Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 1574 ggr
[mia-38]
2009-02-15 13:09
0

Stackars han!

Det jag ska berätta nu fick jag alldeles nyss veta.

Har en jättego killkompis. Tyvärr har han lite problem med drickat. Men han håller sej till detta på helgerna. Aldrig i veckorna.

Jag har kännt honom i snart 1 år. Och jag tycker verkligen han är en supermänniska på alla dess plan. Go, snäll, rolig, söt. Ja allt som jag älskar hos vänner.

Nu iallafall så skickade jag han ett sms och frågade hur en sån go kille mådde idag. Han ringde med en gång.
Han hade vart på fest igår. Hade druckit en massa som vanligt.

Han kom inte in till sin kompis som han skulle sova över hos. Så han gick till sin bil. Men det var -10 grader ute så han startade bilen. Och körde hem. Han hade en 5 mil hem. När han hade ett par km kvar så fick han se blåljus i backspeglen.
Snuten tog in han i fyllecellen och tar hans körkort i minst 6 månader + ger han en massa böter.
Han grät i telefonen.
Det finns inga ursäkter för vad han gjort. För vad som verkligen kunnat hända vid rattfylla. Sånt beteende accepterar jag abolut inte.

Men jag kunde inte säga detta till honom. Jag tröstade honom. Och han insåg ju själv hur dum i hela huvudet han var som gjorde detta. Han har sej själv att skylla. Och jag håller verkligen med.

Men.Mitt hjärta blöder för honom. Ville bara ta han i famnen och trösta honom. Han HAR problem. Och detta var nog droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag vill hjälpa honom. Tycker så hemskt mycket om honom.

Ville bara skriva av mej. Hur hade ni gjort i denna situationen?

Lilacbower
2009-02-15 13:14
0

Vi får hoppas att detta var vad som krävs för att han ska försöka få ordning på sitt drickande. Då kommer det ju något gott ur det hela.

Sen hade jag nog gjort som du, tröstat utan att för den skull föringa det han gjort. Rattfylla är oförlåtligt!

Ensam - men stark!

[mia-38]
2009-02-15 13:16
0

Han sa att det är så skönt att prata med mej. För jag kommer aldrig med några moralpredikningar! Och det skulle jag aldrig göra heller. Han lär sej av sina misstag själv. Hoppas jag.
Och jag hoppas som du säger Lilac att det kommer något gott ur det hela.

Lilacbower
2009-02-15 13:18
0

Ibland måste det till en ordentlig omrusskning!

Ensam - men stark!

russigabettan
2009-02-15 13:21
0

Jag måste tyvärr säga att jag inte har någon förståelse alls för folk som kör fulla, det finns ingen ursäkt för det över huvud taget, sådant gör mig bara fly förbannad.

Man kan döda någon annan människa. Det är egoistiskt och det finns en anledning till att det är olagligt och jag är tyvärr benhård i min åsikt. Har ju själv levt med en karl som gjort samma sak, fast aldrig åkt dit tyvärr.

Tror inte jag kunnat trösta, jag är för ärlig för det, det hade märkts direkt att jag inte menade ett ord.

[mia-38]
2009-02-15 13:23
0

Jag har heller ingen förståelse för detta att köra rattfull. Hade det inte varit HAN så hade jag skällt ut personen i fråga. Men han är speciell för mej på nåt sätt. Och jag tyckte han lärde sej läxan själv. Han visste ju att han gjorde så hemskt fel. Då ska jag inte behöva komma med en utskällning heller. Han vet nog innerst inne vad jag tycker om detta.

Lilacbower
2009-02-15 13:47
0

#4. Tror nog att man kan trösta utan att för den skull säga att det som hänt är OK. Åtminstone om det är första gången det hänt och personen ångrar det han gjort och inte bara sörjer konsekvenserna dvs. förlorat körkort.

Missförstå mig inte. Rattfylla är en form av mordförsök och är oförlåtligt.

Ensam - men stark!

[mia-38]
2009-02-15 14:25
0

Har pratat mer med han nu. Han ringde igen.

Han har eventuellt ett nytt jobb på G. Och han frågade om han fick bo här ett tag i sånna fall tills han hittar en egen bostad här i stan.
Han vet med sej att han har problem. Han skämms nu som en gris.

