Cykla själv
Vid vilken ålder släpper du iväg dina barn på cykel till skola/förskola själv?
Varje dag så kör jag förbi en liten flicka på kanske 6-7 år på cykel. Hon är så liten och späd så det skulle inte förvåna mej om hon är yngre. Visserligen på en cykelväg bredvid gatan. Men jag tycker det ser hemskt ut. Jag kanske överreagerar på detta. Man är ju bara rädd om sina barn idag när det finns så många konstiga typer ute.

Jag känner som du Mia. Min yngste är 9 år, men han får inte ta sig till skolan själv, dels för trafiken och som du säger, finns mycket suspekta typer.
Minns en mycket tragisk olycka i Osby för något år sedan. Kommer inte i håg hur gammal flickan var, men hon var nog en 11, 12 år. Hon cyklade på cykelbanan, men slant på pedalen och for ut i gatan och blev där påkörd av en Lastbil och omkom. Det var ju en tragisk olyckshändelse, då hon inte var så ung, men, ja jag vet inte.
Ser här i vår by små knattar som cyklar själv till skolan och som måste ta sig över väg 117. Här kör mycket långtradare och dom håller tyvärr inte hastigheten.
Det är hemskt när något händer.
Man ska visserligen inte vara överbeskyddande. Men jag skulle inte släppa ut en så pass ung flicka på cykel ensam. Och biten till skolan/förskolan är säkert ett par km.

Här blev cykelväg för ett par år sedan. Men har väl 1,5 km till skolan och cykelvägen är utan skyddsräcken och i en nerförsbacke i från oss nästan hela vägen ner till byn och går längs med väg 117, så aldrig i livet.
#3 Nä fy 17! Det låter inte som en bra cykelväg alls.
Nej, mina söner skulle jag inte låta cyckla ensam till skolan ens om skolan låg i närheten. Knappt så det store får gå ensam till skolbussen…sedan har han ju sina sjukdommar och därför får jag ha extra koll på han. Skulle alldrig släppa han med spårvagn till andra sidan staden där han går i skolan….Nej man ska vara rädd om sina barn…de är ju bara barn en gång i livet.
Detta var aldrig aktuellt här då vi hade skolan upp till och med 6:e klass rakt över gatan!! Nu är det lite längre men tar inte mer än ca 10 minuter att gå.