Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett15-ot-off-topic
Läst 1212 ggr
[mia-38]
2008-08-29 19:15
0

Djurvän?????

Vet att detta inte tillhör vad siten ska användas till men jag vill skriva av mej detta innan jag exploderar….Och vill gärna höra er åsikt om det hela.

Jag har en sk vän…hon jobbar även på samma jobb som mej.
Hon o hennes sambo bor vääääldigt litet…Och då menar jag litet….30 kvm…!!! När jag var där fick jag en chock. Trodde inte man kunde ha det så skitigt och saker överallt som de har!!!! Man kan inte gå in utan skor på sej.
En dammsugare och en mopp har aldrig setts i detta huset….så äckligt är det!
I detta går då de själva….2 pers…..2 stoooora hundar och en katt.

Till saken nu…..den ena hunden är helt ok…frisk och kry. Men den andra stackarn är väl en 11 år….ser dåligt..hör dåligt…har såååå ont i sina leder att hon bara gnyr….hon kan knappt gå…Jag har sagt till min sk kompis att hon måste ta bort henne. Det är djurplågeri.
"Vi ska det", säger hon då. "Så fort vi skaffat en annan hund"

Idag ska de tydligen hämta en valp…på 10 veckor…ovaccinerad och inte veterinärsbesiktigad!!!!!! Jag har sagt till de att dt ska INTE köpa en valp som är under 13 veckor….som inte är vet.besiktigad eller vaccinerad….Men lyssnar hon??? NÄÄÄÄ!!!
Idag frågade jag henne vem utav de som ska vara hemma med valpen…Hon tittade frågande på mej. Jag sa att de inte kan lämna en valp hemma 8-9 timmar/dag ensam. Och definitivt inte med den gamla och sjuka hunden.
Tydligen hade de inte tänkt alls på detta. Att någon måste vara hemma med valpen första tiden.
Nu hade ju hennes sambo tydligen brutit ett revben..så han kanske stannar hemma en vecka….Ja men sen då????????
Då svarade hon med att hon får väl ta med valpen till jobbet.
MEN HALLÅ!!!!! 
Och ska nu valpen vara hemma själv…vilket jag absolut inte tycker…så ska denna alltså gå i denna skiten hemma hos de. Det ligger småsaker överallt som en liten valp gärna tuggar på och äter upp. Det är ju farligt!!!

Jag har verkligen försökt att prata med henne om detta. Men hon lyssnar inte. Vad ska man göra??? Jag funderar starkt på att anmäla för djurplågeri..iallafall på den gamla och sjuka hunden som de inte tar bort. Man kan ju vara anonym.

Hur skulle ni gjort????

phernilla
2008-08-29 19:23
0

ANMÄL!

För hon verkar ju inte lyssna alls på vad du säger!
Du har ju försökt att prata henne tillrätta, men det
fungerade ju tydligen inte…

Kanske ta reda på vem det är som säljer valpen till
henne o tala om för denne vilken misär det är hemma,
samt att ingen tänker vara hemma med valpen.

[mia-38]
2008-08-29 19:25
0

Hej. Tyvärr kan jag inte ta reda på vem som säljer valpen…men vem säljer en valp på 10 veckor??????????? Bara det säger mej att allt är sååååå fel!!!! Mår verkligen inte bra över detta…då jag är en djurvän ut i fingertopparna. Men jag kan försöka få tag i vilka som säljer valpen framöver….när jag sett hur de gör med den…..Och säga som det är….

Katarinaj
2008-08-29 20:08
0

Jag vet inte men tror att man säljer valpar tidigare än tex Kattungar. Men miljön den kommer till är inte ok, det hörs och skaffa en Valp när man har en sjuk Hund, nä fy f*n.

Anmäl!!

[mia-38]
2008-08-29 20:25
0

Jaa..jag har nyss pratat med syrran. Jag hade fel där….valpar säljs i åttonde veckan…och katter i 13:e….Så där var det ju ingen fara.
Men de kan inte försäkra hunden om den inte är chippad och inte vet.besiktigad…

Miljön har jag mycket att tillägga om….Inte bra varken för djur eller barn att vistas i.

Asa-N
2008-08-29 21:39
0

Enligt lagen så måste man gå till veterinär med sjuka djur och den hunden som inte mår bra faller under den paragrafen, så du kan bara anmäla till kommunens miljönämd, det finns säkert regler för hur många djur du får ha på viss yta.

