Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett01-föräldraskap
Läst 427 ggr
Tuvalu
0

Lättpåverkad

Anton är en kille som gärna vill vara tuff och häftig. Nu har han fått en ny "vän" eller vän vet jag inte om man kan kalla det. Det bor en kille på 22 år i hyreshusen nära där vi bor och där Antons pappa bor. Den här grabben är utplacerad och går under vård. Han har gjort inbrott som han åkt dit för. Han köper ut snus och cigaretter till de yngre. Vet att andra föräldrar ringt soc om detta men de kan inget göra eftersom han är under vård.

Anton säger att grabbens dörr är larmad så att han inte ska kunna smita ut om natten.

Igår ringde den här grabben hem hit för att prata med Anton, jag satt bredvid och lyssnade. Grabben säger att han har Antons mobiltelefon hos sig och att han ska hämta den. Han ber Anton ringa honom imorgon men Anton säger att det inte går för han ska vara med en kompis. Grabben säger till sist: Ja,ja men hör av dig om det är något.

Frågar Anton om den här mobilen och Anton säger att det är en stulen mobil och att han inte vill ta emot den. Grabben vill ge den till Anton men Anton vill inte.

Jag blir rädd för vad detta ska leda till. Förklarade för Anton att det inte är normalt att en 22-åring vill vara kompis med en 11-åring. Har förbjudit Anton att vara med den här grabben men jag kan inte lita på att han inte är det.

Vad gör man? Jag kan ju tyvärr inte ha koll 24 timmar om dygnet…

Asa-N
0

Frågan är ju om "grabben" har lov att ha kontakt med minderåriga?? Om man på något sätt kan anmäla det.

Nej det går inte att ha koll 24 timmar om dygnet utan det bästa du kan göra idagsläget är att säga att han inte får vara med denna "grabben" för han kommer sannolikt bara att utnyttja Anton.

MIRJAMI
0

Jag skulle nog ta kontakt mesd soc. tjänsten ang. denna kille oavset att han är utplacerad under vård. Sedan skulle jag tala om att han vill ge en stulen mobil till en mindre årig och att han ringer och vill ha kontakt med en mindre årig. De måste ju reagera…man vet ju inte rigtigt vad denna kille kan göra.

Tuvalu
0

Ja, vi får väl se hur det går. Anton är samtidigt rädd för den här killen. Nu ska Anton åka till sin pappa en vecka och då vet jag inte hur det kommer att gå eftersom de bor så nära.

Tack för era svar.

Asa-N
0

Du måste informera pappan om detta också så han kan ha lite koll.

Tuvalu
0

Jag gjorde det förra gången barnen var hos honom. Får vara extra noga med att själv ringa Anton även den här veckan. Men det känns som om Anton förstår att "grabben" inte är någon han bör ha som vän.

Asa-N
0

Ja men det behövs så lite för att han ska "ramla" dit….. håller tummarna för att allt faller väl ut.