Hur agerar man?
I går var min 13,5 år gamla son på högstadiedisco och i dag berättade han att han varit "full", jag vet inte hur pass allvarligt menat det var. Men han hade blivit bjuden på öl och vodka och cider sa han.
Jag blev inte arg, eftersom jag tyckte att det var bra gjort av honom att berätta det själv, men givetvis är det inte ok för honom att dricka alkohol.
Hur hade ni agerat?
Hej katarinaj.
Jag hade nog försökt att få reda på vilka som bjöd han på det. Jag menar 13,5 år…det är inte bra. Fanns det äldre utanför eller var de i samma ålder som han som hade drickat?
Skrämmande!
Men mycket bra gjort av din son att tala om det.

Jag ville inte gapa och bli arg eftersom jag vill att han ska fortsätta komma till mig och berätta om det är något. Men han måste ju förstå att det inte är accepterat av mig.
Han säger att han blev bjuden på stan på väg till discot.
Nä han är alldeles för ung för att dricka alkohol.
Nä jag håller med dej katarinaj. Det hjälper ALDRIG att gapa och bli arg. De måste ju få känna sånt förtroende för en så de kommer och berättar om det är nåt. Och det förstör man genom att gasta och sånna saker.
Svårt att veta då vad man ska göra. Det enda är väl att försöka få sonen att förstå att han är alldeles för ung för dricka. Och att han ska tacka nej när någon bjuder honom. man vet heller aldrig om de lagt i nåt annat i drickat när det är okända människor.
Nej det är väl egentligen det allra värsta, man vet inte vad de stoppat i drickat när de "bjuder". Det är ju inte mer än ett par veckor sedan en 18-årig tös dog här i stan :o/

Han kommer att komma ändå även om du blir förbannad. Dom store här säger att dom ska ha reda på vilken idiot som gett han det för den förtjänar en som folke säger en käftasmäll
Svårt det där. Nu har jag ju inte barn i den åldern. Kan ni inte sitta och prata i lugn och ro där du kan berätta på ett bra sätt att detta inte är okej. Att ni liksom kan sitta ner och prata eftersom han nu ändå var duktig och berättade för dig.
Jag tror inte heller det hjälper att bli arg och gapa, även om man kan känna det inombords.
Amor Vincit Omnia

Att bli arg i det läget är för mig helt fel. Att han berättar beror säkert på att han själv tyckte det var fel. Men att visa sin besvikelse över hans handlande hade jag gjort. Hade pratat med honom, ställt frågor o.s.v.
Att smaka något av okända människor på stan kan ju vara väldigt farligt!