Bostadsbidrag
Någon som kan mycket om sådant, förutom att det tar evigheter för Försäkringskassan att fixa???
Min väninna hade bidrag och sedan fick hon arbete och blev då återbetalningskyldig direkt, fast hon anmälde om ändrad inkomst på en gång och inte fick bidrag efter det hon börjat jobba. Då får hon alltså betala tillbaka för förfluten tid! Jag fattar inte, då är det inget bidrag, då är det ett lån utan ränta anser både hon och jag!!! Hur långt tillbaka blir man återbetalningskyldig??? Någon som har riktig koll om det gäller det år man är på eller längre tillbaka. Det verkar ju helt sjukt, för nu blev ju jag skiträdd. Man vill ju inte ha bidrag, men ibland har man inget val och vi betalar ju skatt för sådant här samhällsskydd eller vad man nu ska kalla det.
Jag förstår ju att man får betala tillbaka om man fuskar med siffrorna, men att betala tillbaka för förfluten tid, då blir det ju ett moment 22, man kommer aldrig ur krisen någongång.
Vad vet ni som kan det här???? Och tycker inte ni också att det då är ett lån, inte ett bidrag???
Kolla upp det här vårdbidraget, det är väl kring 3000 kr men alltid nåt ju. All info finns på FK´s hemsida eller så ring dem. Vårdbidraget ska du även kunna läsa om på din kommuns hemsida och kunna anmäla intresse för via telefon.
Kram Madde
Amor Vincit Omnia

Bostadsbidrag är som du säger ett lån i de fallen man råka få mer inkomst än vad man beräknat det året. Har man inte en högre inkomst är det ett bidrag. Rätt dåliga regler tycker jag, men den bistra sanningen. Så ligger man på gränsen är det bätrre att inte alls ta det bidraget
De går ett år tillbaka i tiden så det kan bli en otrevlig summa man skall återbetala…min karl som bor själv fick en skuld på 10.000 häromdagen pga. han fick jobb sommaren 2007 ,trots att han anmälde att han då hade jobb och en ökad inkomst… Helt barockt!!!! Jag har varit arbetssökande i snart 3 år jag kommer väl att få en skuld som är enorm den dagen jag får ett jobb!! HELT idiotiskt att de får räkna bakåt i tid och kalla det bidrag!!!! Borde gå att få till en regel ändrign men vete katten hur det skulle gå till?!
De ändrade detta för lite över 10 år sedan. Förr var det ett bidrag, men de skulle spara pengar och det är därför det är ett bidrag som är återbetalningsskyldig och för att de skulle få bukt med fuskarna. Men nu drabbar det även de som verkligen behövde detta bidrag.
Helt sjukt, enlig min mening. Till och med oss pensionärer, jagar de. Fast jag får min pension från dem, så vill de att jag ska betala lite tillbaka, på grund av att pensionen höjdes med några kronor. De vet ju hur mycket, eller rättare sagt, lite jag får.
Nej, ta och ändra tillbaka som det var och samkör med skatteverket mer för att få bukt med dessa fuskare och försämra inte för oss som verkligen behöver bostadsbidrag.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ett år tillbaka i tiden, men fy f-n! Ja bidrag är det då inte och det känns förjäv…piiip att de får göra så, jag tycker rent ut sagt att det är förnedrande över huvud taget att behöva få bostadsbidrag bara för att ens man stack och släppte allt sitt ansvar. Nu ska man behöva våndas för detta också. Som arbetsmarknaden ser ut idag, borde de verkligen göra om reglerna, kanske bara se bakåt i tiden de senaste 3 månaderna eller inte alls helst och sätta dit de som fuskar rejält istället!!!!
Tack och lov att socialbidrag inte räknas så, men det är väl bara en tidsfråga.
Väl mött, Tatsja

Det känns förjävligt att de sparkar på de som redan ligger bara för att vissa missköter sig. De ska väl vara glada att man försöker göra allt i sin makt för att komma ifrån bidraget istället. Man betalar ju faktiskt skatt och mycket av de pengarna går till de som är kriminella, nej fy sjutton säger jag bara!!!
