Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett07-tonåringar
Läst 1596 ggr
[mia-38]
0

Egen tid

Ni vet ju hur tufft det kan va ibland när man är ensamstående förälder och inte har barnens mamma eller pappa att få stöd eller hjälp av. Man jobbar 8-9 timmar per dag..tar hand om hemmet och allt därtill.  Ibland behöver man ladda sina egna batterier och bara vara ensam hemma.
Jag har varit ensam med min son braaaa länge. Ingen som stöttat eller hjälpt till med hans skola och med hans problem. Det har bara varit jag. Och orken och energin tar ju som sagt var slut ibland.

Vi bor i ett hus med öppen planlösning….så det finns inga rum att stänga till….förrutom mitt sovrum då. Vardagsrummet är en samlingsplats både för mej och för sonen o hans kompisar och tjej.
När hans polare kommer hit eller hans tjej…så går jag ofta upp på hans "rum" (som inte går att stänga till) och kollar tv eller sitter vid datan. Ibland blir jag så trött på detta att det ALLTID är jag som får gå undan i mitt egna hem. Men jag är tvungen för att få vara ifred och att de ska få vara ifred med.

Därför är jag ganska trött på detta ibland och vill bara ha egen tid. Men det lyckas jag knappast aldrig få. Jag säger inte det att sonen inte får ha polare eller tjejen hemma….klart han får. Men man MÅSTE kunna få sin egna tid oxå.
Jag har klargjort för sonen och hans tjej att de får sova hos varandra varannan natt. Detta höll ett tag. Men nu har det verkligen ballat ur igen!! Hon ska sova här jämt. Detta med varannan gång finns inte längre…. Jag sa till idag när hon nu sovit här två gånger på raken…att nu får ni faktiskt sova hos henne. Då blir det så sura miner så!!

Men jag måste kunna få egen tid oxå. Har ett tufft jobb som tar massor av mej….urkass ekonomi….har inte råd att föda henne med vilket det blir när hon oftast är här…

Visst får de vara här..det är inte det det handlar om…Utan bara lite egen tid!

Hur gör ni???
Hoppas ni kunde läsa mitt svammel…men jag är så trött på detta att jag alltid ska behöva försvara mej och tjata på de.

Katarinaj
0

Jag förstår dig till fullo.

Just nu är min 13-åring mest för sig själv o har han kompis är dom på hans rum.

Men ett tag hade min andre son kompis här varje dag o ofta både två o tre. Det blev här dom var, för jag jobbade i vården och slutade ofta tidigast av föräldrarna. Men jag kände som du, ett fasligt spring o ståhej och alla ville ha mackor o va törstiga och ville gäääärna ha middag.

Jag bjuder gärna, men som ensamstående med en skitlön, jag handlade jätte ekonomiskt för att vi skulle klara oss här och ska det då gå en halv Limpa extra varje dag, det håller inte.

Så jag fick säga i från och var så ful att jag alltid väntade tills dom blivit hämtade innan jag började med middan.

Du måste säga i från annars "överlever" du inte. Stå på dig.

Sonen o tjejen behöver ju inte enligt mitt tycke sova hos/med varandra under skolveckan. Så hinner dom ju längta lite också.

Kram Katarina

[mia-38]
0

Tack katarinaj att du förstår vad jag menar. Jag har fått ta mycket skit när jag skrivit om detta på en annan sajt.
Det är stentufft när ekonomin knasar. Jag bjuder ju jättegärna..men inte alltid. Och inte när man knappt har råd att föda sej själv och sin son ibland.
Känner jag blir ganska utnyttjad vissa gånger då sonens tjej frågar om jag kan köra henne till hennes häst då hon lovat att släppa in alla hästar. Inte ens ett "tack" fick man. Fick då ändå åka och tanka bilen innan. Och jag var sjuk till på köpet.
Ibland är man för snäll.

Problemet här är med att sonen inte har ett rum där de kan stänga in sej i när dom är här. Just pga vi bor i ett sk spökhus…och han kände obehag i just det rummet man kunde stänga om sej.
Så jag känner att jag alltid är i vägen.

De sover inte hos varandra under veckorna..men hon är alltid här så fort hon hinner hit iallafall…brer ut sej i soffan så jag får inte plats….Sitter jag här nere med så är dom tysta som möss…och nästan psykar ut mej…hahahah….Sitter jag med datan här vid soffan så känns det som hon glor på det jag gör här. Obehagligt.

Jag har sagt ifrån. Det håller ett tag…sen är det dags igen…suck.
Nu sa jag iallafall ifrån att hon inte kan sova här inatt igen. (lediga från skolan) Jag ska upp och jag mår inte bra  så jag behöver lite lugn. Och denna kvällen skulle egentligen min son till sin pappa några timmar för att få hjälp med el-läran. Men ikväll är han hemma. Det är enda kvällen jag har fritt från ungdomar i huset i 3 timmar.