Jag ställer upp i den mån jag kan.

Clary
2009-02-15 16:55
0

Min erfarenhet av beroenden, som tyvärr är ganska stor och innefattar alkoholism och spelberoende, är den, att visst erkänner h*n att h*n har problem men att därifrån ta sig ur sitt beroende är en annan sak. Inte heller brukar det vara nog med att åka fast eller gå ifrån hus och hem utan det behövs proffesionell hjälp.

Att tycka synd om en människa som kör rattfull, nej, det finns inte i min värld, h*n har själv tagit det beslutet och om det då slutat med att någon av de mina blivit påkörd av denna goa rara men fulla person hade jag blivit helt galen.

Mia, om du verkligen vill göra en insats för den här personen ser du till att han får hjälp.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

[mia-38]
2009-02-15 17:01
0

Ja Clary. Och om han nu byter jobb och bor hos mej ett tag så kan jag hjälpa honom till ett liv utan alkohol. Han vill ju själv sluta. Han vill ha ett lungt familjeliv. Han är inte den han vill vara.

Clary
2009-02-15 17:47
0

Nej Mia du kan inte hjälpa honom inte ens om du är utbildad för sånt. Anledningen är enkel, du är känslomässigt engagerad i personen.

OM, han nu menar allvar med att sluta, hjälp honom få proffshjälp, du har dig själv och din son att tänka på i första hand. Ett stöd kan du naturligtvis vara men inte mer än så.

Kram

ingann
2009-02-15 18:01
0

Mia: jag hade nog gjort samma som dej trots att jag är anti mot fyllekörningar.

Jag tror visst att han kan bli hjälpt ur sitt missbruk med din hjälp så länge han själv är fast besluten att sluta!

Jag vet av egen erfarenhet att det går att komma ur missbruk utan proffessionell hjälp om man bara själv har den rätta viljan:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Clary
2009-02-15 18:10
0

#11 Skönt att du har bra erfarenheter av det, jag har det inte. Vi får hålla tummarna då för Mia och önska henne all tur i världen för det behövs.

Mads
2009-02-15 20:24
0

Jag hade nog inte kunnat trösta eller tycka synd om i den situationen. Hade du tex kännt samma om han kört på nån du kännt ? Extremt exempel men så får man ju ändå tänka. Helidiotiskt och inte är det synd om någon som gör så. Jag tror man stjälper mer än hjälper genom att hålla denna typen av människa under armarna. Du har trots allt bara kännt honom 1 år så vem vet om han inte alltid gjort såhär. Vill du ha hem en människa som dricker när du bor med barn ? Även om grabben din är stor :-).

Håller tummarna för att allt går bra, men håll ögonen öppna och tänk förnuftigt och inte med hjärtat är mitt bästa råd.

Amor Vincit Omnia

Dinengel
2009-02-15 22:05
0

#4 jag håller med :)

#7 Ska du in i mosföllan vakna innan det är försent snälla du stoppa inte huvudet i säcken, tänk med hjärna inte med hjärtat.  Du kommer att ångra dig släpp inte in honom i ditt hem din rätte kommer när tiden är mogen.

ingann
2009-02-15 22:07
0

Mads: om du tänker tvärtom istället då? OM han inte får den hjälp han behöver och tydligen vill ha, hur går det då nästa gång? då kanske han verkligen kör på någon…

Alla förtjänar en chans att bättra sig! Att inte hjälpa är att rycka undan mattan under fötterna på honom istället…

Jag kan bara gå till mig själv.. hade inte jag fått den hjälp jag fick av en kompis, hade jag varken haft barn eller suttit här idag…  Nu var det iofs inte alkohol jag missbrukade utan amfetamin under mina sena tonår. Mina föräldrar har inte vetat något om det förrän för ca 6-7 år sedan när jag kände mej redo att prata öppet om det. När jag träffade familjen hade jag alltid långärmat och såg till att jag låg på en nivå där jag kunde uppträda relativt normalt…

Nu har jag varit fri i 24 år och det är till stor del tack vare en underbar vän till mig som tog hand om mig trots att hon hade en liten dotter hemma.

