Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett01-föräldraskap
Läst 2520 ggr
LeTigre
0

Ensam hemma

Vilken ålder tycker ni det är ok att lämna barn ensam hemma i kortare respektive längre stunder? Hur har ni förberett det och hur har barnen hanterat det?

[mia-38]
0

Tjaaa…..Jag lämnade min son lite längre hemma när han var ca 13 år….men bara under dan. Jag hade förberett med middag som han bara kunde värma i micron. Och han kunde ringa sin moster om det hände nåt eller om han blev rädd eller så. Han hanterade detta mycket bra. Han växte nog med uppgiften att bara får vara hemma ensam.

Numera är han ju 16 år…så nu händer det vissa nätter att han är ensam eller hemma med sin tjej ensam. Han VILL vara ensam…och tycker bara det är skönt när jag inte är hemma.

MSCF
0

Personligen tror jag att det är väldigt individuellt och vart man bor samt mognadsnivå spelar stor roll. Jag själv har växt upp i en relativt liten stad och bodde tvärs över gatan från vart min skola låg så jag fick hemnyckel när jag var 9 år och gick då själv hem från skolan och var ensam hemma tills min mor slutade jobbet. Det rörde sig om ca 2-4 timmar varje vardag. Min far hade jour varje helg och även där var jag ensam när han hade utryckning från samma ålder. Timmarna växte allt eftersom åren gick. Ensam hemma över längre tid kommer jag inte ihåg riktigt men jag var nog betydligt äldre 13-14 skulle jag tippa.

Asa-N
0

Det beror nog dels på vart man bor och på hur pass moget barnet är. Malin gick ju t.ex. hem från skolan själv när hon var 10 år och var själv hemma tills jag kom hem eller med någon kompis. Men pratar vi kvällar t.ex. vi föräldramöten så var hon nog 12 år. Men Malin är också väldigt mogen för sin ålder. Man känner ju bäst själv sitt/sina barn som förälder så mitt tips är att gå på magkänslan :O)

MIRJAMI
0

Min Anton som  är 9 år har varit hemma korta stunder ensam (max 30 min och då har han telefon kontakt med mig ofta). Till skolan får han åka skollbussen kan inte släppa iväg han ensam. pga. hans sjukdommar och handikap. Detta kan ju hända mycket på vägen i en storstad och då skolan ligger på andra sidan staden. Sedan så handlar det mycket hur mogen barnet är….som sagt det kan hända mycket under tiden de är ensamna.

db-2
0

Mina tröttnade på fritids när de började 1:an resp 2:an. Vilket betyder att de är ensamma hemma ca 3h/dag. Nu har de föralldel bara 150 meter till skolan genom område med gå/cykelbana + att de är 2st som gör sällskap/är tillsammans. Men det fungerar över all förväntan.

Asa-N
0

Det är det viktigaste att de fixar det och att det fungerar :o)