Kräksjukan!
Nu går ju denna hemska farsot i omlopp!
Har ni klarat er hittills?
Det är mest synd om de små barnen om dessa får kräksjukan. De är ju så små och begriper kanske inte vad som händer.
Jag känner mej helkonstig helt plötsligt. Mår lite illa och allmänt konstig. Så jag hoppas verkligen inte att man får skiten nu.
Det sägs att vitpeppar-korn kan stoppa kräksjukan. Har ni några andra tips? Eller låter ni det bara komma?

vinterkräksjukan är hemsk! Några direkta tips för att undvika har jag inte, men det är väl vitpepparkorn och en liten whisky som är gamla husknep.
Extrem noggrann handhygien och gärna spritavtvättning av händer och kranar och toastol är väl det klassiska för att i möjligaste mån undvika epidemi.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Ja vitpepparkorn har jag oxå hört talas om, o det verkar ju fungera med. Vi har klarat oss hittills, o tack o lov har den inte börjat härja på dagis än, utan där har det bara varit förkylningarn o flunsan.
*peppar peppar*
jag låg 2 veckor med början nyårsadagen… det nöjet önskar jag dig inte!
för att undvika influensor ska man äta 10 vitpepparkorn varje dag (minst varannan dag) hela tiden. min mamma har ätit det i minst 10 år och hon har haft magsjuka 1 gång trots att alla runt om varit dåliga oftare…
får man diarée kan man även stoppa det genom att blanda 1 tesked potatismjöl i 1 dl vatten och dricka… det smakar vedervärdigt men funkar:)
bakfylla botar man lätt med att äta 1 tsk mald ingefära.. torrt men effektivt:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Min äldsta gosse råkade ut för denna vinterkräksjuka o det var det mest skrämmande jag varit med om, vad det gäller honom, under hela hans uppväxt. Han blev medvetslös av kräksjukan, fick senare höra att det inte alls var ovanligt då man fick kräksjukan "båda vägarna".
Vilket han fick!
Men det visste jag inte då!
Så det blev ambulanspådrag o hela den biten. Jag trodde han dog i mina armar, det var verkligen fruktansvärt. Gick inte o få liv i honom under flera minuter. Var nog ca 5, men kändes som en timme. FY!!!!!!
#4 usch! det visste inte jag.. jag hade "båda vägarna" och låg mer eller mindre däckad… barnen fick leva på hämtmat (vi har en superbra pizzeria 100 m bort där de kan hämta mat och jag betalar i slutet av månaden) och sköta om djuren för jag klarade inte av det. så fort man reste sig snurrade allt och man fick hålla sig i väggarna för att ta sig till toaletten:/
/Ingalill
Lika bra att lägga in en madrass på toan och sova där. Finns inte en chans att jag skulle hinna till toan från mitt sovrum på övervåningen.
Jag minns för ca 7 år sedan hade jag en sån pärs. Trodde jag skulle dö. Efter en sån sjuka så är man glad att man är frisk för övrigt.
Mia:
så kände jag också *s* en madrass i badkaret hade varit perfekt:)
/Ingalill
Ja ingann. Det hade varit perfekt. Nu har jag inget badkar. Får ligga i duschen. hahahah
haha, ja så får barnen stå på en när de ska duscha;p
/Ingalill
Jag kan bara säga Nej, nej, nej. Hatar magsjuka. Min lille son åkte ju på detta 4 gånger förra året. En vecka höl det alltid på. Kan ju fatta hur han mådde och vilken sur chef jag hade på jobbet. Sedan jag då som försökte styra upp allt…ringa dagis, ringa jobbet, och till sist ringa vårdcentralen…och även där så var det super knällig sjuksköterska som ansåg att jag måste börja klaga på dagsisset och deras hygien, mitt i det hela. Jag var trött…och led med min lille son. Ja det gör ju inte saken bättre när man blir tvungen ringa jobbet på morgonen och säga de där orden….hemma med sjukt barn. Jaha …ok…ok…ok..ok..hej. Brukar det låta när man lyckas medela detta sin sura chef.
Jag fattar inte att man kan bli så sjuk pga. magsjuka men tydligen just denna vinterkräksjukan är extra jobbig. Jag själv har väll åkt på lite olika…vet inte om jag har haft just vinterkräksjukan…men magsjuka har jag haft…och hemska sådana. Sedan så är det ju så i storstäderna att åker man kolecktivt så åker man på det mesta tyvär.
Vad jag alltid får höra på jobbet när man varit sjuk imagsjuka….Du har haft dålig handhygien…tvätta händerna oftare. Vet inte om detta hjälper, men skura mina händer gör jag och även använder jag handdessifikation….för om något så borde det ta död på bacillerna. Snart går jag väll runt med en paket en gångshanskar i jackfickan och handdesifikation i den andra för få chefen att bli nöjd
Ja här har vi klarat oss, har nog aldrig haft det faktiskt tack och lov!
Mirjami. Ibland hjälper det inte hur noga man är med att tvätta sej odyl. Man får det ändå. Det finns ju i luften. Och din chef…har hon själv haft/har småbarn?
Jag trodde jag skulle få det igår. Men som tur var så gick det tillbaka. Men känner mej konstig. Inte pigg och inte sjuk. 
# 12 Joo…chefen har haft småbarn, men hon har ingen som helst förtåelse om man råkar bli sjuk i magsjuka…. Jag kan bara hålla med dig att ibland spelar det ingen som helst roll vad man gör..åker man på den är så gör man det.