Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 01-föräldraskap
Läst 697 ggr
Erindriel
0

Vad definierar en förälder?

Vad är en pappa? En mamma? Vilka saker bör en person göra för att vara en förälder? Räcker biologin? Spelar biologin någon roll egentligen?

Asa-N
0

En förälder för mig är en person som finns till hands för sina barn och guidar dem rätt på den snåriga vägen till vuxenliv. Det är den person som med ris och ros och varsam hand styr in barnet på "rätt"väg.

fyller nog på här vart efter, det finns inget enkelt svar :o)

LeTigre
0

Jag brukar själv använda skilda begrepp för att visa att det är skillnad på förälder och förälder.

Man kan vara förälder(punkt) vilket innebär att du lever med dina barn i din vardag - kanske inte varje dag men de har en självklar plats i ditt liv, en plats som du inte kompromissar med. Sen kan man vara semesterförälder (som mina barns far) , då finns barnen i ditt liv men inte på något genomgripande sätt. Barnen är något man gör plats för då och då när det passar med de övriga elementen i ditt liv och ingenting som påverkar dina livsval.

Sen kan man vara enbart biologisk förälder och ingenting annat, en sån "förälder" kan man kalla vad man vill (Skithög är ett alternativ som kan funka).

Lite grovt tillhugget.

blondifire
0

Ha-ha! du har helt rätt #2.

jag har 2 biologiska föräldrar sen har jag en mamma o en pappa. Det är dom som funnits där för mig på gott o ont,med kärlek,upplevelser,regler m.m. vad man än gjort har dom funnits där.stöttat o bannat,det är vad en mamma o pappa är iaf. har ALDRIG kallat mina biologiska föräldrar för mamma o pappa,dom orden är så viktiga för mig,det är ord man förtjänar inte har självklar rätt till..

S*Winsnes Wilda

LeTigre
0

Jag syftar på min biologiska far när jag säger "min pappa var/sa/hette" etc men när jag säger "mina föräldrar" menar jag min mamma och min styvpappa. Min manliga förälder - i den mån jag haft någon - är min styvpappa.

Asa-N
0

Ingen mer som har en åsikt?

vanessa
0

En svår fråga. Mina föräldrar var verkligen de som ledde mig framåt i livet. Trodde på mig, peppade och stödde mig. De som fällt tårar över mig, och skrattat med mig. Själv är jag inte förälder, annat än bonusmamma. Och det mina föräldrar gav mig, ger jag dem. En fullständig tro att de kan förflytta berg om de vill.  Så blod har inte med föräldraskap i mina ögon, utan hjärtat för dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pysslan
0

Biologi har ingen som helst betydelse! Blod är inte tjockare än vatten!

En förälder är en person som i alla lägen står bakom/bredvid sitt/sina barn och stöttar, peppar, tröstar, gläds och gråter med dem.

Att göra barn är ingen konst, det kan nästan vem som helst. DET är bara biologi.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Mandrakonian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förälder är någon som verkligen älskar dig 100% biologisk eller inte spelar inget roll. Att kunna vara där när man behövs och finnas och ge allt din kärlek som du nånsin kan ge någon. Jag har haft min lilla pojke sen han var 6mån gammal och jag skulle inte klara mig utan honom, han är och förbli det bästa i mitt liv för alltid. Mvh/Mandrakonian

stellina
0

Omhändertagandet.

Lindyn
0

#2 Ha ha, den där sista termen va för himla bra. Håller med. Visst kan man vara pappa rent biologiskt men inget mer. Min dotters biologiska pappa kallas i folkmun för "papperspappan" det är allt han sorgligt nog är, pappa på papper. En underskrift och inget mer. Sen är han ju lite skithög också förståss(fniss)

Asa-N
0

puttar upp denna tråden lite