Katarinaj
2008-08-29 21:40
0

Nä och man är skyldig enligt lag att ombesörja att djuret/Hunden får vetierinärvård. Om den gamla Hunden gnyr har den ju ont. Hundar gnäller inte i första taget.

[mia-38]
2008-08-29 21:54
0

Precis..Jag håller med både dej Asa och Katarinaj.

Jag och flera med mej har sagt detta till de….att de inte kan ha en hund som har så ont…Men hon ger henne värktabletter….men dessa hjälper ju inte mot denna hemska värk som den stackars hunden verkar ha. Och nu en valp till med….den kommer ju inte att låta bli den gamla och sjuka hunden.

Minna-72
2008-08-29 22:22
0

På Jordbruksverkets hemsida finns nya reglerna för att hålla hund och katt. De har blivit strängare vad jag förstår. Kanske det även står något om vad man kan göra…???

Tycker det hela låter verkligen illa - man blir arg.

[mia-38]
2008-08-29 22:24
0

Jaaa…snacka om att jag blev det idag när jag ifrågasatte henne hur dom har förberett detta. Inte alls verkar det som!!! Skrikandes

Asa-N
2008-08-29 22:25
0

Ja det har blivit strängare regler för i stort sett alla djurslag sedan 1 oktober förra året om jag inte minns galet. Ytmåtten för hamstrar har t.ex. blivit större. Som uppfödare är det ju min skyldighet att ha koll på det.

TheaGianneschi
2008-08-30 11:31
0

förmdet första skulle jag ALDRIG anmäla anonymt, för det andra skulle jag precis som du har gjort pratat med dom, för det tredje hade jag satt mig ner och funderat om det verkligen är min sak och om det är så illa som det ser ut att vara!! Det är oerhört svårt att ta bort gamla hundar/katter eller andra djur. Kanske behöver dom stöd att följa med till vetrinären eller en samtalskompis som finns där sen. Ibland är vi väldigt snabba till att döma ut andras beteende, nu säger inte jag att du har gjort det MEN dom flesta saker går att diskutera fram. OCH 30 kvm räcker till för alla som har hund vet var dom trivs bäst!! Precis i hälarna på husse/matte…

[mia-38]
2008-08-30 11:39
0

#11….Jag är nästan tvungen att anmäla anonymt då vi jobbar ihop. Det blir ohållbart om hon vet att det är jag som anmält!

Jag tycker att det är verkligen min sak att anmäla om jag ser att djur plågas! Och det gör den gamla och sjuka hunden verkligen. När hon gnyr hela tiden av sin värk….Jag vet hur svårt det är att ta bort sjuka och gamla djur….men är dom värda att ligga sånna sista tiden av sitt liv med ständig värk????? Jag ser ju själv hur hunden plågas.

Och ok med 30 kvm…det jag ville poängtera var vilket skit den nya valpen kommer till. De andra hundarna trivs ju i det. Men valpen kan tugga i sej sånt den inte ska.

Hon vet att jag finns till stöd när dom tagit bort den gamla och sjuka..men inget händer…de skjuter på det HELA tiden. Nu kunde hon inte ens gå upp själv för ett litet trappsteg. Utan dom får lyfta henne. Då är det verkligen dags. Och jag sa detta till kompisen i veckan.

[mia-38]
2008-08-30 19:45
0

hahahah…Jaa..ska man tro på detta eller???

Igår förmiddag sa hon till mej att de skulle hämta valpen som idag lördag. Senare på dagen sa hon till en annan jobbarkompis att de skulle hämta den samma kväll…som igår…

Jag frågade henne om det inte var på lördagen de skulle hämta..men det hade blivit ändrat, sa hon.

Jag messade henne idag och frågade hur det gick med valpen….Inget svar förrän efter ca 3 timmar. Då skulle de hämta den idag klockan 15.00.

Halv 4 fick jag ett mess till där det stod att de skulle hämta den om två veckor. Den vara bara 6 veckor än…Och att de hade betalat den.

Hmmmmm……Jag känner att allt är bara påhittat. De har ingen valp på G….Hon har gjort så innan…ljugit…o sen svängt till det för att komma ur den pinsamma sitsen hon satt sej i.

