Har någon svar åt mig?
Halloj ute i landet. Nu terroriserar jag med frågor igen, det tar visst aldrig slut.
A var här idag och lämnade underhåll (fattades såklart pengar) då säger han åt mig att han vill ha kvitto för de pengar han betalar eftersom han tänker göra avdrag i deklarationen på underhållet.
Alltså, jag blir vansinnig, ska han göra avdrag för sina egna barn??? Jag trodde ärligt inte att jag kunde bli mer knäckt, men PANG där kom det igen.
Vart kan man vända sig annat än till familjerätten, är det någon som vet? Jag menar han nekade dessutom till att han har sagt ifrån sig vårdnaden och sa dessutom att han skulle ta barnen ifrån mig så kunde jag ha dem varannan helg istället.
Hur kan det komma sig att jag som har vårdnaden om barnen känner mig totalt kränkt av systemet hela tiden, har inte jag några rättigheter alls, måste jag verkligen leva med ett konstant hot och tjafsande från mitt ex?
Och barnen då, vad ska de tycka när de är stora nog för att förstå att pappa ser dem som en avdragsgill kostnad på inkomstdeklarationen??? Jag frågade honom lite spydigt om han gjorde avdrag för sina barn då han bodde här också? Inget svar som alltid då det blir lite jobbigt för honom, vilket för mig är ett svar i sig.
Finns det någon som har erfarenhet om sådant här eller ska vi försöka ragga en advokat, expert på familjefrågor, till denna sida som kan skriva lite om olika skyldigheter/rättigheter som man har? Skulle kanske vara en bra idé om någon sådan skulle kunna tänka sig att ideellt svara på lite frågor som vi har?
Någon som har någon vi kan fråga????
Tja du Bettan.
KAN man för det första göra avdrag på underhållet? Har jag aldrig hört att man kan.
Tyvärr känner jag ingen som är expertis inom detta området. Men andra kanske gör det här ute?
Jag kan kolla runt lite.
Kram från mej.
Nej man kan inte göra avdrag för underhåll. Jag tycker dessutom att du ska begära underhållet genom Fk, så du får rätt pengar varje månad, sedan kräver de, Fk, pengar av A. Det verkar vara det enda rätta med den strulputten.
Jag Bettan. Jag håller med Åsa i detta. FK och du får inga strul med underhållet längre.
Kram

Alltså, han måste ju ljuga för mig, det kan inte vara möjligt att han får göra ett avdrag, men det känns så otryggt när han hotar med allt möjligt hela tiden, så det skulle vara skönt om man kunde ragga upp någon expert och fråga om de kunde tänka sig att ställa upp och göra lite artiklar här på forumet, för att stötta oss singelföräldrar. Ingen har väl någonsin gjort avdrag för sina barn, jag ger mig fan på att det är A pappa som sagt att han ska begära in kvitton från mig, men då kan han väl bara säga att han misstror mig i så fall.
Jag vet inte hur jag ska orka med det här längre, jag får ju aldrig lugn och ro någongång. Han har redan tagit mitt familjeliv ifrån mig, som betydde allt för mig och reducerat det till det här…. hot, lögner och en massa skitsnack. Kan jag inte bara få bli lämnad ifred? Jag börjar oroa mig för hur stora psykologiska problem A har och funderar nu på om jag bör vara orolig för min och barnens säkerhet, men jag hoppas verkligen inte att det ska vara så.