/Ingalill

Lilacbower
2009-02-15 22:08
0

Mia, tror inte heller att det är någon bra idé för någon av er! Du kan finnas för honom utan att han ska flytta in hos dig och ditt barn.

Ensam - men stark!

Mads
2009-02-15 22:16
0

# 15 Jag har tänkt så också, är inte fullt så känslokall och tuff som det kan verka när jag skriver vissa saker Glad. Klart ska man inte stänga dörren för alla som sträcker ut handen, hur ska människor då ta sig upp till ytan igen ? Helt rätt.

Men risken finns här också att Mia blir utnyttjad just för att han kan utnyttja henne med tanke på vad hon känner för honom eller rättare sagt just för att hon känner för honom. Jag tror inte alltid man hjälper genom att klappa någon på ryggen och tycka synd om. Detta är något som Mia själv bestämmer och jag tror  & hoppas hon har en intuition och magkänsla som hjälper henne välja rätt.

Klart ska man hjälpa andra men inte såpass att man själv riskerar att dras ner. Man måste vara oerhört stabil och stark för att hjälpa vissa och det säger jag inte att Mia inte är, men har väl utgått lite från hur jag tex själv mår och känner just nu.

Amor Vincit Omnia

ingann
2009-02-15 22:22
0

#17 jag tror inte alls du är känslokall och tuff:)

Självklart måste Mia ställa upp vissa regler om hon nu låter honom flytta in… Väljer han då att bryta mot dem ser jag det som att han då avböjer hjälpen…

Jag har fått den känslan om Mia att hon kan klara av att vara just så stark som behövs när det inte är romantik i bilden, för så fort det kommer med så brukar man inte kunna lita på sitt omdömme;) Iaf inte jag, då blir det bara hjärtat som styr *s*

/Ingalill

Mads
2009-02-15 22:26
0

# 18 Nej, jag lyckas inte riva av nån tuff cowboy attityd va ?Flört Det är väl också mycket omtanken om vår fina Sajtvärd som kickar in här.

Håller helt med dig om vad du skriver !

Amor Vincit Omnia

ingann
2009-02-15 22:30
0

#19 haha snarare en snäll cowgirl isf Skrattande

/Ingalill

[mia-38]
2009-02-16 00:28
0

Hej alla.

Jag har nu vart hos han en stund ikväll. Han är helt nere under isen och vill verkligen ha hjälp.
Han ska INTE flytta in här ett tag. Men jag vill finnas till hands för honom och försöka att hjälpa. Jag känner mej så pass stark själv att jag klarar av det.

Han dricker inte i veckorna. Och det vet jag för jag pratar med honom ganska ofta. Utan det är varannan helg han håller på så här. När han har barnen super han inte heller.

Och han vill själv sluta. Det är inte han, säger han. Han vill leva ett lungt och tryggt familjeliv.

Vart det sedan barkar hän, det vet inte jag idag. Han och jag är väldigt goda kompisar. Klart jag ställer upp på en sån. Oavsett vad han gjort.

Fyllekörning är nåt jag INTE accepterar. Tro inte det! Och det har jag sagt till honom med. Och detta var första gången det hände. Han har berättat massor om sej själv innan.

Men som någon sa här så hur skulle det se ut om alla vänder ryggen till de som behöver hjälp.
Kan man och vill man  hjälpa så ska man.

MIRJAMI
2009-02-16 01:13
0

Jag tycker att du gör rätt som ställer upp för han och hjälper. Han har ju insett att han har ett broplem och mår dåligt. Tycker att då när en människa verkligen vill ha hjälp ska man ställa upp.

ingann
2009-02-16 01:15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är jättebra att du hjälper honom:) Som jag skrev tidigare så förtjänar de allra flesta en ny chans!

För mig finns det bara ett par grupper som inte förtjänar det och det är pedofiler/våldtäktsmän/mördare.

Hamna snett kan vi alla göra och då önskar vi nog att någon finns där och hjälper oss!

En stor eloge till dig Mia som ställer upp med det du kan!