TheaGianneschi
2008-08-30 21:47
0

om hon nu är din kompis så varför står du ut med sån skit då? och varför lägga så mycket energi på att bry sig om henne och hennes liv. stäng av henne måste vara lättare än att hela tiden bry sig om vad hon gör eller när hon hämtar hundar eller inte!! Nej anmäl om du måste be sen henne att dra så långt iväg hon kan och ägna din åt dig själv och inga såna energitjuvar..

[mia-38]
2008-08-30 22:00
0

Jag tar inte sån skit…jag jobbar bara ihop med henne numera..Har lagt ner den andra vänskapen…men hon skickar ju mej sms….Och jag ville ju kolla läget med valpen..
jag tycker bara synd om hundarna…henne skiter jag väl i totalt. Men sen vill jag ju hålla en låg profil med…eftersom vi jobbar så nära varandra…hur skulle det funka om vi är ovänner….???
Hon tar inte min energi längre….det tillåter jag inte själv..hur gärna hon än vill det själv…Men så länge som jag inte tillåter det är det ju ok…

Vad jag menade med denna tråden är hur hennes gamla hund har det…och sen valpen till på köpet… Men förlåt #14 om du irriterar dej på det..

TheaGianneschi
2008-08-31 00:35
0

nej du irriterar inte mej!! Ville bara att du skulle se och släppa toktanten hahahaha nej det ska mer till att reta upp mej…

[mia-38]
2008-08-31 00:38
0

#16 skönt det…hihihihihi….Jag missuppfattade dej nog lite…*L*
ha en trevlig fortsatt kväll.

Asa-N
2008-08-31 09:33
0

"toktanten" är ju inget att bry sig om, men djuren, de ska inte behöva leva under sådana förhållanden. Toktanten kan få leva i en svinstia om hon vill, gör inte mig ett dugg för hon har ett val, det har inte djuren.

[mia-38]
2008-08-31 11:06
0

Kunde inte sagt det bättre själv Asa!! Det är detta jag menar. Djuren kan inte säga ifrån själva…De har inget val.

Nicka
2008-09-02 16:05
0

Oj,Oj, Oj, Vilken tur att Du, Mia, har varit dit och sett hur De lever !! Hon kanske har tingat en valp och då betalat handpenning på den. Hoppas Jag har fel ! Men om det är så…? Stackars djur som lever på detta sätt. Får inte hundarna rastas under så många timmar 8-9  ??? Isf. är det djurplågeri !

Tycker absolut att det skulle anmälas, stackas den sjuka hundenGråter

Usch, Jag ryser när Jag tänker på det här ! Om det behövs någon hjälp ? så ställer Jag mer än gärna upp.

[mia-38]
2008-09-02 19:37
0

#20…Hon har tyligen betalat hela summan för hunden..alltså 2500 kr. En blandis. Varken vet.besiktigad eller vaccinerad. De ska hämta den nästa vecka säger hon. Jag har sagt till henne ett flertal gånger att de måste ta bort den gamla hunden NUUUUUU!!! Men hon bara glor på mej….
Jag ska ringa kommunen eller veterinär imorrn och fråga vart jag ska vända mej för att anmäla vanvård. De har även en katt..en långhårig sådan. Denna hade enorma tovor i hela pälsen…så katten mådde så dåligt pga detta. De fick åka till veterinär för att raka av katten pälsen. Men sköter man kattens päls med borstning odyl så blir den inte sån. Jag har själv en långhårig…där kan man dra av tovorna om det blir nån….INNAN de växer sej så stora att de täcker hela baken på kattstackarn….
Hualigen om detta par får barn!!!!! Då vete f..n vad jag gör…

Asa-N
2008-09-02 20:13
0

Jösses säger jag bara, vissa ska inte ha djur.

Nicka
2008-09-03 12:15
0

FruktansvärtGråter..stackars djur, som bor där !!

Tur att Du finns Mia, en ROS till Dig.

KrameliKram

Lorelai
2008-09-04 16:38
0

Mia.. hur har det gått? Du har väl ringt och undersökt nu?

[mia-38]
2008-09-04 18:24
0

#24….Jag har haft så mycket annat att göra…personliga saker hela veckan som gjort att jag inte hunnit och inte orkat. Men….jag kommer med största säkerhet att kolla upp det inom det snaraste..så fort jag fått ordning på mitt egna just nu.

Lorelai
2008-09-04 18:34
0

#25 Oh så det var inte mer akut än så då? Ja men då är det ju ingen stress. Du skriver väl här när du vet mer?

