Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett01-föräldraskap
Läst 2014 ggr
tira
0

penga bekymmer

sssåååå!!!!!!!!!!!!! trött på att aldrig få pengarna att gå ihop är sjuk pensionär (fibromy) 0ch är ensam med mina 4 barn.det lät så bra när jag skulle få vårdbidrag för min 6 åring som är extremt dyr i drift andvänder bara vissa kläder äter annan mat än vi gör sönder extremt mkt i köks,lek och möbler ect ect.men då försvinner den största delen i skatt och nu började kronofogden dra 2,500 i månaden vilket gör att vi knappt ligger över existens minimum fast dom har beräknat att min son kostar minst 2000 över det normala.jag blir galen!!!!!!!!!!!!! nu så har dessutom två barn fyllt år .vill inte jämt behöva vara rädd för ekonomin.fy !! behövde bara klaga av mig!  :( tira

[mia-38]
0

Tira!! Vilken hopplös situation…..Vet hur du känner dej! Det är för jäkligt att kronofogden ska gå in och dra pengar på sånt som man verkligen måste ha för att få ekonomin att fungera. Det känns som om man sitter i ett jäkla ekorrhjul hos dom. De drar ju så mycket så att kommer det en oförutsedd räkning så sitter man i skiten igen. Då fylls ju skulden på hos dessa slipsgubbar!!!

Jag hoppas att det löser sej för dej.

Varma kramar!!!/ Mia

Asa-N
0

Men kan Kron-Kalle verkligen ta av vårdbidraget??? Det undrar jag….. om så är så borde den regeln ändras omgående :o/

martdat
0

Jag har med vårdbidrag för dottern,, Först och främst så drog kassan för lite i skatt så att jag fick en skatteskuld, Sen drog de ned bostadsbidraget till 0 och ingenting typ,,,, Sen kom CSN som hökar och skulle ha flera tusen extra per år pga vårdbidraget så jag har inte ett öre kvar av det som skulle förhöja min dotters levnadsstandard typ,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
0

Jag tror att kronofogden går in och tar även på bostadsbidrag och sånt numera.Eller om de tänker göra det. Hörde om detta för ett tag sedan. Det är inte klokt…

LeTigre
0

De kan ju inte ta av barnens pengar!! Oavsett vad en förälder än har för skulder ska ju inte barnen behöva betala för dem! Vad ledsen jag blir över att höra sånt!! :/

tira
0

jo,nu när dom har börjat dra och så sänkte dom ju bostadsbidraget jättemkt pga denna extra inkomst så av dom 7.800 han har beräknas att ha per månad får jag behålla 700!!!och då äter han dyra mediciner varje dag .jag försökte få pengar att kunna åka på semester eftersom han inte klara av förändringar så bra och inte kan åka med tåg skulle vi behöva hyra bil men i mina ögon tyckte jag att det skulle vara viktigt han har aldrig varit någonannanstans än i staden där vi bor,men vi fick avslag på det med.fast jag sa att vi inte  kunnat ha semester på 5 år.det kronofogden drar är gammla skulder som en fd till mig tagit i mitt namn

martdat
0

jo det e helsjukt, kom på att jag fick förhöjd barnomsorgsavgifft oxå.

ryttarn
0

Utan att på något sätt dissa någon, men vissa inlägg känns här lite som att det alltid är den andres fel att ekonomin är en kattastrof.

Efter min skillsmässa stod jag ensam med fyra barn, ett hus där banken sa upp alla lånen för dom ansåg inte att jag var kreditvärdig då min inkomst var för låg, avstånd till alla barnens aktiviteter som innebar bilsjussande då det gick en buss på morgonen och en på kvällen. Men vi klarade det oxå. Mycket handlade om planering och prioritering. Ok, man kunde inte unna sig något extra men vi fick det att gå ihop. Det är väldigt få, oavsett inkomst, som inte vet ganska väl vad de fasta kostnaderna är varje månad och hur mycket inkomsten är. Då får man sätta sig ner och göra en ordentlig budget och planera utifrån vad man kan röra sig med. Det enda man kan påverka är sitt eget beteende, det finns ju en anledning till att ett X är just ett X, sällan finns det någon anledning att spilla energi på sådana….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
0

