OT Donera...
Ville bara tipsa om att man kan anmäla sig till donationsregistret via internet… LÄNK
Varför ska dina anhöriga måsta bestämma om sådant när du dör? Det är ju bra också om man har bestämt sig innan, så att andra kan få leva på grund utav dina organ, om du inte ska använda dem längre… Jag anmälde mig för flera år sedan, men vill tipsa er andra om att anmäla er, tänk, nästa gång kanske det är din mamma, barn eller vän som behöver ett organ. Desto fler som anmält sig, desto större chans är det ju att man kan bli hjälpt när man själv behöver det… Bara en tanke..
Tror vi har en tråd om detta redan.

Vi har en tråd om att ge blod i alla fall men jag tycker mig minnas prat om huruvida man vill donera sin hjärna eller ej?
Jag är i vilket falls om helst organdonator sen många år tillbaka, även i onlineregistret :)

jag tror med att det var i samma tråd som blodgivartråden, håller med, viktigt att ta ställning medans man lever så att ingen anhörig behöver grunna på det, jag har anmält mig, donerar ingenting, varför? jo för jag vill inte donera när jag inte kan bestämma alls till vem som får ta emot,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det viktiga är väl att någon som verkligen behöver organet får det.

Jag tänker att om jag vill kunna ta emot organ (själv eller till barnen) så är jag rent moraliskt förpliktigad att också donera. Det är ge och ta. Personligen känner jag att det inte spelar någon roll vem som får mina organ, det är liv det handlar om och då kan man inte moralisera vem som är mer värd. Alltid är det någons son/dotter.
Ja jag tänker precis som du LeTigre, det spelar ingen som helst roll vem som får organet. De som står i kön är noggrannt utredda och i desperat behov av det.
Hur skulle det se ut om man skulle kunna säga t.ex. att Nisse får absolut inte få någon njure från mig och Pelle absolut ingen av mina lungor, jag vill att Putte ska ha mitt hjärta och så vidare. Herregud det är vi inte kapabla till att bedöma. Eller för den delen t.ex. säga att mina organ ska bara ges till barn t.ex. alla barn har ju föräldrar som är otroligt viktiga i det sammanhanget.