Mia, jag har nu efterlyst familjerättsexpert på gotlandsruss iFokus och bett dem kontakta dig som Sajtvärd om de har några förslag, hoppas det var okej.
Jag hade hoppats att slippa FK och de dumma jävlarna har fått A att tro att han aldrig behöver betala mer än 1273 per barn. Jag försökte idag upplysa honom om att om vi går till rätten så finns risk att han måste betala mycket mer än så per barn med tanke på vad han/ jag tjänar i förhållande till varandra.
Men det är just den ständiga skräcken om vad han ska ta till nästa gång som skrämmer mig, att aldrig få lugn och ro. Den ständiga smärtan av att han reducerat oss till bara en jobbig kostnad. Vi skullev erkligen behöva lite råd från en expert känns det som. Jag passar mig lite för att blanda in familjerätten, det känns som om de bara stjälper istället för hjälper och jag gillar inte att ha med myndigheter att göra i alla fall inte officiellt.
Skulle behöva be mina föräldrar prata med A föräldrar, men alla är så jäkla trötta på att det inte går över någongång, så jag törs inte ta upp det igen. Lätt att säga att ma bara ska gå vidare, när man inte själv går igenom samma sak. Funderar på att spela in mitt lögnarex så att hans föräldrar får höra hur han behandlar mig när ingen är med. Snacka om manipulativ expert.
Nå men då får väl Fk förklara en gång till för honom eller om han kanske sa så för att skrämma dig. Men det är bättre med dessa 1.273:- per barn per månad än att hålla på så här.
Bettan. Det är helt ok. 
Kontakta FK om underhållet och låt det gå genom dessa istället för idioten till pappa. (ursäkta)
Om han sedan fortsätter trakka dej så dra in advokat. Försök att få till ett besöksförbud eller liknande.
Men vi kan hoppas på att vi kan få in nån här som är insatt i sådana saker.
Det är ingen fara att gå till familjerätten och be dem räkna ut underhållet åt dig. Är det vad du söker hjälp för så handlar det bara om det. Däremot om de skulle räkna ut ett högre underhåll än 1273 kr och du vill ha utbetalt genom FK så betalar de bara ut 1273 kr. Vägrar exet betala överskjutande belopp får du kräva det genom KFM, vilket det oftast inte är värt om det inte är en väldigt hög summa. Du får ju tyvärr betala handläggningskostnaden för det. (mitt ex skulle betala 1540 kr, så när jag frågade KFM om det, så skulle jag få betala 675 kr för att få mina 267 kr
så jag nöjde mig med FK´s 1273). Har du utbetalning genom FK vet du dessutom att du får pengarna den 20e varje månad. Betalar pappan själv har han på sig ända till den sista i månaden.
Att göra avdrag för underhåll har jag aldrig hört talas om, och vad beträffar att han skulle ta barnen ifrån dig så låt honom prova! Han måste då gå till rätten och bevisa att du inte är en bra mamma. Så för att få igenom det behöver han tex visa att du misshandlar dina barn, super eller vanvårdar dem… Skulle han gå till rätten om det behöver du bara låta tex soc göra ett hembesök som visar att det inte är något fel på boendet samt att få ett intyg av skola/barnomsorg på att dina barn mår bra:) Det är mycket svårare för honom att bevisa motsatsen..
Hoppas det löser sig så du får lugn och ro med dina barn!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag tror han kommer med tomma hot, Bettan. Enbart för att du ska känna dej rädd och osäker.
Ta och skaffa dej information om det mesta om du kan och stick det under näsan på honom sen. Då kan han inte komma med dessa hot längre.
Precis Mia. Med fakta på handen har man vunnit det mesta:)
Internet är dessutom ett väldigt bra ställe att söka införmation på.
/Ingalill
Ja så gjorde jag med sonens pappa när han bråkade. Sedan dess har han varit lugn. Hahahaha.

Jag har haft ett snack med A:s mamma och berättade hur han beter sig, om det sedan hjälper det vet jag inte, men man kan ju hoppas att en polett faller ner kanske. Jag sa att om han inte slutar har jag inget annat val än att kalla in advokat. Vi får väl se om de tar något snack med sin son eller om han slipper undan som vanligt.
Mia, jag fick ett meddelande från ryttarn med ett namn på en person som kanske kan ställa upp även fö oss här på singelföräldrar. Hon är med på sorg iFokus och relationer iFokus och heter tydligen Lilacbower enligt ryttarn och ska vara mycket kunnig. Eftersom det är du som är Sajtvärd Mia, så är det kanske bäst att du tar kontakt med henne och frågar om hon har lite tid för oss på denna sajt också, det skulle vara bra med någon som har lite svart på vitt om vad som gäller.
Vad tycker ni andra, skulle det vara bra kanske????
På bilden: Kellis i sin nya rosa "utepyjamas" kan tillägga att jag numera inte är hennes bästa vän
det låter superbra!
vad söt hon är:)
/Ingalill
Bettan:
Jag håller med Åsa. Kontakta FK o begär att få underhållet via dom istället. För det är din fulla rättighet, finns inte ens några krav för att kunna få underhållet via dom istället, det är tvärtom den vanligaste o säkraste lösningen. Framförallt det enda rätta med en strulputte som honom.
Gör det direkt, på Måndag!
Då har du ett stort problem ur världen…
*kramar om*
Bettan. Jag tar kontakt med henne i morgon om detta. Kanon!

