Byte av namn
Blev nyfiken när en skrev att hon behållde sin makes efternamn efter skilsmässan då hon ville ha samma efternamn som sin dotter…
Jag behöll också efternamnet när vi skilde oss. Tyckte det var enklast. Jag frågade givetvis om det var ok..Skillnaden mellan Andersson och Larsson är ju inte så stor….men jag behöll Larsson.
Hur har ni gjort? Har ni bytt tillbaka till ert efternamn ni hade innan ni gifte er..eller har ni behållt det ni gifte in er i?
Jag behöll Nyberg då det är enklast då dottern ju heter det. Frågade inte om lov och vi skiljdes som vänner och är fortsatt vänner och exet har inte något emot det, det är jag övertygad om då han på skoj brukar kalla mig "Fru Nyberg nr 2" *S*

Mitt ex har nog inga problem med att jag behåller namnet. Kanske hans nya…men jag har inte så mycke emot att irritera henne lite :o)

Har inte varit gift ( ännu *L* )
Jag heter Jönsson och det gör min yngste son också.
Äldste sonen heter Andersson
Min fd heter Nilsson och hans mor heter Eriksson
Den jag har en lite flört med i bland!? Heter Karlsson, f*n ska jag aldrig hitta någon med ett lite tjusigare efternamn. Nu har vi alla varianter av son-namn
Hahaha den som söker ska finna heter det ju *S*

Hitta på ett eget…nåt tjusigt…och starta en ny egen släkt :o) När man inte hittar "rätt karl" får man fixa för sig själv ;-)

Jag behåller mitt namn som ogift, gift och skild. Han har sitt efternamn både under äktenskapet som efter. Vi såg det aldrig som tvunget att ha samma.
Kommer nog inte att göra mig av med mitt namn ens om ett framtida äktenskap blir aktuellt igen. Vi är i år 139personer med detta efternamn, varav några är skilda som har behållt det efter skilsmässan.
När det kommer till små släktnamn som mitt tycker jag att man borde hedra det genom att återlämna namnet vid skilsmässa. Men när det kommer till de som ligger på topp tio listan så kan man nog få avgöra själv tycker jag.
Vi är ändå en ganska stor släkt, jag vet fler exempel på som har namn på tio medlemmar. Där är det ju verkligen snack om klannamn och det skall respekteras.
Nu är min släkt en stor släkt. vi är ca 32 personer bara i min intima familj. De man firar jul med.

#5 Ja jag får nog fundera ut ngt. Har kollat en gång med min Far vad det fanns för efternamn i hans släkt. Hans Far hette Jöns Mårtensson, ett son-namn till. Men där fanns faktiskt namnet Stånggren längre bak.
Min avlidna Mor hette som ogift Koskinen, men nja…….

#7 du kan gott vänta tills du och Herr Karlsson gör slag i saken och knyter hymens band, då kan ni gemensamt ta ett nytt efternamn vad sägs om Herr och Fru Baguette lite franskt så där………HAHAHAHA.

Du är bara för mkt…för er som inte förstår det roliga, han jobbar på Bageri.
Hahaha ja men då är ju Baguette givet *hahahaha*

Hehe, ja fast det blir nog inget Bröllop, han får aldrig tummarna ur degen…..
Jag har alldrig varit gift. Nu har jag en rätt så ovanligt efternamn, så jag skulle nog välja att behålla det. Jag tror att det är ca 9 st som har detta i Sverige allfall vad jag har tittat på eniro. så att säga. Detta efternamn är tydligen inget vanligt i mitt hemland….Finland helle. Min stora son har mittt efternamn och den lilla har sin pappas efternamn.

#12 ett tips.. kolla på namnstatistik.