[mia-38]
2008-09-04 18:39
0

Joo..egentligen är det akut eftersom den gamla och sjuka hunden lever än…
men just nu har jag det själv ganska tufft,,,,så jag har inte orkat…jag vet att jag borde men just nu finns inte orken till det.

Lorelai
2008-09-04 18:46
0

Då tänker jag göra såhär, i all välmening förstårs. Men fullt allvarlig:

Men Mia för *hela registret*! Res på dig grabba tag i telefon och slösa bort de närmaste 20(!) minutrarna på att förska ge hunden ett värdigt avslut.
Mellan chatten.. sök reda på en sida som har rellevans för detta och skriv ett kontaktmail till någon!!
Mia.. för hela registret.. du är den som KAN göra någontign för hunden.. ta en bitte studn ur din misär och gör en liten sak för djuret idag! Och en liten imorgon.. Du kommer att få styrka utav det för att se efter det som är jobbigt för dig privat på köpet!

Upp och hoppa.. upp! upp! upp!

SÅ kan du återgå till den där dyngan som du har runt dig.. den finns garanterat kvar då med. Nu är dte bara 15 minuter kvar på kontorstid.. använd den för hundens skull Mia.. Du är den här som kan göra någonting!

Heja heja heja!

[mia-38]
2008-09-04 18:55
0

Ja Lorelai…Jag har använt 15 minuter åt att prata med en veterinär om detta. Hon tyckte jag skulle ringa djurskyddet i min kommun. Dessa kan sedan åka och hälsa på..Släpps de inte in kan polis tillkallas…..

Så imorrn ska jag ringa djurskyddet…..så kan de hjälpa mej.

Du vet inte vilka problem jag har här hemma…Handlar om en sjuk mamma…..så säg inte åt mej vad jag ska göra är du snäll då du inte vet vad eller hur mitt egna liv ser ut…..

Lorelai
2008-09-04 19:02
0

#29 Jag beklagar alla dina problem Mia. Du tycks ha gott om dem. Det är bara beklagligt att du skall ta allt så negativt.

[mia-38]
2008-09-04 19:04
0

Jag tar inte allt negativt….men just nu är jag ganska trött…så visst kan jag missuppfatta….Jag kan ta kritik…och jag lyssnar…..Har inte problem med det.

Lorelai
2008-09-04 19:16
0

#31.. men då säger vi det då.. :)
Det är bara beklagligt att du skall vara så trött att du tar illa åt dig.
För det var faktist ett pepptalk för att boosta upp lite ork i dig. Inte anklaga. Det var därför jag öppnade med:
Då tänker jag göra såhär, i all välmening förstårs. Men fullt allvarlig:Så du skulle se att det var peppande och ändå inte ett skämt.

Jag vet att du har fullt upp.

[mia-38]
2008-09-04 19:18
0

jamen nu ringde jag ju iallafall…hahaah…eller hur…..så då är det ju Ok….

[mia-38]
2008-09-05 18:50
0

Idag har jag sökt en på djurskyddet…Ingen var inne så jag lämnade namn och telenummer och vad ärendet gällde…Hoppas att de ringer upp på måndag..annars gör jag det igen. Fick även ett nummer av min chef till nån inspektör….ringde henne med idag men fick inte  tag i henne heller….*suck* Men pratade även där in ett meddelande och hoppas på att få tag i nån av de på måndag.

Asa-N
2008-09-05 19:18
0

De är ju kommunalarbetare….. *suck*

[mia-38]
2008-09-05 20:33
0

Ja Asa….de verkar vara svåra att få tag i….men jag är envis!

Minna-72
2008-09-06 16:31
0

Bedrövligt att det ska behöva vara så omständigt och ta sån tid. Jobbigt för dig. Hur gör man om det är bråttom kan ju jag undra? Det låter så fint med den nya lagen men då behöver man ju få respons också i praktiken på att det är viktigt. Hoppas de hör av sig och är bra!

Bra jobbat!

[mia-38]
2008-09-06 16:38
0

Idag ringde jag en på Djurskyddet…Äntligen fick jag kontakt!! Sa som det var…och hon skulle kontakta miljöinspektionen i kommunen på måndag. Det är omorganiseringar, sa hon. Därför är det svårt att få tag i nån just nu. Men nu så är det anmält.
Så förmodlingen åker de ut där i början på nästa vecka…

När jag berättade att de skulle skaffa valp oxå så bara skrattade hon. Hon tyckte detta lät som högsta graden på djurplågeri..med tanke på den gamla och sjuka.

