Fritid
Vad gör era barn på fritiden? Är de med i någon idrott? Spelar de något instrument? Är de kanske med i scouterna?
Malin spelar tenorsaxofon sedan 6 år tillbaka, hon började med altsaxofon men bytte efter 2 år till tenor. Scouterna är hon med i sedan 6 år också :o)

Saxofon, gud vad orginellt och roligt!
Mina barn är ju så små än och jag har ingen bil så det är svårt med det där. Försökte friluftsfrämjandet ett tag (jag gick själv i tio år och ÄLSKADE det) men det funkade inte med tider och platser, det var vid 18 på vardagkvällar ute i skogen och blev för sent för lillebror (då ett år) att hänga med på. På nya orten håller de till i skogen utanför stan - på tok för långt för att cykla. En stor sorg för mig att de inte kan vara med.
Dotter sjunger dock i kör! Hade sån tur att två andra flickor i klassen är med i kören så de tar med Elora varje torsdag (vilken arbetande förälder kan annars fixa att lämna barn till kör 14.30?). Efteråt går hon på miniorerna. I en sån här liten by är det ju kyrkan som står för många barnaktiviteter.
Hon ska börja läsa engelska till hösten också. Sonen vill jag sätta i dansklass då han älskar att dansa, men de jag sett kostar skjortan tyvärr så vi får nog fortsätta att skaka loss på vardagsrumsgolvet istället, inte fy skam det heller! 

hm, har tänkt på det där med dålig ekonomi och att barnen behöver ha aktiviteter. Försök med kulturföreningar, istället för dansklasser, le tigre. Så gjorde jag när mina barn var små och då blev det så billigt så att vi kunde dansa allihopa, åkte med ut på turneringar mm
Tyvärr har ju Kulturskolan nu chockhöjt priserna fr.o.m denna termin. Dotterns instrumenthyra har dubblats bl.a. terminsavgiften tror jag är densamma iom att den var hög redan tidigare. Turligt nog för mig är det dotterns pappa som betalar detta och jag hennes scouting.

Menade du att kommentera till mig asa-n?
#4 nej i största allmänhet bara :o) att det är så trist att dessa kurser på Kulturskolan blivit så mycket dyrare. Läste någonstans att någon kurs i dans om jag minns rätt, skulle öka i pris från 250:-/termin till 750:-/termin.

Hjälp vad dyrt!! Det går ju fetbort.
Vi bor på en väldigt liten ort (ca 13000 inv) så utbudet är tyvärr ganska skralt. Men när de blir äldre kommer de ju kunna åka till Uppsala och göra saker, där finns allt :)
Jag vill främst få ut dem i naturen dock. Sen är det ju så att man vill inte att de ska ha för mycket fritidsaktiviteter heller, för då umgås man ju aldrig. Tycker en eller högst två saker är nog. En får nog räcka här, två saker var skulle dessutom bli fyra avgifter/termin, huga.
Ja Malins spelande kostar hennes pappa nu 1.200:- per termin…..

Här har tjejerna hållt på med hästar sedan dom var i 6-7 års åldern, först på ridskola och de senaste 5-6 åren med egna hästar här hemma på gården. Två av tjejerna dansar oxå, den näst äldsta går musikallinje på gymnasiet samt är med i en dansansambel som håller på med modern dans (typ pausinslagen på melodifestivalen fast bättre…) yngsta dottern, som går i åttan, har dansat på kulturskolan sedan hon var 5 vill jag minnas. Först balet sedan show och modern. Drömmer om att komma in på ett dansgymnasium, sedan har hon och några kompisar en egen dansansambel som brukar sätta ihop något till UKM varje år, ja sedan sitter hon i styrelsen för UKM oxå.
För grabben är det fotboll för hela slanten, han körde och red med hästarna mycket tidigare. Var en av sveriges bästa ponnykuskar i sin årgång men sedan tog det tvärstopp. Vet inte varför och han vägrar berätta, mistänker att han blev tråkad i skolan för att hålla på med "tjej" sport.
Tidigare ägnade sig ungarna åt instrument oxå, de två äldsta tjejerna spelade fiol, den yngsta keyboard och grabben spelade gitarr. Men det rök när dom var tvugna att prioritera vad dom vill hålla på med.
Naturen har dom runt knuten, så där spenderar dom den mesta fritiden tillsammans med hästarna eller med mig i skogen för att dra hem ved(inte poppulärt).
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
putt

