Självskadebeteende.
Har dina barn eller nån du och dina barn känner, försökt att skada sej själv någon gång? Tex skurit sej själv i armen med spelkort odyl.
Vad är det som utlöst detta?
Hur mår barnen/tonåringarna idag?
Min son när han var 15 så skar han sej i armen med en vass kattkam. Han tog 10 st Treo-tabletter. Upptäckte detta när jag kom hem från jobbet en dag. Då hade han gått hem från skolan.
Det hela som utlöste detta var att hans kompis i klassen hade satt sej på honom och slagit honom i huvudet. Plus att hans pappa inte brydde sej om honom.
Jag tog kontakt med skolans kurator, lärare och rektor. Ringde killens föräldrar och sa vad deras som hade gjort. Tog kontakt med sonens pappa.
Jag blev sjukskriven i 3 månader på heltid för att hålla koll och stötta sonen.
Med tiden så mådde han allt bättre. Och han har aldrig skurit sej själv eller tagit tabletter igen. Utan numera pratar han om han mår dåligt.
Hur har ni löst det i sånna här situationer? Eller vad skulle ni göra?
Har en son på 22 år som länge har sagt att han inte vill/kommer att fylla 30….Hans liv är fyllt av droger och sprit och som han håller på just nu kommer han inte ens fylla 23….Om det kallas medvetet självmord eller inte vet jag inte,men som mamma känner jag mej maktlös….
Usch vad hemskt christ!!
Vad gör man i ett sånt läge?
Vill han inte sluta själv med drogerna och spriten så kan man ju knappast hjälpa honom. Kan man begära tvångsomhändertagning numera eller? Få in honom på avgiftning eller nåt sånt?
#3 Har försökt men överläkaren på psyk dit han blev transporterad av polis totalt däckad tyckte inte han använde nog tunga droger och skrev ut han efter en dag….
"Nog tunga"? Men vad 17!
Räcker det inte med att de använder det och mår dåligt?
Förstår din frustration över det hela. Man vill ju verkligen att ens barn ska må bra och inte använda sånt.
Har han gjort det länge?
#5 har kämpat med honom sen han var 13 år, och nu börjar han verkligen bli lite sliten(för å inte prata om hur jag mår),men sociala+kriminalvården tycker inte att han behöver vård så länge som han #bara# dricker och röker hasch….Han har ju "bara 6 domar på sej för ringa narkotiabrott…
VILL han själv sluta? Inser han själv att han har problem?
Tyvärr får de som behöver hjälp av psyk, ingen hjälp alls numera. Förrens det är för sent.
Har han gått nån Tre-stegs på AAA? (Eller vad det nu heter)
Kan tro att du inte mår alls bra! Har DU nån att prata med?
#7 Nej pratarinte med nån,har stor släkt men att prata om problem är TABU. Min son VILL inte prata med nån han vill bara dö innan 30….
Du måste ju också få prata ut med någon om detta.
De kanske har råd att ge dej. Men framför allt stöttar de dej och lyssnar på dej.
Finns föreningar för anhöriga. Kommer inte ihåg vad de heter, men fråga i din kommun. Där kan man vara anonym och få hjälp och råd.
Mitt råd är att du ringer kommunen och hör efter.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#2: Det gör verkligen ont i mig när jag läser detta. Det känns som ett skrik efter hjälp. Tänker att han kanske skulle mått bra av att komma bort från den miljön han lever i. Tänker på kompisarna. De har en enorm påverkan. Men det är ju lätt att säga. Hoppas verkligen att det blir en vändning. Styrkekramar till er båda.