Åttlingmamman - 14 barn o singel.
Idag kan man i Wendela läsa om Nadya Suleman, 33 år. Hon födde i förra veckan 8-lingar med kejsarsnitt. 48 st läkare var närvarande vid snittet. Nadya själv trodde att hon väntade 7 barn. Sen innan har hon 6 barn, så nu är barnakvoten totalt 14 st.
Åttlingmamman - 14 barn och singel >>
Jaha, vad säger man om det här då? Visst är det faschinerande, men… Samtidigt så måste jag säga att det är inte riktigt vettigt o skaffa sig totalt 14 barn, o att samtidigt vara ensamstående. Det anser jag, men alla är fria att tycka vad dom vill…
HUR ska man som ensamstående kunna tillgodose att vart o ett av ens 14 barn ska få precis all den kärlek, ömhet, närhet o trygghet som dom behöver? Det är ju knappt så jag tror att man har möjligheten att ge detta till 14 barn om man är 2 föräldrar.
Kan dom göra en uppföljare om några år då hon klonar sig till 14 st mammor, så skulle jag gärna titta på den! Jag tror nog att hon, i ärlighetens namn, tagit sig vatten över huvudet här…
Åh, vill bara säga, att jag gillar hur du skriver :) Tydligt språk, markeringar på det du vill förtydliga :)
Helena
jag läste om det på text-tv dagen efter de fötts… trots att det var 8 st så var de ju inte extremt små heller… kommer inte ihåg extakt med den minsta var runt 650 gram och den största nåt på 1400 gram.. hon måste ju varit enormt STOR! min kompis som fick tvillingar var enorm och då var det bara 2 st på 1100 resp 1300 gram..
men det skulle vara kul att se henne om nåt år:) jag som ibland tycker det är svårt att räcka till för 2 st;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hur 17 kan man klämma fram 8 barn?? Hon måste vart enormt stor.
Och jag säger som phernilla. Kan man verkligen finnas till hands för alla? Kan man verkligen ge det som de behöver?
Man har ju sett sådana där dokumentärer om stor barnaskara i en familj. Kostar ju enorma pengar. Och vilket megajobb.
Min väninna som hjälper mig när jag är sjuk, är tredje äldsta barnet av 11. Hon ser också på programmet om stora barnaskaror. Jag frågade henne hur det var att växa upp i en så stor familj. Jobbigt. Mamma hade ju aldrig tid, sen fick vi äldre syskon alltid ta hand om de yngre. Hjälpa till mest hemma och så vidare.
Då är hon bara 30 år. Så stora barnaskaror finns än idag. Själv har hon 2 barn och tycker det är alldeles lagom.
Jag finns för mina barn och räcker till, säger hon. Även om hennes mor var kärleksfull, så var hon alltid trött och hade någon annan i knäet när man ville ha tröst eller kram.
Visst är valet fritt, men sen ska man tänka på att kunna räcka till för barnen. Vilket inte är lätt om det är många barn.
Åttlingarna var resultat av en fertilitetsbehandling och då brukar det bli fler foster.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Fattar inte hur man kan vilja skaffa flera barn m h a fertilitetsbeh när man redan har 6 barn!?!
Hur klarar man 8 små själv? Jag tycker vi hade jobbigt med en nyfödd och en 3½ åring fast vi var ändå 2 föräldrar. Men bara den första spädbarnstiden måste vara helt och hållet ogenomförbar och sen dessutom 6 barn till.
Jag tycker att det är oansvarigt att skaffa så många barn men det är min åsikt.
För egen del har jag fullt upp med 2 barn, jag känner att det är vad jag klarar av. Som singelförälder kan det vara knepigt ändå att ge barnen egentid med mamma. Att få egentid med sina föräldrar är jätteviktigt.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag håller med er här. Jag har bara en son och det räcker gott.
Tänk att amma alla åtta. Men de måste ju bli matade med nappflaska.
Tänk alla blöjbyten, alla 8 små som kanske får kolik, tänder som gör ont när de kommer upp.
Hua! Jag kan iallafall INTE tänka mej att skaffa så många.
Jag håller med er alla ovan i det ni skriver. 8 spädbarn är väldigt många spädbarn för mycket. O hennes 6 barn sen tidigare kan ju inte vara speciellt stora heller? Jag har inte läst nån ålder på dom nånstans, för det enda hon verkar prata om själv denna mamman är åttlingarna, hon nämner inte ens sina första 6 barn. Bara det är ju en varningsklocka som heter duga! *usch*
Men som det står om henne med så är hon ju besatt av tanken på barn, hon har nog inte tänkt på konsekvenserna, utan är helt enkelt en "barnsamlare". Tragiskt med sant!