Så det känns skönt nu att detta är på G.

Minna-72
2008-09-06 17:04
0

Gott! Måste vara skönt att lasta av sig det.

[mia-38]
2008-09-06 17:12
0

Jaaa…. Det känns skönt.
Om det blir rättslig sak av det kan jag inte längre vara anonym, sa hon jag pratade med. Men det kvittar..Jag står ju för vad jag gjort. Bara djuren får det bra.

Asa-N
2008-09-07 00:18
0

Skönt om det blir någon action nu…

Minna-72
2008-09-07 00:25
0

Jag förstår om det kan kännas tufft att inte få vara anonym (det skulle jag tycka) men det är väl bara om du behöver vittna i en ev rättegång. Förhoppningsvis behöver det ju inte gå så långt.

Själv så tycker jag det ändå känns bra att göra det man vet så väl är rätt även om det kanske blir jobbigt ett tag för att jag gör det.

Du ska vara stolt över dig själv…mer sånt från andra som är så rädda för att "lägga sig i" att barn, djur och kvinnor  och andra far illa.

Asa-N
2008-09-07 11:25
0

Jag skulle inte ha något problem med att anmäla, detta då jag dessförinnan skulle ha varnat väninnan att fixar du inte till detta så anmäler jag.

[mia-38]
2008-09-07 11:40
0

Ja Asa…Jag har sagt till henne flera gånger att de måste ta bort den gamla hunden….att det är djuplågeri…men inget har hänt på dessa 6 månader jag har känt henne.
Det blir tufft att inte få vara anonym om det går så långt som till rättssak….eftersom vi jobbar ihop…men det får jag ta då. Om det nu går så långt som till rätten.

[mia-38]
2008-09-08 08:25
0

Idag blir det spännande!!!! Djurrätten ska ta kontakt med miljöinspöektören…..Och  troligen åker de ut där ikväll…hahahahh….Jag skulle vilja se deras miner när de kommer och knackar på dörren. Och jag vet att hon ALDRIG kommer att säga detta….inte ens till mej…..Men jag vet ju.

Asa-N
2008-09-08 10:19
0

Ja jag hoppas för den sjuka hundens skull att den får vård. Man har ju skyldighet att ta ett husdjur som har ont/lider/är sjukt till veterinär.

Nicka
2008-09-08 14:02
0

Här håller Jag tummarna, att allt ska bli bra för djuren.

HURRA för Dig, Mia !

[mia-38]
2008-09-08 18:19
0

Jag var tvungen att åka tidigare från jobbet idag pga av ett möte i sonens klass…
Hon har ringt mej både hem och på mobilen….misstänker att de varit där och kollat nu då…Hoppas verkligen att de inte sagt att det var jag som anmälde…Då blir det INTE skoj på jobbet i fortsättningen…

Asa-N
2008-09-08 19:29
0

Men det är ju bara att säga till henne att du gav henne alla chanser att själv ta hunden till veterinären men det gjorde hon inte och hunden ska inte behöva lida så.

phernilla
2008-09-08 20:04
0

Åsa-N:
Det är nog inte så "bara" då man jobbar ihop, tyvärr…

Asa-N
2008-09-08 20:24
0

Ja jag skulle inte genera mig, oavsett om vi jobbade ihop. Djuren kan inte försvara sig själva eller gå till veterinären. Jag skulle göra det även om det var min bror eller bästa vän.

Minna-72
2008-09-09 12:38
0

Hon har ju inget att oroa sig för om inget är fel kan du säga till henne.

Asa-N
2008-09-11 09:40
0

Hur har det gått?

[mia-38]
2008-09-11 10:11
0

Hon på Miljöinspektionen ringde mej igår…så de skulle ut och kolla som antingen igår eller idag…Men jag tror inte de har varit där än…blir nog idag då.

Asa-N
2008-09-11 11:02
0

Hoppas de hjälper den sjuka hunden till veterinär.

[mia-38]
2008-09-11 14:44
0

Ja, och jag hoppas det kommer att ske denna veckan…för till helgen ska de hämta den nya valpen….hur nu detta ska gå..??!!