Visst är mycket om planering, MEN åtminstone jag ser det allt för ofta att den som mer sällan än aldrig vare sig har barnen eller handlar åt dem begriper hur mycket pengar det går åt!! Sedan spelar det ingen roll om det är mamma eller pappa. De tycks på något outgrundligt sätt tro att underhåll och barnbidrag går till någon sorts "nöjes-kassa" hos den förälder där barnet/barnen bor!!! Underhåll och barnbidrag räcker ju inte hur långt som helst.

LeTigre
0

#8-9 håller med er båda två. Visst är det mycket pajkastning och beskyllan ibland men det är också en hel del ekonomiskt förtvivlan som möts av oförstående från den andre föräldern. Väldigt ofta ser den förälder som betalar underhåll det som att den betalar allt för barnen, de verkar på allvar tro att ett barn bara kostar drygt 1200kr/mån.

Jag har räknat ut att i jämförelse med mina jämnåriga vänner som också lever på studiemedel har jag utgifter på ca 7700kr mer i månaden (räknat på tex extra hyra för större lägenhet, extra matkostnad, barnförsäkringar, fritidsaktiviteter och resor till pappan etc)  men inkomster på bara knappt 5000kr mer, jag har alltså minst 2300kr/mån mindre än de flesta studenter. Och då har jag inte ens räknat på de stora engångskostnader som dyker upp ibland i form av läkarbesök/mediciner, cyklar, barnstolar, födelsedagspresenter till alla dessa barnkalas (fyra ungar nu i helgen!), vinteroveraller, skolresor etc. Ändå möts jag ständigt av attityden att barnbidraget och underhållet är någon slags krogkassa för mig, en LYX som kan sparas eller användas på nöjen. Det är ju en av anledningarna till att jag betalar alla resor till och från umgängesföräldern (500kr/mån), det anses vara min plikt eftersom jag får dessa pengar varje månad.

martdat
0

#10 det känns så väl ije, Ibland om min dotter vill ha nått extra jag inte har råd med så har hon frågat sin pappa då möts hon alltid av beskedet (från hans fru) att jag minsann har underhåll så de ska minsann inget ge henne alls. Trotts att han har bra högre inkomst än jag….

Asa-N
0

#11 Sådant är så trist…. jag har väl en jäkla tur som har en pappa som har en mycket bra inkomst och ofta skjuter till något extra till dottern. Även hans fru brukar köpa saker till henne, t-tröjor och annat och även sticka till henne lite extra fickpengar.

Det enda hans nya fru inte vet om är hans "avtal" med dottern om att hon får 100:- för varje MVG *S* så det är deras "hemlis".

LeTigre
0

#12 hihi, det är varje dotters rätt att få ha roliga hemlisar med sin pappa ;)

Om ni minns så skrev jag i tråden fritidsaktiviteter om hur dottern vill gå på kulturskolans bildkurs (800kr/termin), jag tog faktiskt mod till mig och frågade pappa om han kunde tänka sig att hjälpa till med det. Han sa inte nej direkt vilket förvånade mig, han sa att han skulle titta på det och tänka på saken. Det var en månad sen. Tror tyvärr inte att det blir någon bildkurs för Elora.. :/

Asa-N
0

#13 så trist :o( Malins pappa står ju för hennes saxofonspelande i Kulturskolan vilket är ca 2.500:- per år med instrumenthyra och dylikt. Jag köper dock "rören" till saxofonen men det är ca 3-400:- per år.