#Ingann: Jag glömde bort dig i hastigheten. Familjerätten sa till mig att de inte räknar ut underhåll utan att FK sköter det, fastän FK redan sagt åt mig att få hjälp av familjerätten.
De har skickat mig fram och tillbaka mellan sig och nu är jag less på idioten på familjerätten som låtit sig manipuleras av A.
Familjerätten ringde ju mig och sa att A ifrågasatte umgänget trots att jag aldrig nekat honom umgänge. Hur tänkte familjerätten då, kan de inte använda huvudet, jag menar A har sagt ifrån sig vårdnaden så hur intresserad kan han vara av tjejerna???
Familjerätten borde ju rimligen ta sig en extra funderare innan de ringer upp mig och påpekar att jag låter A ha barnen för lite, när det är A själv som bestämt när var hur han ska ha barnen.
Jag har ingen tilltro alls till familjerätten längre och det är ju samma snubbe man får prata med, man bor ju på en pytteort.
Tack för allt stöd, jag vet att det är svårt för er eftersom ni trots allt bara hör min sida av storyn hela tiden.
Stora kramar till er alla där ute i landet, ni har givit mig mer än ni någonsin kan ana, vad skulle jag gjort om jag inte hittat denna sajt???
#12:
Jo jag kommenterade den på din facebook. Helt bedårande. :)
Bettan: Det är familjerättens sak att räkna ut underhållet! De räknade ut det till mig och gav mig ett underlag som jag fick lämna till FK.
Tyvärr så har socialen över huvud taget en tendens att försöka undkomma sitt ansvar, men leta i socialtjänstlagen så kan du hänvisa till den när du talar med dem. Det brukar vara det enda som hjälper tyvärr. Så gör alltid jag när jag ska prata med en myndighetsperson. Kunskap är som sagt makt när man har med dem att göra.
Hoppas verkligen det ordnar sig för dig! *kramar om*
/Ingalill
Bettan: Jag har ställt frågan till Lilacbower nu. Hoppas att hon kan hjälpa oss med lite sådana frågor. Skulle behövas. Eller får vi ragga på åt annat vis efter en sån.

Hej på er!
Nu är jag ganska så säker på att Ryttarn har alldeles för stor tilltro till vad jag vet om saker och ting. Men han har rätt så långt att jag genom mitt arbete möter dessa frågor. Det jag inte själv vet kan jag kanske ta reda på ifrån de verkliga experterna.
Kram till er alla från mig.
Ensam - men stark!

#20 Åh välkommen hit, vad roligt att du tar dig tid att titta in. Hoppas att du har tid att hjälpa oss litegrann med olika frågor.

OM jag nu kan det, ja! Men tack för välkomnadet!!!!
Ensam - men stark!

#22 frågan är hur du vill att detta ska gå till. Ska vi PM:a dig frågor eller vill du göra lite allmänna inlägg eller har du tänkt något annat? Jag kan bomba dig med frågor när som helst.

Ingen aning om jag ska vara ärlig! Blev lite tagen på sängen.
Ensam - men stark!
Vi kan väl göra så här. Att vi skriver som vanligt i trådarna och har Lilacbower nåt att hjälpa oss med så skriver hon.
Givetvis är du välkommen att skriva annat du med. 

Låter som en bra lösning! Behöver jag veta mer så skickar jag ett pm. Det finns ju alltid två sidor av saker och ting.
Ja, Mia…..jag har lite svårt att vara tyst så nu när ni bjudit in mig kommer jag skriva både här och där! 
Ensam - men stark!
Du är sååå välkommen Lilac….

