Helgpappa
Bara en undran till er med småbarn och fadern har barnet varannan helg.
Tillåter ni att han dricker under sin helg? Eller går ut med en kompis på krogen och kompisens tjej sitter barnvakt?
Hur ställer ni er till det?
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Absolut helt fel, är man förälder så sällan och träffar sitt barn så sällan så ska tiden med barnet värderas och man går inte ut och dricker definitivt inte alkohol. Visst kan man ta en öl eller så när barnet somnat hemma, men inte går man ut.
Skulle jag få reda på att sonens pappa gjort så hade jag kämpat för att han skulle bli av med umgänget.
Amor Vincit Omnia
Hon ska prata med tjejen som skulle ha flickan över natten och om hon får reda på att han går ut - vilket är lätt att kolla - då åker vi upp och hämtar henne. Detta gäller faktiskt min egen son. Jag skäms. Han gnällde över ett mail han fått av henne om detta till mig igår och lova han fick en utskällning av mamma.
Jag har ju inget socialt liv, var ursäkten. Drick då när hon inte är där, eller byt helg. Av förklarliga orsaker så är jag rent ut sagt lite rädd. Pratade med hans far igår. Det finns dåliga gener från båda sidor. Han blev också förbannad, så nu får han en utskällning där också.
Väl mött, Tatsja
Tatsja:
Har din son gemensam vårdnad? Isf kan du och mamman till barnet bli åtalade för egenmäktighet med barn om ni hämtar barnet. Pappan har sett till att ha barnvakt och har då i lagens ögon inte gjort något fel.
Har pappan inte gemensamvårdnad är jag lite mer osäker men risken är stor att samma gäller där.
Kolla upp det först så det inte är ni som får skit för det.
Tyvärr är lagen så krass att vad pappan väljer att göra under sin tid med barnet har mamman ingenting att säga till om utom i de fall där barnen tar bevisad fysisk eller psykisk skada. Då krävs att ni har läkarintyg på att barnet mår dåligt av just den händelsen.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja tyvärr stämmer det som Ingann säger att mycket rättigheter har man inte. Men oavset gemensam vårdnad så är det inte okej med en främmande kvinna som tar hans om ens barn så då hade jag också hämtat min son utan tvekan. Det får inte gå så långt att man är rädd för att göra fel enligt några bestämmelser och därav låter sitt barn kanske fara illa i ren rädsla. Blir som en lejonhona när jag misstänker att sonens bästa inte sätts först, glöm det.
Pappan får välja att göra vad han vill med barnet när han har barnet, men väljer han att dricka eller gå ut då så kan han förlora vårdnaden snabbt. Alkohol framför ett barn ser man hårt på i domstol idag vad jag fått höra av min advokat.
Skäms inte för din son, alla har vi rätten att tappa bort oss själva och kanske är det precis det han gjort i denna separation. Känns bra att du inte stöder ett sådant beteende som många andra tyvärr gör, bl.a mina fd svärföräldrar. Själv har jag också alltid haft föräldrar som ifrågasätter vad fasen jag håller på med om de tycker jag gör nåt fel. Tacksam för det är jag.
Kramar Madde
Amor Vincit Omnia
Mads:
tyvärr måste jag nog säja emot dig där. man ska vara väldigt rädd att göra fel när det gäller vårdnad!
Hur ska vi singelmammor göra då? ska aldrig vi få ha barnvakt heller? Har vi det har pappan lika stor rätt att hämta barnet då isf…
Jag har en bekant som hämtade sin dotter när pappan hade sina grannar som barnvakt några gånger när han hade barnet, inte varje gång men emellanåt… Pappan anmälde och drog igång en vårdnadstvist som slutade med att mamman förlorade vårdnaden… Mammans försvar att pappan skulle tillbringa tiden med dottern de helger han hade henne fäste rätten ingen hänsyn till alls eftersom pappan hade tagit ansvaret genom att skaffa en vuxen ostraffad barnvakt.
Min bästa kompis anmälde sitt ex förra året för att han tvättade barnen på fel sätt men rätten tyckte inte han gjort nåt fel utan de dömdes till fortsatt gemensam vårdnad… Han hjälper alltså sina barn att duscha, tvättar dem i underlivet och smörjer dem med salvor för minsta lilla prick. Han visade dessutom i rätten hur han särade på blygdläpparna på sina barn för att titta om de var ordentligt rena! Då är flickorna 9, 8 och 6 år!
Inte ens det var fel enligt svenk lag så att ha barnvakt för att gå ut en kväll lär de inte bry sig ett dugg om..
/Ingalill
# 5 Jo jag vet, du har så rätt. Jag har hört en del riktigt vidriga historier som skrämmer en så man knappt kan sova om nätterna.