Här står allt om återbetalningsreglerna:
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#4 för att du ska betala tillbaka på din pensionsinkomst måste du fått en regäl höjning… man behöver inte betala tillbaka belopp under 1200 kr.. alltså kan du få upp till 100 kr/månad i för högt bidrag utan att behöva betala tillbaka…
#6 soc-bidragen är inte mycket bättre… blir du arbetslös räknar de tillbaka 3 månader och anser att du skulle sparat av din lön för framtida behov. Studerar du måste du ta lån för att kunna försörja dig själv i största möjliga mån och lånen räknas som inkomst. När du sen är utan arbete och behöver soc-bidrag räknas helt plötsligt inte studieskulderna som utgift utan ska betalas med dina matpengar… det enda som räknas utanför uppehället är: hyra, el, fackavgift, arbetsresor med billigaste alternativ…
/Ingalill
Jag säger bara helt sjukt. För man kan ju inte veta vilken dag man blir arbetslös…Gillar inte dessa regler. En människa ska ju kunna leva inte hela tiden behöva lägga undar pengar ifall man skulle råka bli arbetslös och hamna hos soc.
Sedan detta med bostadsbiddraget. Ge pensionärerna ett eget system. De har redan fått slita ihop till sina pensioner…och är ofta trötta och sjuka. De behöver kunna ha råd att ha kvar sina bostäder. Inte lätt att vara gammal och behöva sedan flytta för att man inte har råd att bo kvar där man har sitt hem….En tryghet för många som kämpar på gamla dagar att kunna bo kvar i sin egna lilla lägehet.
Hörde på radion igår att många pensionärer får sin pension sänkt, Bara för att de har pension från LO och börsen har gått ner. Då sänker de för dem som har ålderspension. Sjukt.
Vi, även jag som är förtidspensionerad, har arbetat och slitit i hela mitt liv och betalat skatt, även för framtida pension. Sen ska jag inte kunna leva drägligt på den och skatta igen. Det dras 2 olika skatter på mig, bara för att jag har arbetslivsränta också. Den var skattefri för 8 år sedan.
Väl mött, Tatsja
#10 jag tror inte det är det som är problemet idag.. pensionärer med dålig pension får "bostadstillägg för pensionärer" som täcker upp till 97% av hyran.. (gäller både sjuk/ålderspensionärer) det är snarare brist på äldreboenden för dem som inte klarar sig själva + att är det ett gift par får de oftast inte plats på samma boende vilket är helt sjukt…
/Ingalill
Där har du fel. Inte över 4500 kronor för ensamstående och min hyra ligger på 5250
Väl mött, Tatsja
#13 jag skrev upp till… jag har ju både bostadsbidrag för barnfamilj och bostadstillägg för pensionärer (har den lägsta pensionen man kan ha "garantipension") men enligt beräkningarna så räknar de ut bostadestillägget efter min faktiska hyra på 5367 kr… lägger jag ihop bägge summorna jag får så blir det 97% av hyran…
/Ingalill
#13 Jag får inte tillägg. Har bara vuxen son hemma. Så då blir det olika. Inte meningen att hacka på dig, utan bara belysa att de räknar olika om man är ensam eller har barn hemma.
För äldre ensamboende pensionär är taket 4500.
Väl mött, Tatsja
#15 isf räknar de olika på olika orter.. jag har en kompis i v-ås som äe ensamstående utan barn, hon får tillägg för hela sin hyra på 6300… det var tom f-kassan som sa att hon inte behövde flytta till mindre lägenhet när dottern flyttade hemifrån för tilläggets ökning skulle motsvara bidragets försvinnande, och det gjorde det.
och jag har fortfarande inte fel eftersom jag skrev "upp till"… det kan vara 1 % och det kan vara 34 % också…
men jag tror handläggarna gör lite som de vill på f-kassan liksom på soc… man ska ha tur att hitta rätt bara:)
/Ingalill