[mia-38]
2008-09-11 18:25
0

Nu har det hänt!!!! De ringde henne på jobbet idag. De sa vad ärendet gällde. Och hon blev skitarg. Sa att det inte stämde och frågade vem som anmält. För allt var ljug och påhittat, påstod hon. Jag hörde samtalet.
Hon blev MYCKET otrevlig mot den som ringde.
Hon sa att de bestämmer väl själva när de ska ta bort hunden.
Ja jösses!!!
Så i morgon eller nästa vecka ska dom ut o titta.

Hon sa att kommer de på vem det är som anmält så ska den personen få…..Hmmm…snacka om hot!!!!

Klart att hon inte erkände och blev otrevlig när en sån myndighet ringer…Hade hon haft rent mjöl i påsen så hade hon inte behövt bli otrevlig….Då hade de kunnat diskutera detta och reda ut felen…Men eftersom anklagelserna stämmer så bemötte hon henne som ringde på ett otrevligt vis.

Så kommer de på att det är jag….hahah..ja då ligger jag jä….t risigt till..men det tar jag. Hotar dom mej så är det polissak.

Asa-N
2008-09-11 18:40
0

Ja de har själva bäddat för detta och som du säger, hade det inte stämt så hade hon ju inte betett sig så mot inspektören. Men varför gjorde de inte ett oannonserat besök bara?

Ja blir de dumma mot dig så är det bara att anmäla.

Minna-72
2008-09-11 21:53
0

Det låter som en lite väl spännande dag på jobbet :-/

Ja, det låter märkligt om de ringer och "varnar" innan. Men att hunden är gammal och dålig lär de knappast kunna fixa till till inspektionen.

[mia-38]
2008-09-11 22:21
0

Ja…hahah..det var väldigt spännande..

Kan va så att de vart där ute men ingen hemma. Så de ville prata med någon av dom. Ja ni skulle sett hennes min. Sedan började hon storgråta…

Men det värsta var när hon sa att inget stämde…att de är väl de själva som avgör när d ska avliva hunden….

Jag kunde knappt hålla tyst…..

Meeeen! Det blir INTE kul för mej om de kommer på vem det är som anmält…Men jag erkänner isånna fall.Och bara att säga att det stämde ju allt och att jag inte kunde låta bli för hundens skull.

Asa-N
2008-09-11 23:13
0

Nej det är bara att hänvisa till Jordbruksverkets regler, där står klart och tydligt i en paragraf att man är skyldig att ta djur till veterinär när det är sjukt.

Du har gjort helt rätt Mia.

[mia-38]
2008-09-12 18:41
0

Uppdaterar!
Djurens rätt hade varit ute hos de igår..men det var ingen hemma..Så de hade pratat med en granne som hade sagt att hunden skulle avlivas som igår eller idag…Bullshit! (förlåt)
Hunden finns fortfarande i livet..och idag hämtar de valpen.

Hon uttalar hot mot den som anmält..om de kommer på vem det är….Jag mailade Sonja på Djurens rätt och hon lugnade mej med att de inte kommer att säga något.
Hon har till och med hotat myndigheten med…så hon ligger inte så bra till just nu.
Jösses…..snacka om blickat jag har fått idag av henne…Inga snälla precis…och hon sitter och glor på mej…till och med mina arbetspolare har sett detta. Hon försöker nog pumpa mej på info,,för hon fattar nog att jag vet något. Men jag säger ingenting. Det enda jag sa till henne idag var " Har du inget att dölja så låt de komma ut och titta, det är väl inte så farligt"
Men gud vad sur hon blev.

Asa-N
2008-09-12 18:52
0

Upplys Djurens Rätt om att den sjuka hunden fortfarande lever :o/

Sicket ärke-pucko, ursäkta språket.

[mia-38]
2008-09-12 18:57
0

Asa…jag har upplyst de om detta. Så de kommer säkerligen att åka ut dit snarast på måndag,,om det inte redan gjort det.

Asa-N
2008-09-12 19:01
0

Skönt att höra. Jag blir så upprörd av sådana oansvariga människor :o(

Själv sitter jag här med en grinig majsorm Tungan ute han ska ömsa så han ser ut som om han är doppad i mjölk och det täcker ju även ögonen och då blir de tydligen griniga *S*

[mia-38]
2008-09-12 19:10
0

ahhaha…ja du Asa…griniga majsormar är nog heller inte så roliga…fniss…

Asa-N
2008-09-12 19:32
0

Fnissar, nä det är de inte *S*

[mia-38]
2008-09-13 12:31
0

Uppdaterar:

Hunden finns kvar i livet..och har varit ensam i ett dygn nu!!!! Jag har anmält detta igen…Och nu är valpen på väg dit oxå….
Nu är det fullt krig från min sida gentemot dessa hemska människor. Jag kan inte bara sitta och rulla tummarna. Jag fiskar genom att skicka sms och fråga lite snällt..som om vi vore kompisar än.
Utan att röja att det är jag som anmält.