Men samtidigt så tror jag att med rätt advokat och människor om kring sig som kan intyga att man inte är nån neurotisk människa som hänger upp sig på minsta lilla så kan man nog vinna ändå. Vi FÅR inte vara så rädda för vårt vidrigt icke fungerande rättsystem så att vi inte skyddar våra barn.
Egentligen ska man ut med dessa historier i media och få fram hur det verkligen fungerar i Sverige,få detta uppmärksammat så vi kan rädda våra barn.
Kramar
Amor Vincit Omnia
De flyttade isär i november och har inte skrivit på några papper. Inget sagt om varken enskild eller gemensam vårdnad. Han gnäller över att han inte har något socialt umgänge, bara för att han måste ha sitt barn varannan helg. När de bodde ihop, så var han aldrig ute, utan satt bara vid datan.
Jag reagerar också över att han kommer gå hem till sig efter utekvällen och inte sova på samma ställe som Josefin. Sussi ska fråga lite allmänt om det på försäkringskassan imorgon. Jag har rått henne i det, så det inte blir något fel.
Sen har hon sparat alla mail från honom om det blir diskussion om detta. Tycker han ska ta sitt ansvar, de få gånger han har henne. Han kan ju gå ut de helger han är barnledig. Hon är aldrig ledig. Har en son som är 13 år.
Men måste det inte skrivas något om vårdnad?
Väl mött, Tatsja
De skrev alltså inte på gemensam vårdnad när barnet föddes och de bodde ihop? Och ingen dom finns på umgänget?
Oftast (dock inte alltid) skriver man på gemensam vårdnad när barnets föds och faderskapspappren skrivs… Om de skrev gemensam vårdnad då måste mamman antingen få pappan att skriva över hela vårdnaden på henne eller ansöka hos tingsrätten om enskild vårdnad. Om de inte skrev på pappren om gemensam vårdnad då så har mamman automatiskt enskild vårdnad om barnet. Var de gifta vid barnets födsel fick de automatiskt gemensam vårdnad. Är hon osäker kan hon ringa folkbokföringen och kolla det.
Har hon enskild vårdnad kan hon hålla barnet hemma den helgen pappan ska festa och i stället erbjuda honom en annan helg när han ska vara hemma med barnet. Hon har då full beslutanderätt avseende barnet.
/Ingalill
Kan inte svara helt sanningenligt där, då jag inte riktigt vet. Men vad jag fick höra är att de aldrig skrivit något.
Väl mött, Tatsja
be henne kolla i morgon med folkbokföringen! det bästa enligt mig, om man inte är gifta, är att mamman har enskild vårdnad för då är allting mycket enklare vid en separation:)
/Ingalill
De var bara sambo
Väl mött, Tatsja
Tror att det har delad vårdnad då om de var sambo….men fam.rätten kan ju den biten ochså. De kan ju hjälpa dem med ang. regler för ungänget. Sedan tycker jag att han ska dricka den helgen när han är banledig…kan ju försöka hitta på något med barnet istället.
Min ex dricker ju väldigt mycket i mellan. Jag gillar inte det och vill inte att mina barn ska se det. Jag själv använder ju knappt någon alkohol.
Jag är lite orolig för honom. Det finns ju dåliga gener, både från min sida och hans far. Han är lite för glad i öl och har inget stopp. Så jag har pratat med hans far om det. Vill ju inte att min son ska bli alkoholist. Märker att han är på väg. Känns så hemskt.
Men vad kan jag göra när han är 32 år? Det går inte att prata med honom om det. Han har inga problem. Ölen lindrar ryggvärken och så vidare. Dålig ursäkt.
Väl mött, Tatsja
Oj då.. ja, han är ju vuxen så du kan ju inte tvinga honom till något 
men det finns ju så många andra sätt att lindra ryggvärk än med alkohol… det kan inte vara lätt som mamma att se sin son gå åt det hållet! jag lider med dig…
/Ingalill
Försöka kanske att övertala han att prata med någon utomstående om just hans broplem. Är så lätt att skylla på att det hjälper mot värken. JA…om det nu går att prata med han om det hela…och få han att öppna ögonen. Inte alltid så lätt.
Du verkar ändå att försöka hjälpa sonen Tatsja och det ska han vara glad över.
Om dom inte var gift och aldrig skrivit på några papper, så är mamman vårdnadshavare för barnet.
Strax efter barnets födelse får man en kallelse till familjerätten där pappan får godkänna faderskap och man skriver på gemensam vådnad. Har detta inte gjorts så borde hon kunna hämta sitt barn när helst hon känner för det.
#16 De har aldrig skrivit under något mer än att han godkänt faderskap.
Jag har försökt prata med sonen och får förnekelse tillbaka
Väl mött, Tatsja