Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 929 ggr
[mia-38]
0

Barn/tonåringar och data

Hur mycket får era barn/tonåringar sitta framför datan?

Jag kan bli lite orolig ibland då min son sitter alldeles för mycket vid datan. De har startat en server på ett spel…så det kan bli ganska sent….Idag var han uppe nu när jag steg upp. Då satt han o pratade med folk från Usa….Han har kommit in i fel rytm…. Å jag vet inte hur jag ska bära mej åt för att få han att ändra på sej.

Några råd?

Asa-N
0

Oj detta är ju besvärligt sedan när skolan börjar om han inte kommer i säng.

Jag skulle nog råda dig att redan nu ta ett snack med honom om att när skolan börjar så är det slut med detta.

Malin sitter mest kvällar, nu på sommaren är det väl lite mer men ändå inte så farligt. Och som jag brukar säga till henne att hennes uppkoppling kan jag koppla ner på 2 sekunder. Vi har trådlöst så det är bara för mig att ta bort mottagaren/sändaren som är stort som ett USB-minne o sitter på sidan av hennes bildskärm.

Sue_Ellen
0

Så här gör jag.Plocka bort modemet när du lägger dig dvs. lås in det.Det hjälper inte att ta en sladd eller så för dem har alltid reserv…hahahaha

Blir det protester jamen då håller vi modemet inlåst ytterligare ett dygn.Detta ger snabbt effekt,tro mig.Man får va stenhård ibland:)

ryttarn
0

Jag har lagt in tidspärrar i min rauter så att vissa datorer på nätet(de som ungarna har tillgång till) är utlåsta från internet under vissa tider på dygnet.

Försöker att detaljstyra så lite som möjligt men jag är noga med att veta vilka sajter och bloggar dom håller hus på.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LeTigre
0

Mina barn är ju rätt små men många får sitta väldigt mycket vid tv-spel/dator redan i den åldern. Inte mina dock, de får sitta ett par gånger i veckan högst en halvtimme åt gången. Och trots sin ringa ålder kan de surfa ganska bra faktiskt så jag övervakar dem rätt hårt. Endast bolibompas hemsida som gäller, bra spel och där finns inga farliga reklamer som leder till "fula" sidor..

MSCF
0

Grabben tittar mkt film och jag låter honom se det han vill se. Vi är ändå ute så pass mkt och leker så vill han sen sitta en timme eller två och titta på bamse eller vad det nu än är så är det grönt ljus från min sida.

Ang. dataspelande/surfande ynglingar så tror jag inte på den militanta stilen, det kanske fungerar för vissa men man kommer själv ihåg hur det var när det skulle vara restriktioner med allt möjligt, man blev väldigt anti och kände en viss fientlighet. Visst ska man sätta gränser men man ska också ha en bra förklaring som går hand i hand med den där restriktionen. Om man tex har en tonåring hemma som sitter och lirar spel online, som dessutom har sommarlov (frihet för en yngling), då skulle det kännas fel att börja plocka modem (för dem som nu har det) och kablar och grejer. Resonera, det kanske finns en anledning till att man hellre spelar sena kvällar nätter än på dagarna. Ta tex tidsskillnaden till USA. Om man vill möta de bästa online spelarna eller spelar i nån liga så kanske man måste lira rätt sent.. än en gång upp till var och en, men jag hade fört en dialog med barnet och inte bara sagt tvärt nej och tagit grejerna.

ryttarn
0

#5 Givetvis är dialog väldigt viktig, den kommer alltid först. samtidigt behöver man inte ge möjligheter till att missjöta skolan, nu på sommaren är det givetvis lite annat. Att jag stängt ute alla datorer, utom min egen, mellan kl 23 och 06 är helt enkelt för att inte skapa möjligheten typ "tillfället gör tjuven".

Har precis haft en kontrovers med en av dötrarna om vad man skriver och inte skriver på bilddagboken. För mig är det givetvis viktigt att veta vad ungarna håller på med på nätet men oxå hur dom utrycker sig och vilka dom lämnar ut i sina bliggar och annat. Bara för att idioten schulman skriver elakheter på sin blogg är det inte ok att mina ungar gör det….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
0

#6 Den diskussionen, om Bilddagboken, har vi haft här också. Dottern vet också att jag kollar mellan varven och än så länge är språket mycket bra och hon vet att jag går i taket om hon skriver något dum om något eller någon, hon vet även att vårda språket, det är något vi diskuterat ingående här.

[mia-38]
0

Håller med #5 delvis här…Sonen sitter ju och spelar o pratar med många från USA….det är ju eftermiddag hos dom när det är natt här….så jag förstår sonen att han vill va uppe på nätterna. Och nu på sommarlovet kan jag gå med på detta. Men det oroar mej ändå när det är dags för skolan….att det går i samma veva. Men….jag får diskutera med sonen så han begriper att det inte kan fortsätta då med. Ta modemet och låsa in känns lite drastiskt…..men tack för rådet iallafall….:-)

[LenaB]
0

Jag har konton för alla barnen med lösenord…och det vet bara mamma omFlört! I och med det har jag järnkoll på hur mycket de är på datorn. Mellangrabben skulle kunna tillbringa HELA sin lediga tid vid datorn. Den störste sitter väldigt lite vid datorn.

Asa-N
0

Här är det ju ganska lugnt på denna fronten som jag skrev här uppe och Malin vet att så länge hon sköter sig så är det lugna gatan men hon vet också mycket klart vad som händer om hon missköter sig. Då hon har detta helt klart för sig så är det inget problem :o)

Men helt solklart är att man måste styra upp dem om de börjar mer eller mindre "bo" vid datan, och det kan kräva drastiska metoder om tillsägelser inte hjälper. Självklart ska man ju förklara varför man gör si eller så, det gäller ju inte bara detta utan det gäller ju allt, åtminstone enligt min mening :o)