Sätter klackarna i marken!
Just nu gör jag detta. Just för att få min son och hans tjej att fatta att de inte alltid kan begära allt av mej.
Speciellt hans tjej ska fatta detta.
Hon har utnyttjat mej när jag varit för snäll. Både fått mat, godis och jag har kört henne både hit och dit. Utan ett Tack ens!
Ikväll frågade hon om jag kunde köra henne till hennes häst i morgon klockan 9. Så hon kunde sova över här.
Men nej!, sa jag. Jag behöver en morgon för att kunna sova så länge som jag själv vill.
Hon har föräldrar som kan köra henne.
Jag säger nej just pga inte bli utnyttjad fler gånger.
Hur skulle ni ha gjort?
Precis som du plus att jag hade talat om för henne att hennes föräldrar kan skjutsa.
Jaha, Nu hetter det även om jag kunde köra ner de så de kunde köpa godis. Vad 17 håller de på med?
Nu var jag så snäll igen att jag lovade köra ner henne till hästen i morrn vid 10 istället för vid 9. Kunde de inte nöja sej med det, utan nu skulle jag även köra de till stan. De är ju för tjyven ute nu på väg med henne hit. Då kan ju hennes föräldrar köra ner henne på stan för att handla godis. Varför ska jag då?
Ger man ena fingret ska de ha hela handen verkar det som.
Säg åt sonen att säga till tjejen att handla på vägen då. Märklig tös.
Ja jag sa det till han att han skulle säga det. Jag sa att jag hade druckit lite vin och snabbt fram med vinglaset..hahhah.
Fattar inte varför de kunde köra ner till stan då själva när de ändå är på väg från stallet? Men det är bara för att styra mej så mycket hon kan. Men tji fick hon!
Hon ska bara vara tacksam för att hon får vara i ditt hus!! Hon får väl rätta sig efter vad du säger om hon ska vara i ditt hus.
Ja jag tänker ju inte köra å handla godis åt de. Det kostar att köra. Men de tänker inte betala mej för bensin. Snacka om att ta allt för givet!
Ja de tror att man är någon passupp!!!
Oftast blir det så om man en gång ställt upp. Men bra att du satte ner foten. Låt hennes föräldrar köra dem istället.
Ditt hem, dina regler oavsett vilka som kommer dit.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jaha..Körde ner henne nu. Men hennes föräldrar var ju där nere. Varför kunde de inte kört runt och hämtat henne här då? Fattar ingenting!
Vägra i fortsättningen
Väl mött, Tatsja

du är inte tillräckligt konsekvent!! o det vet ungdomarna,först säger du nej o sen okej då men en timme senare..ett NEJ är ett NEJ!!
Barn och tonåringar testar alltid hur långt de kan gå. Bit för bit försöker de få sin vilja igenom. Sen sitter man där och de kan inte förstå att man sagt nej och håller det.
Tyvärr är det många som släpper efter och det är inte bra.
Du har ju bra kontakt med sonen. Prata med honom och säg hur det ligger till. Han förstår nog mer än du tror.
Väl mött, Tatsja
Sonen fattar precis vad jag menar. Men det är ju hon som håller på och kommer med krav hela tiden. Emil har väl kanske svårt att säga ifrån till henne.
För så fort hon ringer och ska sova här så kommer "kraven" haglandes. Jag sa till henne igår att även om jag har en ny bil nu så kan jag inte köra på dej iallafall. Det kostar!
Jag har nog med att köra på min son eftersom vi bor som vi gör.
Börja ta betalt. Det gjorde jag när sönernas tjejer kom med massa krav. Sen ställde jag en burk på bordet. Kaffe/bullar och pris. Gissa det tog skruv.
Väl mött, Tatsja
Hahahah..Ja det skulle jag nog ta och göra. 
Lovar det tar skruv. Vi var 4 i familjen men det satt alltid 10 runt bordet. Burken åkte fram och de betalade snällt faktiskt. Ville inte vara utan mat och kaffe tydligen.
Det hjälpte hushållskassan att räcka
Väl mött, Tatsja
Ja hon är nästan alltid och rotar i mitt kylskåp.
Risgrynsgröten rök igår. Visserligen sa jag att hon fick ta. Men det finns inga gränser. Hon tänker aldrig på att det kanske finns fler som vill ha.
Men med tanke på hur hon har det hemma med maten så kan jag förstå henne. Men jag ska ju inte föda henne.
Gränser är ju något man sätter som förälder och familjeansvarig. Säg NEJ! , svårare än så är det inte.
Skulle mina barn hitta någon partner som får för sej att det är okey att äta ur kylskåpet eller ber om tjänster sådär som du beskriver det, så skulle dom/barnets föräldrar antingen få betala för sej i pengar (mat och bensin) eller få jobba för det (tömma diskmaskinen, dammsuga, gå ärenden, klippa gräset).

Jag tycker (om jag nu får lägga mig i) att du ska sätta dig ner med tjejan och berätta vad du tycker. Du behöver inte vara arg/f-bannad eller på något annat sätt otrevlig, utan bara klar och tydlig om vilka gränser som finns hos dig. Ta upp det här med flängandet med bilen tittan och dittan, rotande i kylen mm.
Är det något som behagar prinsessan i kylen - så kan hon gärna "köpa" tillbaks det sedan. Men skriv upp det….
Berätta även att du måste äta och att maten är tillför dem som bor i huset… och inte till div. gäster/flickvänner mm.
Sedan kan man ju faktiskt använda de där långa stolparna som sitter nedanför midjan… (om hon nu inte är handikappad och rullstolsbunden). Man kan gå och köpa godis mm. Om inte så kan man säkert åka buss… det är ett billigt färdsätt.
Lycka till med samtalet.
Tack #19….*L* Jag HAR pratat både med henne och sonen om vad som gäller här. Men det är ett tag sedan. Får kanske ta ett snack igen.
Vi bor utanför samhället, så ska man ha nåt från affären är det bil som gäller. Men det kunde ju hennes föräldrar köpt då de var ute och körde ändå.

varför tar du inte kontakt med flickans föräldrar?
Jag har gjort det innan. Pratat med de om just detta. Men de bryr sej inte tydligen.
Ett tag gick det bra. Men sedan fallerade alltihop. Hennes föräldrar lagar ingen middag hemma i veckorna pga de inte orkar. Så det är i stort sett bara på helgerna de får lagad mat hemma. Hennes föräldrar anser att de ska klara sej på skollunchen hela dagen.