Lata tonåringar
Hur gör ni för att få era barn/tonåringar att hjälpa till lite hemma?
Jag har verkligen försökt med ALLT för att få sonen o hans tjej att hjälpa till…men icke då! Jag jobbar 8-9 timmar om dagen och ungarna har ju sommarlov nu…då tycker jag att de kan dammsuga eller ta hand om tvätten nån dag….men neej….allt står framplockat när man kommer hem….
Hur gör ni????
Här hemma gör jag som så att jag skriver en stor lapp och sätter på kylskåpet över saker som dottern ska fixa.
Tycker du ska tala om för dem att om de inte kan hjälpa till så behöver de inte äta av din mat heller. Och inte lämna smutsig tvätt heller.
Här är ju månadspengen styrd av att hon sköter sina sysslor annars krymper den plus att hon nu under sommarlovet faktiskt får göra lite extra.
Jag har pratat med dom….speciellt sonen då….men han säger alltid: "sen…" Men sen händer det inget…..Funderar på att dra in vissa saker som tex godis när han vill ha det. Jag brukar svara med att : "varför ska jag när du inte hjälper till"
GRR!
#2 det är precis den vägen som brukar funka, indragna förmåner. Det funkade här fort som bara den.
Jaaa..hahaah..jag får börja "hota" lite mer…fniss…
Ja jag har fått sänka Malins månadspeng 3 eller 4 gånger på 4 år så hon fattade snabbt att jag stod vid mitt ord *hahaha*
heheheh..jaaa..och man måste verkligen stå för det man säger..annars är det kört…
Ja har du sagt t.ex. att nu blir det inget godis på en vecka, då får du hålla fast vid det hur mycket han än hjälper till. När veckan sedan gått så tar man ett snack och frågar om han/hon förstått att man menar allvar när man ber om något och att saker och ting inte sköter sig själva, varken dammsugare eller tvättmaskin, samt att de kan användas utan risk för eget liv!!! *S*
Det gäller att vara konsekvent. Kan erkänna att jag ibland varit slapp i det. Man orkar inte stå emot ibland…..
Men nu är det nya tag som gäller..hahahah
Även om man känner att man inte orkar så måste man, för barnens skull om inte annat :o)
Vi ska nog hålla koll på att du "sköter" dig 
hahahaha…Jaaa..jag behöver hållas koll på ibland…hihihih

Jag "skröt" ju här att min 13-åring är väldigt vuxen av sig, får väl ta tillbaka det när det gäller att hjälpa till då. Men jag kör med månadspengsgrejen. Han sa för ett tag sen att jag har ju inte fått min månadspeng, då sa jag det blir ingen den här månaden, för du har inte skött det som ligger till grund för att få din månadspeng. För lite sen hade han fått pengar för att åka till stan med bussen, men ringde hem och sa att han kom inte hem för han hade köpt glass för busspengarna. Han ville då bli hämtad, men jag sa nej, det gör jag inte, du får ordna dig hem själv. Lät kanske lite hårt, men han hade fått låna ett busskort av en kompis och nu vet han att det går inte bara att ringa så kommer mamma.
#11 Det är precis så där man får gå till väga även om det är tufft även för en själv. För det är ju trots allt för deras bästa, för att de ska lära sig att det inte bara är att hämta nytt…. det funkar ju inte så i riktiga livet.

eftersom jag är hemma med min son (6 år) som har en psykiatrisk diagnos så tycker jag att det är ok .min 17 åring har fullt upp med skola ect det enda jag vill att hon hjälper mig med är typ gå ut med skräp och handla ibland sen så månadehandlar hon. mvh tira
#13 det finns aldrig regler utan undantag :o) men jag är säker på att tösen hjälper till mer om du ber henne :o)

Just nu har det chanserat lite. Beror väll till viss del på att ingen av oss riktigt orkar ta tag i organisationen. Gick i taket häromdagen när alla ungarna varit här hela dagen, iof tränat hästar och dolat i stallet, men diskbänken var belamrad….. Uppenbarligen tyckte dom att jag efter 10 timmars arbetsdag skulle röja efter dom…..
Annars brukar det funka hyfsat bra med ett städschema där vi delat upp huset i fyra zoner, var och en ansvarrar för varsin zon förutom köket som man har ihop med en till. Nu till hösten blir vi en mindre här hemma så då får vi omorganisera det hela….
Ungarna vet att om dom inte gör sin del här hemma så prioriterar jag inte deras jusanden till tåget eller bussen och då blir det vackert ill att gå de fem km till stationen…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Låter som en skön promenad till stationen 

#16 Speciellt på vintern i snöglop och mörker genom skogen….:-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#17 ja då är det en riktigt höjdare
eller genom 30 cm snö och -18 grader *hahaha*