Hemska ungdommar
Jag blev helt paff idag. Var på min sons skola pga. att han blivit utsatt för utpressning gällande pengar.
Några killar som är ca 2-3 år äldre än han hade varit på han igår. Därför följde jag med han till skolan idag som stöd och för reda upp det hela.
Jag fick värsta chocken när speciellt en ut av killarna satt helt iskall och nekade…Kom med en massa dumma bortförklaringar, fast man kunde se i hans ansikte att han ljög. Tiil slut visste han inte vad han skulle säga och hur han skulle vända och vrida på det som enligt han hade hänt.
Jag kan inte som förälder förstå hur man kan acceptera att ens barn kan bete sig så här i skolan. Hade varit min son så hade han inte fått det lätt med mig…det kan jag lova. Man ska väll som föräldrer kunna sätta sådana gränser för ens barn så att de vet att hur man ska bete sig.
Ja…det enda jag kan säga är att jag hoppas att mina söner alldrig kommer bete sig som den dessa killarna gjorde idag….
Tyvärr är det nog vanligare än man tror och i synnerhet på låg-mellanstadiet :o/
På mellan-högstadiet där min dotter går i 9:an så är det noll-tolerans på allt. Där är även 10 st elever i 9:an utvalda av lärarkåren att vara så kallade "Hellgon", min dotter är en av dem, och de går runt hela skolan på rasterna och ser att inget bus förekommer, ser de något så går de direkt till personalen så det tas tag i direkt. Dessa "Hellgon" är alltså en form av kamratstödjare och har egna luv-tröjor som skolan tryckt upp.
#0 Hemskt, men tyvärr väldigt vanligt. Det jag undrar är hur deras hemförhållanden är. Hoppas de slutar nu, så det inte blir värre för din son. Få honom att säga till direkt till lärare eller dig om det händer igen.
#1 Tycker det är bra att de börjat med *Hellgon*. Borde finnas i de lägre klasserna också. Fast utav äldre elever då.
Vet inte om det blivit värre i skolorna. Det fanns ju mobbning även när jag gick i skolan. Men tonen har nog blivit råare och våldet vanligare.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Skolan där dottern går har haft dessa "Hellgon" i 4-5 år nu och gått från en skola med mycket problem till en skola i stort sett utan problem där alla eleverna trivs!! Det är ju inte mycket dessa Hellgon gör egentligen mer än att synas och de är idoler för barnen i mellanstadiet :o))) Min dotter brukar ha en 4-5 yngre barn runt sig på rasterna 
#3 Visst är det bra att man kan få några ungdomar att göra så stor skillnad på en skola. Det borde vara så överallt. Sen att de ska skriva på ett kontrakt,som de börjat i USA's skolor, att inte mobba andra barn. Då lär sig barnen att vara fina ungdomar och lära sig rätt och fel.
I alla fall hoppas jag det. Många mindre barn, ser ju ofta upp till de äldre. Sen är det ju sant att barnen gör inte vad du säger, utan vad du gör.
Väl mött, Tatsja
Hoppas din son får vara ifred nu Mirjami.
Ungarna i skolorna idag är kan vara väldigt elaka och råa. Ett annat slags mobbing nu än det var när man gick i skolan själv.
Det är mycket bra att de har Helgon som ser till att allt står rätt till. Här i ena högstadiet har de också nån slags rastvakter.
Vad tycker ni om att det sätts upp kameror i skolan? Både bra och dåligt anser jag. Dels så håller de koll på vad som händer. Kan va bra för alla slagskämpar. Men mindre dåligt för integriteten.
Finns ju vissa skolor i stockholm som har övervakningskameror. Och där det verkligen behövs ska man ju kunna få ha det.
Det är hemsk så situationen har blivit nu för tiden=(
Där vi bodde innan var min äldsta son mobbad från lekis upp till 4an trots att de påstod sig ha nolltolerans. De hade en mobbing-grupp med psykolog och lärare, de hade som #1 en grupp elever ur 9an som skulle vara "änglar" osv… tyvärr så funkade inget av det öht. rektor + lärare sopade allt under mattan, "änglarna" hade kanske varit bra om inte deras ordförande varit den värsta av alla mobbarna! Han bodde dessutom i samma trapp som oss och blev mer eller mindre påhejad av sin mamma=( Vi var väl inte "fina nog" att bo i den samfälligheten (bostadsrätter) när jag var ensamstående.
