Skolmaten?
På begäran av min son.
Han undrar vad era barn/tonåringar tycker om skolmaten?
Citerat från Emil: _"Den suger!! Maten lagas dagen innan och värms upp dagen den ska serveras. Det är torrt och smaklöst."
_
Antons kommentar…nej inte fisk idag igen. Jag hatar tisdagar…bara en massa fisk som inte är speciellt gott. Ibland har man väll hört ja, idag var det gott men för det mesta är ordet ändå bläää äcligt.
Jag har själv jobbat på ett centralkök en gång i tiden och vet hur denna maten lagas. Tyvär så är det ju även denna långa varmhållningen som gör att maten inte är speciellt god. Den ska ju transpoteras i värmeskåp…där står det ett tag innan den hämtas från centrallköket….sedan körs den till skollköket och där står den igen..tills den ska serveras, så maten står nästan hela dagen från det att den tillagades och togs från ungnen i dessa värmeskåp. Jag själv tror inte att det finns så mycket näring kvar i denna maten när den väll serveras.
Malin tycker ganska bra om skolmaten. Det enda hon "klagat" på är att det nästan alltid är panerad fisk när det är fisk och det blir lite enformigt. Annars tycker hon maten är bra i skolan. Hon tyckte inte det när hon gick på den förra skolan, där var maten inte bra.
Ja ibland kommer faktiskt Emil med hem och säger att han ätit i skolan för det var blodpudding….hahahaha…BLÄÄÄ!
DET kan han äta……
Urk…. för blodpudding, men Malin gillar det också *S*
Har tidigare jobbat på en skola och ätit skolmaten där varje dag, och som vuxen såg man alltid hur barnen (förskola-åk 9) petade i maten - fast den var jättegod och det fanns två rätter att välja mellan!
Rivna morötter till, sallad, ärtor och majs fanns också att ta, men väldigt få åt något av det. Undrade alltid om dom inte lärt sig äta grönsaker hemma så det var därför dom såg livrädda ut och sprang förbi grönsaksdisken. Även mjölk fanns, hårt bröd - fast nästan alla tjejer drack vatten (rädda för att bli feta?) och grabbarna drack lite lite mjölk.
Det stora problemet är att barnen är för stressade för att hinna varva ner och få matro, för dom vill också få ut så mycket tid som möjligt av matrasten till annat. Schemat är tight när det är matdags och trängseln är stor när stora grupper väller in i matsalen, och en klass har bara 10-15 min. på sej att få maten och äta i princip, sen kommer nästa årskurs och behöver plats vid borden.
Jaa..jag tror med att de är för stressade. De vill så mycket annat på de rasterna att de ibland hoppar över skolmaten. Sedan springer de ner till MC Donalds istället och köper den skräpmaten. Snacka om snabbt socker!!!
Detta har även min son gjort ett antal gånger. De är mätta en stund…sen är de hungriga efter ett tag igen..och förlorar koncentratioen på lektionerna för att de inte orkar.
Jag har pratat med sonen om detta ett par gånger….att han måste försöka äta lite av skolmaten iallafall.
Gå en hel dag utan mat är heller inte bra!
jag är ett barn (jag kollade vilka i fokus artiklar det fans och råkade kolla på den här) och jag kan säga att skolmaten är absulut inte bra! på våran skola får vi pulver mos med en flottig korvbit till som det är ost på(korven kan man äta men osten smakar gammal) och så får vi pitzza fisk(vem kom på den?) och korn flakes fisk* och vi får ovanligt bra mat! på min gammla skola fick vi en slaks råsa gröt (ej klapp grört) som såg ut som risgryngröt med russin i (det värsta jag varigt med om)
* kornflakes fisk en torsk bit som dom satt rostade kornflakes på
Du är så välkommen lolomaten3.
Jadu. Den maten du beskriver låter faktiskt inget vidare att äta!
Jag läste upp detta vad du hade skrivit för min son. Och han nickar instämmade på den maten ni med får.

Ingen av mina barn klagar på skolmaten faktiskt.
Har själv ätit på den skolan där min 9-åring går, när jag hälsat på o det var gott.
Det är en lite skola, det kanske gör på sig.
Min äldre son går på ny skola nu i högstadiet och jag har inte hört några klagomål.
#9 Samma här Katarinaj, så jag tror det har att göra med i vilken kommun och stad man bor i. Trist om det ska vara så stora skillnader i så fall! Smaken är ju olika för alla visserligen, vissa maträtter gillar man ju helt enkelt inte hur väl lagade dom än eller välsmakande andra tycker det är. Men över lag så har jag och barnen bara gott att säga om skolmaten (och dom är kräsna med att alltid fått rejäl hemlagad husmanskost).

Har kikat på TV om just skolmaten ! Suck ! Blir förtvivlad hur maten är och att barnen ska äta den..Usch. Tur är väl, att maten börjar att granskas. Finns väl någon kommun som är bättre än andra.
Tycker verkligen synd Om många barn, som måste äta där, där det är som värst. Hua…
Hon Carola Magnusson har vår Bistro här på jobbet och den maten de lagar är knappt ätbar, den är rent ut sagt vidrig… men vi har haft en enkät om Bistron nu och jag tror inte den gick så bra för henne, resultatet är inte presenterat än dock.