Okej, jag försöker mig på detta då. Jag undrar ju lite om vilka rättigheter/skyldigheter jag har emot mitt ex. Han har sagt ifrån sig vårdnaden om barnen både genom att kryssa i skilsmässoparen och genom ett enskilt dokument som skrivits under av oss båda samt vidimerats av vittnen. Ändå hotar han om både underhåll och vårdnad så fort han har möjlighet.
Familjerätten säger att FK räknar ut underhållet och FK säger att familjerätten gör det och allt känns bara som en soppa och jag orkar inte ta itu med mera nu.

Om alla papper är ifyllda och inlämnade så kan han stå där och hota bäst han vill skulle jag tro. Men vore jag du så skulle jag ta underhållet via FK istället för av honom. Du får antagligen bara 1 273 kr då men du slipper att möta honom och ett av hans hot är borta.
Har du enskild vårnad? Det är inte så vanligt idag det är därför jag undrar.
Har svårt att tänka mig att familjerätten räknar ut underhåll. Är föräldrarna så pass överens att underhållet betalas direkt så brukar ingen myndighet behövas. Men saker och ting kan ju förändras över tid, tyvärr. Och då är det FK som går in och ser till att barnen får det de behöver.
Grundtanken ligger ju alltid i barnens bästa, inte hos någon av föräldrarna.
Ensam - men stark!

Jag har enskild vårdnad, han sa ifrån sig vårdnaden utan att blinka, men bråkar om allt han kan efter det så att han ska ha kontroll över mig.
Papper är skrivna och formulerade så att det står att umgänge ska ske enligt barnens bästa inget annat.
Välkommen hit Lilac:)
Det var familjerätten som räknade ut underhållet till mig men det är iofs 12 år sedan så det kanske har ändrats…
/Ingalill

På FAMRATT.com finns det mycket info som kanske kan vara till hjälp.
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tackar!!!!! 
Jag tror säkert det kan vara så om den föräldern som ska betala underhåll tjänar mer än genomsnittet (dvs. borde kunna betala mer än 1 273 kr för att barnen ska kunna behålla den levnadsstandard som de är vana med) och föräldrarna inte kan komma överens. Vilket är vad jag menade i inlägg 29. Finns inte de ekonomiska resurserna att betala mer än 1 273 kr så får man vända sig till FK. Vilket jag tror kan vara bra särskilt inledningsvis i de förhållandena som är väldigt infekterade. Finns väl inget vi kan gräla så över som pengar!
Ni får ursäkta om jag inte är riktigt klar i det jag skriver och kom ihåg att jag inte är någon expert,
!
Ensam - men stark!
Lilac:
Det är sant. FK betalar mej nu.. mitt ex skulle betala 1540 kr men det gjorde han bara 1 ggn så jag fick ta det genom FK istället. Överskjutande summa över 1273 skulle jag fått kräva in genom KFM vilket inte var nån ide när jag hade fått betala 675 kr för att få 267 kr;p
Med FK vet man att man alltid får pengarna i tid:)
/Ingalill

Åtminstonde när de tagit sina beslut……vilket ju kan dröja nu för tiden!!!!!
Ensam - men stark!
Haha ja, det är skrämmande att de har 8-10 veckors handläggning nu för tiden! Vad tror de att vi ska leva av under tiden?
/Ingalill

Då får man komma till mig på jobbet!
Tyvärr så är 8-10 veckor när det går bra och om det gäller "enklare" saker som bostadsbidrag. Beslut om sjukersättning kan ta 6 månader och mer………skrämmande. Då tvingas folk att gå till soc. istället och få ut mkt mindre pengar än vad de har rätt till från FK!
Ensam - men stark!