Asa-N
2008-09-13 12:41
0

Förskräckliga människor är det :o( stackars hund…. de skulle förbjudas att ha djur över huvud taget.

[mia-38]
2008-09-13 12:47
0

Det kan ju bli så nu….när djurskyddet och veterinären ser hur de har det hemma. Du kan ju tänka dej all skit som ligger på golvet och överallt….och med en valp i detta som tuggar på det mesta. Huuaaa!!!
Jag frågade med hur det var med Klara, hunden. Hon mådde bra, fick jag till svar!!! Va???? Skulle inte tro det. Jag hoppas verkligen nu att djurskyddet tar tag i detta. Kan tänka mej att polis behövs…

Asa-N
2008-09-13 13:02
0

Ja underbart att sätta ner en valp i den skiten…. det är ju att tigga om att den också ska bli sjuk :o(

Jag håller tummarna så jag blir blå i fejjan för att Djurskyddet ska ta djuren ifrån dem.

[mia-38]
2008-09-14 12:42
0

Fick sms av henne för en stund sen om att det funkade såååå bra med valpen o de andra hundarna. Tycker hon ja…! Stackars den gamla och sjuka…den lär ju inte få vara ifred för valpen.

Och ingen har tänkt på att nån utav de måste vara hemma med valpen ett par månader nu…

Kommer hon till jobbet och säger att valpen är själv hemma kommer jag att säga till henne…

[mia-38]
2008-09-15 18:32
0

Huaa! Måste uppdatera denna hemska följetong!
Hon kom till jobbet idag på morgonen…jag frågade hur det var med hennes sambo…om han jobbade. Ja det gjorde han visst..han hade åkt innan hon hade gått upp.
Men valpen då? frågade jag. Lämnar ni den i 8-9 timmar med de andra hundarna??????
Fick till svar att dom är i hundgården…….
Men jösses, sa jag till henne. Så kan ni inte göra!!!!

Jag blev så arg så jag skakade!!! Fick gå därifrån för att inte säga nåt dumt.
När jag kom tillbaka så hade hennes pappa sagt att han kunde hämta valpen….men han kom till jobbet vid halv tio…och hade ingen valp med sej i bilen minsann. Och då hade valpen vart ensam i över 3 timmar redan då!!!!! Vad är detta??????
Jag skrev igen både till Djurskyddet och Miljöinspektionen här i kommunen om detta. OCH den gamla och sjuka LEVER ÄN!!!!!!

Hon har inte sagt halv sju till mej ens mer idag….suttit och muttrat om att "man kan inte lita på nån" osv……
hahahaah..Jag blir galen på denna människa!!!!
Ta bort mej ungefär innan jag gör nåt dumt….

Asa-N
2008-09-15 19:40
0

Jösses vilken jäkla människa!!! Hon är helt makalös…. Jag beundrar dig att du inte klippte till henne där och då, det hade nog jag gjort…

[mia-38]
2008-09-15 19:45
0

Ja du Asa…..jag var ju som sagt tvungen att gå därifrån…Och hon fattade att jag blev tvärförbannad..Mina ögon blixtrade tror jag…
Därför vågade hon inget annat än att skaffa valpvakt…OM hon nu gjorde detta.
Sen satt hon o lipade…hon åt inte med oss i fika rummet på lunchen…Men sen på korta rasterna kom hon..å satt o glodde på mej…som vanligt! suck…

Asa-N
2008-09-15 20:00
0

Hon inser kanske att hon gör fel men orkar/vill inte ta tag i det?

Katarinaj
2008-09-19 00:01
0

Mia har du hört ngt mer?

[mia-38]
2008-09-19 08:24
0

Katarinaj….Näää..jag har mailat miljöinspektionen…men ej fått nåt svar om det har gjorts något….lite dåligt tycker jag.
Och hon är hemma och är "sjuk"…..Tror hon fattade att hon låg risigt till när jag blev förbannad på henne i måndags när de hade lämnat valpen hemma.
Jag HOPPAS att den gamla och sjuka hunden har fått gå in i vila nu iallafall…

Katarinaj
2008-09-19 10:32
0

Usch ja. Men du har gjort allt du kan i alla fall. Hennes skyldighet är att ta Hunden till en Veterinär, så kan dom ju avgöra om den behöver tas bort.

