Barn/ungdomar och nyårsraketer
Tillåter ni era barn/ungdomar att smälla nyårsraketer själva?
Vad tycker ni om nyårsraketer över huvudtaget?
Mina barn fick alltid en stor pommacflaska till nyår. Sen är de så stora nu att de väljer själva
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Vi köper inga smällare själva, något år har vi köpt någon sådan där mindre påse men aldrig att jag skulle lägga pengar på de där stora sakerna.
Sen är det väl inte lagligt att köpa ut smällare. Tycker det är hemskt med dessa smällare. Har erfarenhet av hundar som är livrädda.
Väl mött, Tatsja

Framförallt händer det alltför många olyckor med smällare och raketer och en sak till om alltid förvånat mig är hur man har råd att sätta eld på så mycket pengar.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Jobbade på akuten för över 30 år sedan. En sexårig pojk kom in och hade handen i blodigt bandage. Fadern som var onykter, var med. Jag byggde den själv. Kan ni lappa handen så vi kan skjuta av den andra, var hans kommentar. Pojkens hand var helt bortskjuten.
Raketer och smällare måste skjutas av folk som har lite vett i huvudet. Sen får man inte smälla av dem i tätbebyggt område. Händer många bränder på nyår. Raketer som flyger in i balkonger och så.
Tänk på detta under natten och se till att onyktra personer inte smäller av raketen, om ni kan råda alltså.
Väl mött, Tatsja
Just det. Jag håller med Tatsja i att man ska inte vara onykter när man hanterar raketer. Kan gå illa som med den stackars pojken.
Vilken dum kommentar hans pappa kom med då.
Jag tycker personligen att raketer är fina att titta på. Men livrädd att smälla av de själv. Tycker med att billigare alternativ finns. Man behöver inte köpa de dyraste. Säger som Clary. Det är pengar som brinner upp..alldeles i onödan.
Här har kommunen ett stooort fyrverkeri nere i stan vid sjön på nyårsafton. Undrar hur många 10-tusenlappar det försvinner där. Sedan har de inte råd att ha många anställda inom vården.
Har för mig att det kom någon lag om detta med raketer och smällare. Först och främst är det 18-årsgräns, sen att de inte får skjutas upp hur som helst. Bäst vore om det var brandkåren eller de som håller på med pyrotek som bara kunde skjuta upp.
Väl mött, Tatsja
Trots den gränsen så finns det ju ändå föräldrar som köper ut raketer till minderåriga, liksom sprit.
Det är ju svårt att styra det där. Tycker att föräldrarna borde ha nåt ansvar i kroppen själva.
Finns föräldrar som tänker att det är ju bara en gång om året. Sen kanske det inte blir något mer år. Skjuta raketer och onykterhet hör inte ihop. Likadant som fylla och bil.
Vi får se mycket av det nu. Önskar alla en så trevlig nyår som möjligt och stäng balkongdörren så inte en raket kommer in.
Väl mött, Tatsja