Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett07-tonåringar
Läst 1003 ggr
Katarinaj
0

Tonåringar o tider

Jag har en son som är 13 och han börjar Högstadiet i morgon. Nu blir det många nya kompisar och umgänge på orten där han ska gå i Skolan, en halvmil i från vårt samhälle. Jag är lite nyfiken på hur länge era Tonåringar får vara ute/i väg på kvällarna. Veckodagar verses Helgkvällar. För jag misstänker att det behovet kommer att infinna sig, att hänga mer med kompisar. Nu bor vi ju i en liten Håla och här finns kanske inte samma "faror" som i en storstad, men får era barn/tonåringar "hänga" på stan eller ska man ha ett tydligt mål, Disco liknande?

[mia-38]
0

Min son är ju några år äldre än din…16….Men han får vara ute till klockan 10 om kvällarna..sen tycker jag han ska hem…Det blir att dom är hos kompisar eller så är han hos tjejen. Dom hängde nere på stan mycket för några år sedan..men har slutat med detta då de tyckte det var alldeles för mycket skumma typer ute som muckade gräl.

Så det är skönt att veta att de inte är där.

Asa-N
0

Min tös blir 15 i höst o börjar 9:an nu. Hon får vara ute till 9-9.30 lite beroende på vad det är hon gör, vi diskuterar vartefter :o)

Susann56
0

Min minsting nyss fyllda 14 ska vara inne senast 21.00 även helgerna.

Katarinaj
0

Alltid bra att få höra lite i från andra, för jag känner att det kan bli disskussioner om detta. Han respekterar visserligen vad jag säger…än så länge, men jag vet själv i från mina tonår, att det handlar väldigt mycket om vilket umgänge man får och hur man påverkas av dom, det kan ju helt plötsligt skapa nya attityder mot föräldern.

[mia-38]
0

Som du säger Katarina….Umgänget spelar stor roll. Hur kompisarna är….Min sons polare är bra killar allihop. Visst, de kan få för sej att dricka ibland…men då är inte min son med.
Men hamnar de i ett "dåligt" gäng är det mindre kul. Då ska de ju göra sej lika tuffa och spela med fast de kanske inte alls är sånna.
Grupptrycket på ungarna i denna åldern är stor.
Tyvärr så fick just detta min son till att börja röka för två år sedan…..Jag förmanade och förmanade….men det hjälpte inte. Cigg fick de tag på i vilket fall som helst. Får bara hoppas att han växer till sej och inser att rökning inte är bra…varken för plånbok och allra minst hans hälsa.
Men…jag är iallafall glad att han har bra kompisar och att han respekterar mej och vad jag säger.

Asa-N
0

Jag kan bara instämma. Dottern är mest bara med kompisar hon haft hela skoltiden, några nya har tillkommit under resans gång men det är bra ungdomar. Sedan känner vi föräldrar varandra också vilket underlättar enormt, vi kan ringa varandra och kolla om så skulle behövas.

Sedan är det ju en fördel till idag mot när vi var ungdomar, mobiltelefonen finns :o)

TheaGianneschi
0

Jag har en trettonåring en flicka, hon ska vara hemma senast kl 20 OM hon är i stallet annars är det kl 18 som gäller, det krävs en del av dom med tanke på skolan och liknade. Mina två store pojkar 16 och 17 har inga tider längre, mer än att dom ska upp på morgonen så det är inte så intressant att "ränna" längre för oavsett hemkomst så ska man upp på morgonen har hotat med vatten om det inte klivs upp. Även helgerna plockas dom upp ur bingen senast kl.9 finns ingen anlednng att ligga o dra hela dagen och det är lätt att vända på dygnen men svårare att vända tillbaka. för trettonåringen gäller samma tider på helgen och om hon ska vara ute eller med kompisar är det telefonkontakt med kompisarnas föräldrar som gäller.  När det gäller dåligt umgänge är det oftast beroende på vilken av det dåliga umgängets föräldrar man pratar med, FÖR  det kan ju vara så att mina barn är totalt utflippade ute och att andra föräldrar varnar för dom. Vi här har "löst" det genom att lära känna deras kompisar väl och kompisarnas föräldrar också. än så länge har vi i denna familjen demokrati men om det sveper iväg förvandlas den omedelbart till diktatur. vi tror på frihet under ansvar och att dom lär sig konsekvenserna av eget beteende…

cia38
0

Håll fast vid den tiden du bestämmer ;)

Min 14-åring får på helgerna vara utomhus t 21 men är hon hos kompisar får hon vara där t 23. Kolla på en ny sajt också: 1318.se de har ett forum för tonårsföräldrar och jättemånga experter att fråga :)

Asa-N
0

#8 den länken lägger jag ut på vår länksamling :o)