Sen så kan man ju ifrågasätta vad det är för en läkare som låter en kvinna gå igenom en graviditet med 8 foster. Det hade aldrig tillåtits i Sverige, o det finns ju en anledning till det. :)
I den här artikeln kan man läsa om hennes planer lite.
- Hon planerar att amma alla 8 barnen.
Där stod det oxå om födelsevikten som Ingann nämde innan.
Barnen vägde mellan 680 och 1 470 gram, och dom är födda i vecka 31, vad jag kan räkna ut (9 veckor för tidigt står det). Så ja, hon måste ha varit enorm…
Sen står även detta:
"Vid ingreppet fick hon sex embryon implanterade. Två av embryona delade sig vilket resulterade i att det blev totalt åtta barn. Det stora antal embryon som implanterades anses bryta fertilitetindustrins etiska koder, rapporterar AP."
alla 14 barnen var resultat av konstgjord befruktning sa de på tv i går kväll.. hur kan de ens inseminera en som redan har 6 st? det tycker väl jag är den stora frågan…
men visst finns det de som klarar av många barn, men då behöver man vara minst 2!
min kompis har 6st.. den äldsta har flyttat hemifrån, han är 22 år, sen har hon 5 flickor på 9, 8, 6 år och tvillingar på 2,5 år… hon är singel men är jätteduktig med alla barnen.. på helgerna har de största flickorna även kompisar som sover över så hon kan ibland ha 7-10 barn hemma och älskar det.
själv tycker jag det är jättekul när de kommer till mej men det känns i skallen när de gått hem;p
min 12-årings bästa kompis är näst yngst i en skara av 8 barn, grannen har 6 st, 2 av mina andra kompisar har 5 var… sen vet jag hur många som helst här i samhället som har 5+ barn så när jag flyttade hit undrade jag om det ofta var strömavbrott eftersom folk gjorde barn hela tiden *skrattar*
/Ingalill
Ingann:
Aha, det är strömavbrottet det beror på? *ler brett*
Här har det varit alldeles för lite strömavbrott då, inser jag…
För jag har bara 2… O när jag tänker efter så har jag nog
inte varit med om ett strömavbrott sen jag var riktigt liten?
Var nog runt 10-11 år eller så då det inträffade sist hos mig.
Kanske bättre elnät idag? För då man var liten hände det ju
trots allt lite då o då… *skrattar*
Min faster har 6 barn. Yngsta idag 13, äldsta 32. :)
Men då har dom ju oxå, som sagt, varit 2 föräldrar hela tiden.
Då kan man klara det… Men ensam, med 14 barn. Nej!
O som det skrivs om denna 14-barnsmamman så har hon ju hjälp av både mamma o syster, osv… Jag anser att man inte ska ha fler barn än att det är möjligt att kunna ta hand om dom alla helt själv. För även om man lever i en parrelation av något slag, så finns det ju ingen garanti för att den varar livet ut heller…
Man kan bli ensamstående med tiden…
Separationer är ju lika vanliga som att byta underkläder idag!
Jag säger då det… Annat var det då farfar var ung… *skrattar*
japp.. nån sysselsättning måste de ju ha när inte elen funkar;)
jag hade strömavbrott ett par minuter igår kväll men ingen karl här så jag fick tända ljus istället haha
/Ingalill

Hm, undrar hur många barn som blev resultatet efter Gudrun och Per ?
Här har vi ofta strömavbrott, räcker med att de säger blåst på väderleksrapporten. Så här finns ett elverk i källaren, istället för karl… Värme måste man ju ha
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Ingann:
Trodde först du skulle säga:
"…men ingen karl i huset, så jag fick roa mig på egen hand" ;)
Gullan402:
Ja, det blev ju faktiskt en väldig babyboom precis 9 månader efter, har jag faktiskt för mig…
#13 haha sånt går väl inte för sig när man har tonåringar vakna i huset? *asg*
#12 en hel del skulle jag tro;)
har läst nån statistik för länge sen nånstans att det föds ovanligt mycket barn efter stora oväder och massuppsäjningar… så i höst kommer en ny laddning småttingar säkert;)
/Ingalill