LeTigre
0

#14 blir så glad när det fungerar så bra som det gör för er! Dock är jag ganska glad över min egen situation också! För barnens pappa vill ju trots allt vara del av deras liv och han tar väl hand om dem när de är  hos honom. Ingen är perfekt och man kan inte få allt här i livet. Och en konstkurs är trots allt en extra lyx som hon inte far alltför illa av att missa :)

Asa-N
0

#15 det är också något som hon kan hoppa på senare när din ekonomi är bättre och hon kanske t.o.m får ut mer av den :o)

LeTigre
0

#16 ja precis! På så sätt är min situation så mycket bättre än många andras - jag har ju (om allt går väl *peppar*peppa*) en framtid med bättre ekonomi framför mig. Kanske tom Bra ekonomi och det vill sig så väl! Och har man ljus i slutet av tunneln klarar man så mycket mera än om man inte ser något slut på eländet.

tira
0

jag får ingen hjälp av den andra föräldren .han som är pappa till den äldsta nekar att hjälpa till med något -för jag får ju faktiskt underhålls stöd. å,det räcker knappast så långt till en aktiv 17 åring.han som är pappa till dom tre yngsta har ingen kontakt alls med dom (besöksförbu sen 3 år) jag är ekonomisk och lever aldirg över mina begränsningar.och gör inget annat än vänder och sliter med varenda krona.jag köper mkt sällan ny kläder utan väljer second hand ect.men med 1 barn med mkt särskild smak ect,1 som är mjök allergisk och en med astma blir det ett mkt fördyrat leveende och det är ett he*** att få det att gå runt mvh tira

LeTigre
0

#18 förstår att du kämpar, du är beundransvärd! Jag hoppas att en ljusning kommer för er framöver. Kram!

Asa-N
0

#18 att leva med mjölkallergi är ju inte dyrare än annars bortsett från havremjölken. Men mjölkfritt finns ju överallt numera. Min dotter var mjölkproteinallergisk fram till hon var ca 9 år, men det växer alltså oftast bort. Mjölkfritt margarin t.ex. är ju inte dyrare än vanligt och kan användas av alla i familjen. De flesta matbröd idag är mjölkfria också. Det har hänt så otroligt mycket på den fronten de senaste 10 åren, innan dess fanns i stort sett inget.

Mediciner däremot är ju "bara" att kämpa ihop till frikort :o/ men det är jäkligt dyrt innan man kommer dit.

martdat
0

ja mediciner på recept tll barn borde vara gratis, flera ggr man snuddat vid tanken att tessta om hon kan va utan , är ju trotts allt 1900 elr nått till man kommit upp i frikort,

#0 var inte rädd för att söka i fonder, brukar inte va så svårt när man har barn, speciellt inte diagnosbarn, svenska kyrkan och majblommefonden är enkla att söka i. man kan söka till det messta som har med barns livskvalite att göra,

tira
0

20* nej visst skulle alla kunna äta det om det inte var för att min 6 åring har perseptions störning och nekar att äta det mesta så han äter bara viss mat visst smör ect ect dom andra barnen måste ha så normal mat som vanligt så ofta lagar jag två olika middagar ibland till och med tre.

21*har tänkt på det faktiskt kanske ska göra det tack för rådet.det var inte meningen att låta som en tjatkärring det vara bara skönt att ibland bara få blää!!!!!

LeTigre
0

#22 av ren nyfikenhet, vad har din -åring för diagnos? Du behöver inte svara om du inte vill :)

martdat
0

Du låter inte gnällig, vi pratar väll politik och verklighet nu, hehe. Jag har sökt från båda strällena flera ggr , olika hur mycket man får men brukar få något, fick 1000 kr av kyrkan tex förra sommaren för min dotter vuxit ur alla sommarkläder, vem har råd med en ny garderob bara sådär.

tira
0

dom är inte färdiga med undersökning han ska ner på hjärn röntgen,ryggmärgsprov ect men vad det lutar åt som psykologerna disskuterar nu är aspbergers/adha/damp sen har han epilepsi och dom har ännu inte uteslutit en ev neurologisk skada .

martdat
0

#25 ungeför som min dotter då, asbergers/adhd/tics/odd pga heteretopi i hjärnan, (feltillverkning), det går bra för henne kan jag trössta dig med.så det ska nog gå bra för din son oxå.