Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett01-föräldraskap
Läst 1129 ggr
LeTigre
0

inkomstprövat barnbidrag

Vad tycker ni om centerns förslag om inkomstprövning av barnbidraget, där höginkomsttagare skulle bli utan bidrag?

LeTigre
0

Jag kan tänka mig att argumentera för båda sidor i den här frågan men självklart är man som låginkomsttagare lite subjektiv i sina tankegångar. Men vilken ensamförsörjare kan låta bli att bli åtminstonde lite irriterad när tv4-nyheterna väljer att ta med kommentaren "då skulle vi ju få mindre semester och inte kunna utföra alla de renoveringar vi planerar" då de intervjuar en av de höginkomsttagare som eventuellt kan bli av med barnbidraget..?

Känns lite konstigt att samma människor som tycker att "svältgränsen" bör vara gränsen för bidragstagande tycker att det är ok att ta emot ett bidrag som går till semesterresor och renoveringar?

sasha-
0

Nej jag tycker att det är fel. Många som tjänar bra, som ex läkare har pluggat halva livet. Andra, som politiker, jobbar dygnet runt. Det jag menar är att man borde tjäna på att kämpa hårt, man borde inte bli av med förmåner.

LeTigre
0

#2 det köper jag. Dock tycker jag att folk ska uppskatta barnbidraget och inte ta det för givet. Det är som du säger en förmån och en lyxig sådan.

ryttarn
0

Är lite splitrad i frågan. Definieras väll som höginkomstagare och ser väll för egen del inget direkt "behov" av barnbidraget, klarar mig bra ändå. Men frågan är alltid vart man sätter gränsen. Barnens mor tex är som undersköterska inte direkt överbetald. Men hur skall beräkningen då göras? Skall hon "drabbas" av att jag tjänar bra. Det blir fullt med komplicerade gränsdragningar just när det gäller barnbidrag.

Sedan tycker jag iof att alla som röstade på de borgliga i senaste valet borde bli av med barnbidraget ;-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
0

Nej absolut inte inkomstprövning av detta.

Många dumma förslag har borgarna kommit med men detta tar nog priset!!

LeTigre
0

Det handlar väl kanske i grunden om att de vill spara pengar på att dra in på bidrag som vanligt. Helst ser de väl att alla bidrag slopas och matkuponger införs för de olyckligt lottade (som antagligen förtjänar det ändå eftersom de är lata och inte skaffar ett välbetalt jobb)

Fast det var förvisso centern som kom med förslaget och inte moderaterna. Och lite lustigt är det väl att de kommer med något som tar pengar från höginkomsttagare.

Jag vet inte riktigt hur jag står i frågan, ser både potential och svårigheter. Speciellt knepigt  blir det ju för oss ensamföräldrar med gemensam vårdnad, hur ska det beräknas. Kanske skulle jag också bli utan, jag vet inte vad barnens pappa tjänar liksom..

Asa-N
0

Centern tillhör ju det borgerliga blocket. Nu fick hon ju inte gehör för sitt korkade förslag.

Det ska vara kvar av den orsaken att det, om inte förr, kommer barnen till pass, sedan tycker jag inte det spelar någon roll om man är hög eller låginkomsttagare.

Jag vet inte om jag räknas till höginkomsttagare, tror inte det, men som ensamförsörjande har man ofta lån och grejor att betala av på också och då kommer barnbidraget som manna från himlen till kläder till barnen.

blondifire
0

varför inte eg? bostadsbidrag är ju inkomstbaserat så varför inte b-bidraget? men då under förutsättning att man får mer elr mindre såklart, inte en fast summa.hur delar man på barnbidraget om man har barnen lika mycket? 500 till varje? om jackan dom vill ha kostar tex 7-800? är det inte bättre att en har b-bidraget och den har huvudansvaret för klädinköp? lite olika tankegångar bara…

S*Winsnes Wilda

LeTigre
0

en jacka för 7-800, hahaha :P

sasha-
0

Fast bostadsbidrag handlar om att folk inte ska behöva bo på gatan. Sen betalar säkert vissa hyran med barnbidraget men det är kanske inte vad som är meningen.
Men är det ett förslag som verkligen har en chans att gå igenom?
Tycker dessutom som nån över, det kan ju inte borgarna föreslå? Spelar ingen roll hur mycket jag hatar vänstern, vid nästa röstning är jag 18 å jag ska rösta på sossarna moahaha

blondifire
0

#9. har man en tonåring som inte växer lika snabbt o behöver nåt hållbart är det åtminstone vad jag lägger på en riktig jacka,elr du kanske tyckte det var billigt???

