Underhåll?
Jag förstår inte, kanske kan någon hjälpa mej reda ut begreppen. . .?
Skillnader Underhållsbidrag/underhållsstöd?
Hur går man till väga för att få underhållsbidrag? Vart vänder man sej? Som det är nu så får jag ut underhållsstöd från försäkringskassan. . . Är det inte pappan som betalar oavsett?
Jag kopierar från Försäkringskassans hemsida:
Underhållsbidrag:
Underhållsbidrag är det belopp en förälder som inte bor tillsammans med sitt barn ska bidra med till barnets försörjning. Till skillnad från underhållsstöd, som administreras av Försäkringskassan, sköts betalningen av underhållsbidrag direkt mellan föräldrarna. Det är också föräldrarna som avtalar om underhållsbidraget.
Underhållsstöd:
Om den av er som inte bor med barnet inte betalar underhållsbidrag eller betalar ett underhåll som är lägre än 1 273 kronor per månad kan Försäkringskassan betala ut underhållsstöd till den andra föräldern som bor med barnet.
Skillnaden är alltså att underhållsbidraget betalar den andra föräldern direkt till den som har vårdnaden. Underhållsstödet betalas ut av försäkringskassan och kräver den andra föräldern på pengar.
Hoppas detta förklarar det hela :o)

försäkringskassan vill att man sköter underhållet själva, som riktlinje för föräldrarnas uppgörelse har de ett rekommenderat ett minimibelopp på 1273kr, egentligen ska föräldrar som tjänar bra betala mer men jag känner till mycket få fall där någon betalar mer än minimum. Fungerar det inte så kan boendeföräldern söka underhållsstöd istället. Du är berättigad till det from den månad du söker, du kan alltså inte få retroaktivt för eventuella tidigare månader som den andre föräldern inte betalat. Underhållsstödet innebär att du får minimibeloppet från försäkringskassan som sen kräver tillbaka det av umgängesföräldern. På det sättet kan även vi som en mindre pålitlig umgängesförälder få underhåll.
Har du underhållsstöd kan du mao. inte kräva mer pengar.
Jag gjorde på de sättet att jag sökte full underhållsöd från försäkringskassan. Min sons pappa ville inte betala mig direkt i handen de beloppet som han skulle betala till mig, så försäkringskassan betalade hela beloppet till mig istället och så fick pappan betala den istället. Det var inte lätt att få det så, men efter att jag hade ringt upp försäkringskassan och förklarat för dem att jag inte kunde lita eller ha en bra kommunikation med min sons pappa gick de till slut med på att de skulle betala mig hela belppet i stället.
Min dotters pappa har hela tiden betalat direkt till mig och det har aldrig varit något problem vilket jag visste att det inte skulle bli heller. Han betalar dessuom lite mer än Underhållsstödet skulle ge. Utöver detta så står han för dotterns saxofonspelande vilket kostar drygt 2.000:- per år. Dessutom får hon 100:- för varje MVG hon får i betyg vilket kostade honom 700:- nu i julas *S*
Jag inser att jag har en himla tur när det gäller detta med dotterns pappa.

#4 din dotter har en sån pappa man borde kunna ta "för givet". Det är såna pappor - som bibehåller engagemanget trots separation från mamman, som ger mig hopp om männen. Synd att de är färre än de som släpper taget efter separationen.
#3 hur menar du att du sökte fullt stöd? Menar du att du får MER än 1273kr/månaden av försäkringskassan!? Annars har ju alla barn rätt till just den pengen så de ska inte bråka med någon så länge man lämnar in papper på att pappan inte betalat. Sen kan det ta ett tag för byråkratins kvaranar att mala men man får sedan retroaktivt from den månad man lämnade in papprena.