För mycket data!
Min son sitter alldeles för mycket vid datan anser jag. han kan sitta halva nätterna och spela spel och prata med folk från andra länder. Detta gör att han kan sova bort nästan halva dagarna och ibland knappt orkar gå till sin praktikplats. Jag vet inte hur jag ska kunna styra detta bättre. Jag har pratat med honom om att han måste sluta sitta vid datan senast 23.00 om vardagarna iallafall…..Men han fattar inte.
Jag kan ju inte sitta uppe o kolla honom.
Hur gör ni??? Har ni med problem med detta?
MVH Mia

Ja det där är nog ett vanligt problem tyvärr :/
Hur gammal är din son?
Han är 16…..
Det enda är nog att dra ur kontakten kl. 23.00 då han inte verkar vilja ha koll på tiden själv. Du får ju naturligtvis förklara för honom varför och att det inte funkar att man sover bort halva dagen när man har jobb eller praktikplats att sköta.
som åsa säger.jag drar ut kabeln här 23.00! har två tonåringar o alla har varsin dator så routern står vid min,bara o dra ur deras…i början märkte j att dom smugit upp o satt i den igen,då fick routern hänga med mamma in i sovrummet, ha-ha!!
så länge det är du som betalar för internet är det du som bestämmer är ett bra argument!
S*Winsnes Wilda
#4 Precis. Här har jag ju trådlös router, så om så skulle krävas så är det bara för mig att ta loss mottagaren som sitter på dotterns dator, den är ca 5 cm lång och 2 cm bred så den kan man stoppa i fickan. Har gjort det en gång när dottern fick data-förbud i några dagar.

Jag håller med de andra. Jag vet precis hur det är med dessa onlinespelande killar, har själv varit tillsammans med två sådana (en wow:are och en cs:are, dock av äldre årsmodellän din son) och det är faktiskt exakt samma sjukliga beteendemönster som hos vilken annan missbrukare som helst. Så du gör din son en TJÄNST (även om han garanterat inte kommer se det så) om du helt enkelt tar kontrollen över hans spelande. Det är SÅ lätt att bli beroende annars - om han inte redan är det. Och det påverkar hela livet för dem (jag lämnade tex den ena av mina två gamers just pga spelandet).