J***a människor det finns. Hur kan man bara gå o se på sitt Djur när det har ont, utan att göra ngt.

Asa-N
2008-09-19 11:06
0

#79 nej det begriper inte jag heller hur man kan se.

Jag är ju uppfödare själv av guldhamster, gerbil och dvärghamster. Det händer ju ibland att de blir riktigt sjuka sent en kväll eller på en helg, nu händer det inte ofta tack och lov, men då får man ta skeden i vacker hand och göra slut på lidandet själv. Ingen rolig uppgift men jag fixar ännu sämre att se ett djur lida.

Imasy
2008-09-26 15:43
0

Vi hade en sådan dam på min gata, som hade en hund som var så gammal och skröpplig.

Hunden kunde inte gå längre än ut på gräsmattan utanför porten för att göra sina behov, och fick lov att bäras i trapporna.

När de åkte bil så kunde inte hunden ligga på frambenen eller vad man ska säga, utan den låg helt platt på sidan.

Vi trodde att damen hade tagit bort henne då vi inte sett hunden på länge, men så visade det sig att den var kvar i livet. Så en av mina andra grannar ringde till djurskydds inspektören.

Hon åkte hem till kvinnan, som hade svårt att släppa taget om sin hund. Hon behövde bara en putt i rumpan utifrån för att inse att det var dags att släppa taget.

Som jag förstog det så hade det gått lugnt till och inga otrevligheter. Hon kanske insåg att det var dags men inte kunde släppa taget?

Har suttit där själv med sjuka djur, och jag kommer att få göra det igen ett flertal gånger. Jag kan ju säga att det är inte lätt alla gånger att veta när det är dags.

Men kan inte djuren gå för egen maskin tex så då är det ju inget drägligt liv den har heller.

Hoppas att vovven ifråga har fått ett slut på sitt lidande.

[mia-38]
2008-10-03 19:49
0

Pratade med personen i fråga idag som har den gamla och sjuka hunden. Den lever än!!! Och mår INTE bra enligt ägaren själv.
Men varför har inte miljönämnden gjort nåt???? Och jag får inget svar när jag mailat och frågat vad som hänt och om det gjorts nån åtgärd.
DÅLIGT!!!!!
Och hur kan människan bara se denna stackars hunden lida…????
Tvi!!

Asa-N
2008-10-03 22:01
0

Fy fanken säger jag bara :o( stackars hund….

[mia-38]
2008-10-28 07:23
0

Uppdaterar.
Den gamla och sjuka hunden lever än! De lämnar valpen på 13 veckor med de andra hundarna i en hundgård säker 8 timmar per dag. De åker bort om helgerna och lämnar den gamla och sjuka hunden hemma, ensam! Vem tar hand om den?
Jag har försökt återigen att kontakta Miljönämnden. Men den som har hand om eller hade hand om ärendet, svarar inte!

Ägaren själv till den sjuka hunden säger att hon inte alls är bra. Men vad väntar de på? Att hon ska självdö eller? Jag ställde den frågan till henne och nu får jag äta skit.
Snacka om egoistiska!

Vad 17 gör man när ingen myndighet vill ta tag i detta. Kan tänka mej att de har sagt att hunden är avlivad. Men ska dessa inte kolla upp detta?

Jag blir så arg när jag ser sånt här.

Tatsja
2008-10-28 08:14
0

Har du ringt miljökontoret. Det brukar vara snälla och hjälpa. I alla fall där jag bor. Fick jättefin hjälp av dem med en hund som for illa. Slag och hugg hela tiden. Nu finns den inte kvar hos dem som hade den. Hörde att en polis tog hand om schäfern och han är jättefin nu.

Testa.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[mia-38]
2008-10-28 17:28
0

Jag var i kontakt med Miljöinspektionen i kommunen om detta innan. Men nu vet jag inte varför de inte gör nåt.
Vet att hon hotat de innan men då kallas ju oftast polis in. Fattar ingenting!

Tatsja
2008-10-28 21:57
0

Bara att fortsätta ringa. Tillslut måste de agera. Annars djurskyddsombudet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.