Nu har jag skrivit av mej och gnällt lite..Hoppas ni orkar läsa allt.

Katarinaj
0

Just det där med att ta för givet med skjuts och käk mm o sen inte säga tack usch. Hade en liten kille som var här varenda dag efter skolan ett tag. Till slut visste jag att när han varit här en kvart så kom han…jag vill ha macka, jag vill ha coco-pops o frukten var bara att gömma, han kunde äta 3-4 äpplen på raken o aldrig ett tack.

Till slut retade jag mig på honom och hörde hur snörpig jag lät. För till slut när han kom o ville ha macka sa jag du får vänta o du får bara en, sen får det va bra. Stackarn…

Samtidigt var det en annan mamma som sa att hennes son sagt att det är så roligt att vara hos Tim, för hans Mamma är så snäll.

Men Tv-rummet är mitt så är det bara, dom får visst titta på Tv där, men vill jag se ngt, är det bara att pysa. Dom har så dom kan kolla på sina rum.

Men inte kul att känna som du gör, att alltid vara i vägen.

Inte lätt….om några år så klagar vi för att ungarna aldrig kommer o hälsar på Flört

Asa-N
0

Jag har ju ibland egna helger när dottern åker till sin pappa, men nu under hösten blir det inte mycket då hon har en massa annat inplanerat men det är hajker och så vilket gör att jag får egentid ändå.

Det är otroligt viktigt att få det, att kunna gå undan och få vara ifred.

Sjävlklart ska du inte försörja tösen, det är du som bestämmer där hemma.

[mia-38]
0

Jaa Asa…Men jag får nästan aldrig min egna tid. Och sonen och hans tjej fattar inte varför jag ska ha det…..oerhört jobbigt ibland då mitt humör inte är det allra bästa. Jag vill vara glad och snäll..men kan inte det ibland.
Ungarna trivs ju här med…det vet jag. Så jag känner mej elak med när jag säger att de inte får sova här.

MIRJAMI
0

Just nu har jag ingen egen tid….mer än kanske ca en timme om jag har tur att killarna har somnat i tid på kvällen. Ja, och sedan är ju inte mina barn så stora än att de släpar hem koppisarna när de känner för det utan jag kan styra upp det lite. sen har jag ju turen ibland att jag har barnvakter så att jag kan sticka iväg tex. på bio, eller till läkaren eller något annat ärende utan pojkarna.

Jag förstår er som har tonåringar att ni har det mera tufft. Inte kunna stänga igen dörran kan vara jobbigt med. Man måste facktist kunna tänka på sig själv i mellan för att få allt att fungera…

Mia-38 Vad jag har läst tidigare som du har skrivit så har du alltid ställt bara upp, för din sosn komppissar och speciellt den där tjejen han har. Jag tycker att det är facktist inte fell om de kan låta dig vara ensam i mellan, för det behöver du. Fattar inte att hennes föräldrar inte kan ta ansvar för dem i mellan, så att du skulle kunna få vila. Sedan så är det väll så eftersom du förstår dig säkert bäst på dessa ungdommar, och de känner sig hemma och välkomna hos dig, därför är det nog hemma hos dig de helst är då. Det ska du vara stolt över…..fast du måste ju få fritid från dem i mellan ochså!!

Katarinaj
0

Var ålder har ju sina problem. Jag tror att du som har små Barn och är ensam har det väldigt tufft.

Mina killar är ju så stora att jag kan köra o handla eller ngt annat, dom kan ju vara ensamma hemma.

Nu börjar andra orosmoment när man har tonåring.

I morgon kväll vill han till Hässleholm på Högstadiedisco på ett ställe som heter Björksäter.

Drogfritt Oskyldig Jo säkert, det har jag ju hört. Han ska åka Buss dit med en tjejkompis, sen får jag hämta dom eller hennes pappa. Det slutar klockan ett.

Han har aldrig varit på ngt sånt stort Disco tidigare, det kommer ungdomar från hela Kommunen.

Det känns oroligt, jag litar på honom, men det händer ju så mkt skit. Han är ju inte så van vid stadsklimatet som inte är detsamma bland ungdomar som i vår lilla håla.

Jag kommer inte att va lugn förrän han är hemma i sin Säng igen.

Asa-N
0

Är det mycket vuxna med så brukar det nog kunna vara drogfritt. Här är det så anti-droger så det liknar ingenting bland dottern och hennes kompisar, vilket känns himla bra. Men de måste få "prova vingarna" och gå på sådana här tillställningar. :o) Det kommer att gå jättebra Katarina.