Räknas inredning och trädgårdsarbete som fritidsaktivitet? Vi håller på att renovera lite gamla secondhand-möbler som vi ska ha som utemöbler (lågbudget men det blir superfint!) och inreder vår uteplats så fint, och vi sår frön och gallrar i rabatterna tillsammans. Helt gratis är det också, vi sår sånt vi har hemma - tomater, paprikor, meloner, äpplen, apelsiner och en ek har vi hitills. Vi har också sått köpta smultronfrön men de har inte grott än.
Ja det är väl en hobby det också tycker åtminstone jag :o) roligt är det också.

Ja det är så himla kul när barnen blir lite större och man kan göra saker tillsammans mer på lika villkor. Dottern slipar bord och stolar, sonen vattnar små blomskott och jag målar.
Sen har vi en annan hobby också, vi plockar skräp. Det är på dotterns bevåg, är så stolt över henne! Vi tar en sopsäck och går runt på vår gård och i byn och plockar upp ölburkar, godispapper och allt annat som idiotiska människor kastat omkring sig. :P
Ja men det är ju lysande, vilken dotter :o))

#13 haha, jaa.. hon är ju i den där åldern då de upprörs förskräckligt över tjuvar och miljöbovar och vandaler. Hon skakar på sitt gyllenblonda huvud och suckar djupt: "åh mamma, att de inte tänker på vad de gör mot MILJÖN!" Gosingen!
Den tösen kommer att gå långt 

Dottern rider på ridskola en dag i vecka, bortsett från lov för då ställs alla lektioner in och så tar de flera hundra betalt för en dag så de med pengar kan komma ändå medans min får vara hemma. dyrt men hon mår så bra av det så vi kämpar, söker från majblommefonden ibland till fakturorna elr ringer socialen och söker, de har tydligen en budget på 1000 kr per barn och år här,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Stora flickan (hon går i 2:an) sjunger i kyrkans barnkör, samt skytte. Lillan gör inget än så länge.
Eftersom vi har 2 hundar blir det mkt utevistelse i skog o mark samt hundklubben där vi går på valpkurs nu. Andra aktiviteter vi roar oss med är att åka o titta på rally o folkrace när tillfälle ges i vårt närområde.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Äldsta pojken spelar fotboll medans den yngsta inte vill göra någonting än….har verkligen försökt med allt…
men det börjar nu släppa lite på att han vill spela innebandy iaf….
#18 det är ju inte alla som gillar sport :o) Har du provat med scouterna?

#18 elr teater?

Min dotter har fått information från kulturskolan nu och hon VILL verkligen vara med på bildkursen de håller för barn i hennes ålder. HOn drömmer ju om att bli konstnär. Den kostar 800kr/termin. Måste ta upp det med hennes pappa och fråga om han kan tänka sig att hjälpa till med någon hundralapp för hon vill verkligen och jag vill att hon ska få göra detta. Om han inte hjälper till så lånar jag banne mig pengar någonstans! Nästa år skulle jag vilja sätta sonen i danskurs också, samma pris där.
Det är billigare än musikinstrument i alla fall, de kostar 1200kr/ termin (för första barnet och 900kr för andra).
Jo tack jag vet att det är dyrt med musikinstrument, och utöver terminsavgiften så kommer instrumenthyran på 300:-/termin. Som tur är betalar dotterns pappa detta.

#21 Det är sånt som du kan söka från majblomman.

#23 ja men om man inte får det då? Då står man antingen med en obetald räkning eller så får man göra barnet besviket..

#24 skriv inte in henne förrens du vet, jag fick svar på tre dagar när jag ansökte om min dotters ridskola.

Nu har jag pratat med pappan och frågat om han kan tänka sig bidra, det känns bättre än jag hoppats för han sa inte blankt nej utan han sa att han skulle "titta lite på alternativen och återkomma".