Tonåringar och sex
Ni som har tonåringar som har sällskap.
Hur tar ni det här med sex och tonåringar, får era barn bestämma själva eller lägger ni er i och förmanar dom att väntatill en viss ålder tex.
Kan ni prata med era tonåringar om allt eller tycker dom bara ni är jobbiga och pinsamma ??
Har era tonåringar kanske tom haft sex ??
Här hemma pratar vi om det, från a-ö, men det är inte riktigt aktuellt ännu, killar har inget högre värde i min dotters ögon *S*

Själv har jag pratat uppet om sex med mina barn sedan dom började ställa frågor som små, i den mån dom förstått då så klart.
Sen har det ju blivit mer i tonåren.
Min son är 18 och min dotter är 14 blir 15, och båda har haft sin sexdebut.
Min son har haft samma flickvän i 3 år och min dotter har haft samma pojkvän i lite över 1 år.
Jag har alltid sagt att det är upp till dom själva att bestämma när så länge dom gör det för att dom själva vill och inte för att någon annan pressar dom, jag har också varit mycket tydlig i hur viktigt det är att man skyddar sig både för sin egen och sin partners skull.
Jag blev själv av med oskulden när jag var 14 år, den killen och jag var tillsammans i 5,2 år.
Det var absolut inget himmlastormande men jag ångrar det inte.
Hur har ni andra gjort/kommer att göra …?? Intressant att se hur andra tänker kring detta ämne.
Ja jag kommer inte att "gå i taket" utan se till att hon har skydd och gärna killen också naturligtvis. Min rök när jag var 13 
Men det viktigaste är väl att informera dem om det dåliga som kan komma av det, och då menar jag inte barn, men sjukdomar.
min son som är snart 18 o jag pratar utan problem om ämnet med undantag för detaljer såklart. han förlorade oskulden vid 13 år o nu har han stadigt sällskap med en tjej som är 22 år! alltid varit öppen i ämnet sex o speciellt skydd.på hans 13 årsdag gjorde vi en tårta med gelesnoppar o sprutande ljus,kondomer på paketen m.m.
liksom lättare med tjejerna dom får ju mens men man firar aldrig killar när dom tar sitt första steg in i vuxenvärlden.med min dotter gick vi på resturang o firade när hon fick sin mens.hon är 14 år nu o mycket mer störd av o snack sex med mamma men jag vet att hon åtminstone haft en kille,om hon gjort nåt vet jag inte tror inte jag får veta direkt heller. själv var jag 16 år o vi var ihop i 5 år,min äldste sons pappa..
S*Winsnes Wilda
Min dotter vill inte heller diskutera detta för djupt :o)
Mensen hade vi gått igenom innan hon fick den första, men vi var också ut och åt middag när den kom :o) Sedan sommaren samma år, för 2 år sedan så fick jag syn på att hon hade fått hår under armarna så då frågade jag om hon fått det någon mer stans *ler* och så var det. Det firade vi med att gå och köpa henne en rakhyvel :o)

Vi har en öppen dialog….här…men med dottern var det lite problematiskt…hon blev ju dödsförälskad och skulle dela hela livet med pojkar hon känt en kvart …*S*….men det funkad trots allt rätt bra…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Hahahaha #6, det är helt normalt *S*
Hur har ni andra med tonårsbarn kommit över denna tröskel?

hmm, sonen på 21 har inga dylika erfarenheter, dottern på 19 har haft sin första förälskelse och upplevelse, det var inget bra.
Jag tar problemen när dom kommer, då får dom säga till själva. Kondomer har jag alltid agiterat för, annars ingen sex alls. Undervisningen, står väl dom närmaste vännerna för, när det är aktuellt för den biten, ingenting som dom vill att morsan skall lägga sig i direkt.
Nej man behöver ju inte köra från A-Ö utan mer övergripande det som aldrig får glömmas, som kondomer t.ex.

Har väll ett ganska öppet klimat med mina tonåringar men lika lite som jag pratar med dom om mitt sexliv kräver jag att dom skall berätta för mig. Däremot ser jag till att ämnet ramlar upp i mer principiella termer. Dessa "diskusioner" kan handla om allt från preventivmedel till homosexualitet.
Jag tycker inte man skall göra så stor sak av det, däremot skall man se till så att dom har kunskap om vad sex handlar om, inte bara att skydda sig mot smittor och oönskade graviditeter, vilket iof är viktigt, utan lika viktigt är den rent känslomässiga biten.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vi pratar öppet om det.Det går ju inte att förbjuda den starkaste driften människor har.Så det är bara till att prata om skydd och sjukdomar resp. graviditeter.

Jag håller med #11, nu har jag inga tonåringar (än) men jag jobbar redan nu på att bygga upp den öppna atmosfären. (nästan) ingenting är förbjudet men stor kunskap behövs och det kan man börja med redan som småbarnsförälder. Jag tar det i takt med att barnen frågar, dottern kände till bebismaskineriet redan som 2,5åring (brådmogen) medan sonen ännu inte är särskilt intresserad (4år).
Vi pratar om homosexualitet mycket också, utifall någon av barnen skulle visa sig ha den läggningen så ska de veta att det är OK att berätta det fr mig. Och när de möter klasskompisar etc som är homosexuella (finns enligt RFSL åtminstonde en i varje klass) så ska det inte vara några konstigheter.
Jag pratar också mycket med barnen om pojkar och flickor och hur de ska behandla varandra. Tex så är det inte ok att en pojke i lågstadieåldern slåss med en tjej bara för att han är kär i henne. Så som många verkar tycka. "Äh, han slåss ju bara för att han är kär" - vad skickar det för signaler??
Sen när de blir tonåringar så ser jag hellre att de har sex här hemma dr jag vet var de är och vem de är med än att de sticker ut och träffar okända partners på okänd ort. :)

#13 Gillar verkligen dina åsikter LeTigre.
Kloka ord och jag kan bara hålla med:)

#14 *tackar och bockar*
Kommer att skriva här under helgen :o)

#16 spännande!

Min grabb är nyss fyllda 6 år och är ganska väl insatt i hur "det" fungerar eftersom som vi har djur hemma och parning ofta kommer på tal.Han frågar när han har funderingar och jag svarar så att han skall förstå. Tackvare att jag har djur blir det en naturlig del att prata om och inget som jag på något vis hymlar med.
Med tanke på att det för dom flesta djur handlar om att i första hand överleva och i andra hand föra sin avkomma vidare (så även för dom flesta människor) Så är det lite förvånande att man inte vill eller skäms för att prata om en så vikitg del av livet som parning och det som hör till. Människan tillhör förvisso en av de få på jorden som även parar sig utan att alltid ha för avsikt att föra sin avkomma vidare men sex är ju trotts allt en STOR del av livet!
Så sant så, man har stor hjälp av djuren här, det blir en naturlig del. Jag föder ju upp guldhamster och gerbiler och guldarna sätter man ju ihop när det är dags, gerbilerna sköter sig själva så att säga :o)
Min son hade sin sexdebut vid 15 år. Jag förmanade han att vara försiktigt. Han träffade en tjej som han hållt ihop med nu i över ett år. Jag köpte kondomer till dom när han bad om detta. Skönt att vi har en sån öppen konversation så att han vågade be om detta.
Sen så skaffade flickvännen p-piller. Detta var verkligen jätteskönt…för då vet man att de tar sitt ansvar.
Men innan när jag försökte prata om sex med min son så tyckte han det var pinsamt som attans. Men jag märkte ju att han lyssnade.