#34 det du kan göra är att samanställa alla dessa 267:- och kräva in det i en klump. nu finns det säkert en preskriberingstid, men låt oss säga 278:-*12månader*5år vilket är 16020:-…..
Säkert krävs det att det finns en skriftlig överenskommelse i botten, men så förstod jag av ditt inlägg att det fanns.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
oj… är det lika lång tid när sjukersättningen omprövas? mitt har omprövning i december…
när jag skulle få sjukersättning från början (-03) "glömde" de bort mej i flera månader och när jag kontaktade dem var de helt frågande och inte ens visste att jag inte fått några pengar…
/Ingalill
russigabettan
Du kan inte ha dte så du är viktig och ska må bra. Dina barn behöver dig.
1. FK orndar underhålsstöd och du får pengar registrerade på ditt konto den 25 varje månad.
1.Om din ex bråkar och hotar dig med vårdnad mm. Du kan skaffa dig en advokat och ansöka om stödperson så du slipper träffa honom . En stödperson hjälper till vid umgänge , hämta lämna barn… Du behöver samla kraft och dina tankar för att orka gå vidare. Sätt upp regler för din egen skull så han inte kommer dit och trakaserar dig när han vill "underhållsbidrag är inte avdragsgill" han gör allt för pengar som det ser ut….
Han har redan skrivit på alla papper och du har ensamvårdnat det krävs mycket tid och pengar för att anlita advokat och gå till dumstor för att få vårdnad tillbaka men han har ingen chans.
Hoppas du får ordning på allt.
Kram från ny sepererad.

#40 tack för stödet. Ja, det känns helt otroligt att den man jag delat liv med i 13½år är densamme som nu beter sig på detta vis, jag fattar ingenting om jag ska vara ärlig. Jag ska ringa försäkringskassan imorgon det första jag gör eller jag kanske kan skriva ut lapparna själv på fk hemsida. Jag vill bara orka leva dag för dag och få lugn och ro.
Jag har satt upp mina mål för detta år och jag hoppas uppnå dem också, men ska detta tjafsande fortsätta kommer jag att bli galen. Han gör ju allt man inte ska göra emot barnen, dvs använder dem för att kontrollera mig, min yngsta förstår inte så mycket, men jag oroar mig mycket för Jennifer som har börjat "läsa av" A lägenhet och göra kommentarer till mig om att det fanns schampo där fast pappa inte har hår och att det inte finns någon mat, vart bor pappa egentligen.
Jag försöker att inte göra någon stor sak av det utan säger bara att pappa nog äter på jobbet och att schampot nog är där för att han vet att de ska hälsa på och kanske vill duscha. Jag kontaktade genast barnpsykologen om min oro och hon säger att jag ger barnen bra svar och att det är bra att jag inte gör stor sak av det hela. Jennifer är livrädd för att hon ska behöva träffa pappas nya och Alicia testar mig med frågor som hon ej törs ställa till A. Inte konstigt att han inte fattar vad han gör emot barnen, han behöver ju aldrig ta konsekvenserna av sitt handlande, de vågar inte visa honom annat än perfekt uppförande och säger inget om separationen till honom eller ställer frågor. En normal pappa skulle kanske fundera på varför, men A vill bara slippa allt som är obekvämt för honom, han kan aldrig göra fel eller erkänna brister.
41#Alltså du har det inte lätt. Du har ensam vårdnad, vilket är en fördel för dig om han nu skulle börja bråka mera eller försöka kontrolera dit liv.
Jag har ensam vårdnad på min store son. Hans pappa krävde att få träffa sonen i onyckter tillstånd med sin älskarinna. Ja motiveringen han kom med var jag betalar underhåll då har jag rätt att träffa pojken. Jag var på väg att ramla av stolen.
Det skulle vara bra om du skulle ta och prata med en advokat. De kan ju alla regler. Fam. rätten har jag inte heller stort förtroende för. De trodde helt och hållet på min store sons pappa i början…det var ju så synd om han. Det lät inte likadant efter det hade fått svart på vitt att han var pappan.
Sedan kan du ju ochså säga om ni går på samtal i fam.rätten om att dötrarna inte mår bra ut av att träffa sin pappa, eller ut av hans betende…och det får du sedan ta när de är med dig. Så du kan ju ifråga sätta pappans lämplighet vid behov…och kanske skrämma upp pappan lite genom att ta upp det med han, så han kan känna att han kan inte göra hur han vill och bara slippa undan.
Ska han träffa sina barn ska han ju se till att de har det bra då de är hos han och ta bra hand om dem. Svara på deras frågor m.m
I det som jag har läst som du har berättat här är det du så är det du som är den föräldern som får ta hela ansvaret, pappan gör som han vill. Du är en bra mamma och ska vara stolt över det. Du är rädd om dina barn.
Önskar att det hela ska ordna upp sig!! Och glöm inte bort dig själv!