S*Winsnes Wilda

ryttarn
0

Problemet med inkomstprövat barnbidrag är ju vems inkomst som man skall prövaefter. I dagens samhälle finns ju hundra olika familjekonstelationer så vad går man efter. Ett ganska typiskt centerförslag om man skall generalisera lite, dom tror väll precis som KD att det bara finns kärnfamiljer…..typ….

Ett bostadbidrag är ju enklare, då handlar det om inkomsten hos dom som bor i bostaden….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Denna kommentar har tagits bort.
LeTigre
0

#11 ah, ok, sorry, jag trodde faktiskt att du skämtade. Var verkligen inte meningen att vara tyken eller så! Generad

blondifire
0

#14. d e lungt.jag har 4 barn i åldrarna 4-17 år,köper en hel del beg till den minsta,byter med andra som har töser som e lite större o i gengäld får bebiskläderna jag inte behöver för att på så sätt har råd till dom dyrare sakerna som vintejacka, skor m.m. lärt mig med åren att det lönar sig.skorna håller en hel vinter tex.. sen sa jag aldrig att det var min personliga tanke ang förslaget,ville bara skapa en tanke hos alla som alltid verkar hålla med varann…känns lite mainstream ibland…

S*Winsnes Wilda

Asa-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste berömma alla som skrivit i tråden här. Den nivå ni håller i diskussionen är fantastisk. Inte ett enda "påhopp" åt något håll!!! Tror inte jag sett det i något forum tidigare då det diskuterats något som kan anses "känsligt"

Det är också så här jag vill att det ska vara här inne, att alla har respekt för varandra och hur de agerar i olika situationer.

Ni är alla värda ett fång rosor.

blondifire
0

håller med dig åsa..bästa forumet…Kyss underbara o kloka människor..

S*Winsnes Wilda

LeTigre
0

yay, det var länge sen man fick en bukett rosor, tack :D

Asa-N
0

Väl bekomme men fortsätt gärna diskussionen.

Jag förstår blondifire i #8 det ÄR skillnad på att ha tonåringar jämfört med mindre barn. Jag hade ren och skär tur i vintras när Malin behövde ny vinterjacka. Vi hittade en på rea som hon verkligen gillade, det var 50% så den kostade 499:-, ordinarie pris var 999:-. Det är ingen speciell jacka men den är av ull. Tonåringarna drar ju stora storlekar och då blir också priset stort :o/ Men fördelen är att hon kan ha jackan åtminstone kommande vinter också då hon sannolikt slutat växa. Kanske kan hon t.o.m ha den ett par vintrar till och då blir ju priset egentligen detsamma som när man när barnen är små, får köpa ny jacka varje vinter för en 2-300:- och det vare sig jackan är sliten eller ej.

Pysslan
0

Med tanke på vid vilken gräns man satt för när någon ska klassas som höginkomsttagare (240 000/år) så tycker jag att förslaget känns som ett stort skämt. Vid den inkomstnivån tror jag att många är beroende av barnbidraget för att få tillvaron att gå ihop.

Jag antar att de damer som lagt fram förslaget har lite svårt att se vår verklighet eftersom deras årsinkomster ligger runt miljonen …..

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Asa-N
0

Jösses då räknas jag som höginkomsttagare!!! Hmmm varför blir det då inget över??? Det är någon som inte kan räkna i alla fall *S* och det är inte jag!!

Denna kommentar har tagits bort.
LeTigre
0

240 000? hjälp! Det förslaget var det sannerligen tur att de körde över.
Är så innerligt trött på att snorrika människor låtsas förstå låginkomsttagare. Det känns som den där gamla låten med pulp, common people. Minns ni? Handlade om en rik bortskämd brud som ville leka fattig eftersom det var "trendigt":

I took her to a supermarket I don't know why but I had to start it somewhere, so it started there. I said pretend you've got no money, she just laughed and said - oh you're so funny. I said yeah? Well I can't see anyone else smiling here…

Rent a flat above a shop, cut your hair and get a job. Smoke some fags and play some pool, pretend you never went to school. But still you'll never get it right 'cos when you're laid in bed at night watching roaches climb the wall If you call your Dad he could stop it all.