Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett09-skolan
Läst 775 ggr
Tuvalu
0

Skolan

Idag har vi varit på ännu ett möte i skolan ang. sonen som inte funkar där. Han har aldrig gillat skolan och de krav som ställs där och vi försöker hitta lösningar för att han ska bli motiverad.

Idag sa personalen att under hela åk 4 så har sonen tillbringat ca 20% av skoltiden i klassrummet, resten av tiden drar han omkring ute i korridoren. Jag blev sur och sa att det var dåligt att ingen informerat mig om att det är så illa. Jag visste ju att han gärna drog ut ur klassrummet men trodde verkligen att han tillbringade mest tid där inne. Sa att jag faktiskt förväntar mig att sonen får den utbildning som han har rätt till.

Var fler saker som dem inte informerat mig om som gör mig irriterad. Nu är det bara 22 skoldagar kvar så vi får väl kämpa på…

martdat
0

ja det är mycket dåligt av skolan att inte informera dig, kräv att de hjälper han extra mycket nu så att han inte hamnar efter, det är inte barnens fel enbart att det inte funkar på skolan, det är de vuxna som har ansvaret för att ge han sin utbildning och fungerar han inte i klassrummet så ska de göra något åt det, vad man gör är olka från fall till fall narturligtvis, vad säger sonen själv om det hela? vad är jobbigt?, lärarna ?, eleverna? för många ljud elr är han uttråkad elr vad?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
0

Det är skolans skyldighet att berätta för dej om något är fel eller galet…I TID!!!!

Hade samma problem med min son. Strax innan skolavslutningen…ca 1 månad innan…kom dom o sa att han låg efter med dittan o dattan. Varför sa dom inget innan så han hade hunnit ifatt?

Stå på dej och kräva att skolan hjälper till nu. I tid….

Lycka till.

MVH Mia

Asa-N
0

Som de andra säger här så är det skolans skyldighet att informera om detta direkt. Kontakta kommunen och kräv en förklaring.

ryttarn
0

Du skall deffinitivt gå till botten med det hela. Först och främst ett snack med rektor, därefter med skolchef. Det är inte bara ungarna som har skolplikt, kommunen har faktiskt undervisningsplikt oxå. Dessutom har dom skyldighet att ha en nära dialog med familjen till varje elev.

En av mina busungar skolvägrade under en period. Vi hade väldigt stor hjälp av skolkuratorn som ställde upp till 100%, både i att stötta oss och fungera som en balanserad länk mellan hem och skola.

Finns en sajt här på iFokus om skolvägran, rekomenderar den varmt. Fick mycket stöd och kunskap där…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tuvalu
0

Tack för era svar!

Nu är det ju inte så många skoldagar kvar så det känns liksom inte lönt att börja bråka nu. Nästa årskurs så får den här klassen en ny lärare, en manlig, och jag tror att det kommer att få en annan effekt. Den här läraren jobbar på skolan nu och han är verkligen populär bland barnen. Så jag hoppas att han kan motivera Anton i framtiden. Och om han inte skulle kunna det så är jag säker på att han hjälper mig att kräva det vi har rätt till.

Asa-N
0

Det är precis så du inte får tänka, hur hade du tänkt att han skulle ta igen det han förlorat under året som gått?? Det går inte att göra i 5:an då är det så mycket nytt ändå. Kommunen måste ställa upp med stödundervisning för grabben din under sommaren nu så han har en chans att komma ikapp klasskamraterna. Risken är annars att han inte klarar sig när han kommer upp i högstadiet vilket inte är långt borta. Det ser jag tydligt på de i dotterns klass som inte hängde med på mellanstadiet, de har stora problem nu och klarar knappt godkänt i basämnena.

Tuvalu
0

Eftersom Anton har lätt för att lära och vi har jobbat massor hemma så har han inte hamnat så mycket efter. Men jag är så trött på alla dessa läxor jämt och ständigt.

Ska på utvecklings samtal på måndag så vi får väl se vad dem säger då.

Jag håller med om att det är en viktig grund de får på mellanstadiet. Ska bli tuffare nästa termin.

Asa-N
0

Se då till att läsa lusen av läraren som inte hojtat tidigare, fråga gärna om hon är utbildad lärare eller om hon är utbildad makaroni-borrare. Hade hon varit en lärare värd namnet så hade hon kontaktat dig för länge sedan.

Tuvalu
0

Vi har ju varit på möte flera gånger i skolan men då har det inte kommit fram hur lite sonen faktiskt är i klasrummet. Fokus har legat på att försöka hitta lösningar för att motivera sonen till att delta i skolarbetet.

Sen har skolan "skyllt" problemet på vår separation och därför tror jag att dem varit lite försiktiga eller vad man ska säga. Visst har separationen påverkat Anton men problemet i skolan är inget nytt. Han har aldrig gillat skolan.

Ett tag så ringde dem stup i kvarten om saker sonen gjort / inte gjort. Men jag blev så trött på det, hade ju mitt jobb att sköta och sa åt dem att anställa mig om de inte kunde hantera honom. Sa åt dem att sluta ringa mitt jobb om det inte var något jag kunde göra något åt på en gång då får dem ringa. Men att ringa mig på jobbet och säga att han inte duschat efter gympan t.ex. gjorde mig arg och ledsen.

Nu går vi ju på BUP med sonen och det känns som om de har en helt annan förståelse och ser att problemet faktiskt ligger i skolan.

På sista mötet så beskrev personalen problemen kring Anton men då sa skolkuratorn att han hade en helt annan bild av Anton. Tyvärr så fick han inte prata klart så jag fick inte höra hans bild.

Anton vill gärna bestämma, styra och ställa och det har han ju verkligen lyckats med i skolan.

martdat
0

#9 Att skolan ringer och stör i tid och otid för att de inte kan hantera situationen känner jag väl ijen, Jag lämnar numera inte ut mitt mobilnr elr jobbnr till skolan, händer det nått akut får de ringa mina föräldrar, på första skolan kunde de lätt  ringa fyra ggr i veckan, jag hota med att ordna besöksförbud om de inte slutade,,,, 

Att skolor vill skylla på separationen är tyvärr väldigt vanligt, Jag hoppas att det löser sig för dig och din son så att han börgar trivas i skolan, Om du har en bra kontakt på BUP kanske en ide vore att den personen hängde med på skolmöte?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.