Inte förrän jag kontaktade skolstyrelsens ordförande som jag kände lite grann (hade varit i kontakt med flera där innan utan resultat) började de kolla upp saken. Tyvärr var jag då så trött på allt och sonen mådde så dåligt att jag skänkte bort lägenheten och flyttade 20 mil… jag såg en lägenhet på internet, ringde en torsdag, åkte och skrev kontrakt på tisdagen och flyttade in på fredagen…
Här vi bor nu är allt jättebra förutom att äldste sonen nu börjat skolvägra… men han slipper iaf bli mobbad!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tror man måste kolla upp Helgonen först, så de inte är de som mobbar. Då kan det bli så fel som du skriver. Men jag tror på nolltolerans. Sen detta med kameror. Har man rent mjöl i påsen, så gör det mig inget. Det är ju bra med bildbevis om något händer.
Väl mött, Tatsja
För några veckor sedan så hängde sej en flicka i en skola i Kalmar. Just på grund av mobbing! Hon var 16 år.
Visste ingen? Varför fick hon ingen hjälp?
Det är ju så att många blundar istället. Även föräldrar. Sen säger de att de inte visste. Känner man sina barn så dåligt att man inte ser att de mår dåligt?
Väl mött, Tatsja
Många, många ungdomar KAN verkligen dölja hur de mår. Även inför sina föräldrar. De sätter upp en glad fasad. Fast det egentligen är kaos inom de.
Därför gäller det att verkligen ha en bra kommunikation med sina barn. Då kanske det kan komma fram något litet hur de egentligen mår.
I dagens stress har föräldrar inte riktigt tid till sina barn och hur ska de då kunna lära sig rätt grunder. Blir de ignorerade hemma måste de väl göra nåt för att synas eller må bra antar jag och så har man en mobbare. Tror det tyvärr missas många barn sm mår väldigt dåligt och skulle behöva hjälp.
Vad bra initiativ Åsa med din dotters skola med Helgon.
Amor Vincit Omnia
#10 Visst spelar både stress och dålig kommunikation in. Men ändå känner man på sig om barnen mår dåligt. I alla fall har jag gjort det. Fast det är väl olika för föräldrar.
Väl mött, Tatsja
#7 de som väljs ut här väljs av lärarkåren och synas i sömmarna, de får inte varit inblandade i något.
#13 Det är ju bra. Sen om de är väldigt populära barn från början, så är det också ett plus. Men även för en som kanske blivit mobbad, så är det bra för självförtroendet. De vet ju hur det är.
Tycker din skola ska ha guldstjärna
Väl mött, Tatsja
Jag blir inte klog på min son skola. Rektorn borde vara pensionär redan sedan flera år tillbaka. Just nu är hon en billig rektor för skolan eftersom hon är 66 år och då behövs inte det betala några arbetsgivar avgifter längre. Sedan så gillar jag inte hennes sätt att lösa saker för de blir alldrig ordentligt lösta. Jag satte henne på plats vid ett tillfälle. Skulle jag har gått vidare med vissa saker så skulle hon legat risit till.
Ta ett snack med facket. De brukar kunna göra lite. Alltså facket som lärare och rektorer är med i.
Väl mött, Tatsja
Barn blir inte hemska av sig själva, de blir det av hemska föräldrar. Det är nog där man måtse börja, ifrågasätta hur fasen vissa människor ser på sitt föräldrarskap. Sen skolorna har ju sitt ansvar, men de kan inte styra över vad barnen för höra är okej hemma osv. Jag tycker det stora ansvaret ska ligga på föräldrarna.
Amor Vincit Omnia
#17 Sen finns det tyvärr föräldrar som aldrig kan erkänna att just deras lilla älskling ALDRIG skulle göra något sådant. Även om det finns bildbevis, så ger de sig aldrig.
Väl mött, Tatsja
Rektorns kommentar på min sons skola var när jag sa att ungaran kallar varandra tex. för cp-skadad. De vet inte vad det betyder sa hon bara.
#19 ännu mindre anledning att använda ordet då tycker jag…
/Ingalill
#20 Tyvärr har ju många barn med sig orden hemifrån. Många försäldrar sitter och säger, till exempe. Blatte, cp-skadade, n-ord, f-ord och k-ord. Plus värre uttryck.
Vi måste själva vårda vårt språk och då kanske vi får våra barn att förstå. Sen är det viktigt att tala om för dem att de aldrig får säga så igen. Då menar jag när man hör att de säger så hemma, inte i skolan, Där är det lärare och rektorer som måste träda in.
Hoppas ni förstår mina virriga kommentarer.
Kramiz
Väl mött, Tatsja
#21 tyvärr är det ju så… det är något jag alltid försökt vara noga med.. mina barn ska inte använda ord de inte förstår innebörden av och heller inga ord som skadar andra.
/Ingalill
Fast många föräldrar slänger ur sig ord utan att tänka. De är vana att höra dem från sitt barndomshem. Vi behöver bryta den onda cirkeln
Väl mött, Tatsja