/Ingalill

[mia-38]
2009-02-16 07:24
0

Han skrev sms idag på morgonen. Han har inte sovit på hela natten. Han är rädd att gå till jobbet. Men jag pushade på honom. Går han inte idag blir det bara värre imorrn.
Han är en sån fin människa annars. Vi har pratat om detta med fyllekörning och han har sagt att det kommer han aldrig att göra. Och nu är det gjort!!
Som tur var skadade han ingen. Han körde på E22 och där var det ingen trafik vid det dagset. Utom snuten. hahahahah.

Han insåg igår att han måste ändra på sitt liv. Han får böter och blir av med körkortet ett tag. Men han har lärt sej sin läxa nu.

Tack alla för era svar.
kramar

Tatsja
2009-02-16 08:02
0

Även om du ställer upp, sätt krav på honom. Ingen sprit. Säger som Mads. Om han kört på någon då? Hade du ställt upp då? Tänk om din son kommit ivägen? Eller du själv?

Köra på fyllan är något jag absolut inte tolererar.

Ingann: Alla brott går att vända på. Ska vi ställa upp för någon som kanske är pedofil, bara för att ingen annan gör det?

Vill inte peka finger, utan bara be att ni tänker i olika banor.
Jag skulle inte ens tveka att ringa polisen om det gällde min egen son som tog bilen. Men det bottnar ju i min barndom och olycka.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[mia-38]
2009-02-16 09:37
0

Tatsja: Nu är det ju inte så att han kört på nån! Då hade jag nog tänkt annorlunda. Men som det är nu så ställer jag upp på honom. Jag vill ju hjälpa honom att komma på fötter igen. Är det fel??

Mads
2009-02-16 11:41
0

Nej jag tycker inte du gör fel Mia. Men jag tycker det ändå är bra att vi alla lyft fram olika tankar och aspekter av det hela för det har säkert fått dig att fundera igenom på ett annat sätt med lite fler infallsvinklar och det är ju inte fel.

Klart vi ska hjälpa människor. Jag tror du har koll på läget och släpper honom så nära som du orkar. Och så gör klart att sker en sån grej en gång till så kan han radera ditt nummer och så är det med det. Vad som är gjort kan inte göras ogjort och han får ju bara vara tacksam att han den natten faktiskt hade änglavakt som inte gjorde sig själv eller nån annan illa. Han har fått en andra chans som jag innerligt hoppas han tar med lite stöttning från dig.

Kramar

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
2009-02-16 12:11
0

Klart jag uppskattar alla råd. det var ju det jag ville haSkrattande

Jag tänker i alla infallsvinklar som ni gett mej här och funderat över dessa. Och jag är väldans tacksam för att ha er som stöttar mej i vilket jag än bestämmer mej för att göra.

Jag ska följa med han in på Tingsrätten den dagen han ska. Sedan får vi utgå från det som bestäms där.

Kramar!

Lilacbower
2009-02-16 12:14
0

Du har ett gott hjärta, Mia!

Ensam - men stark!

Gullan402
2009-02-16 15:20
0

Fyllekörning är absolut inget jag kan acceptera! Men detta kanske kan bli killens uppvaknande, vad som hade kunnat hänt…
Ibland kan man bli "tillfällig alkolist". Det låter som han är det. Han har ett jobb, du säger att han inte dricker i veckorna eller varannnan helg då han har sina barn. Alltså kan han stå emot suget om han nu ens har något. Vad jag menar med tillfällig alkolist (som i förlängningen kan leda till fullt utvecklad alkolism) är att han kanske känner sig ensam och då är flaskan åtminstone ett sällskap. (Tror de fast det egentligen är en nedåtgående spiral.) Han känner sig antagligen inte behövd de helger han inte är barnen. Varför han inte lever med barnens mor vet jag inte men det kan nog vara att han saknar familjelivet med dess måsten. Har man levt familjeliv i många år är det inte lätt att stå själv. Ens umgänge lever också familjliv och då känner man sig som femte hjulet under vagnen och vill inte tränga sig på. Sen har ens umgänge en förmåga att försvinna när man separerar antingen fortsätter de umgås med den ena parten eller ingen alls. Man blir inte bjuden på middagar i samma utsträckning som förut etc. För att inte sitta själv blir det krogen som räddning från ensamheten.
Det bästa du kan göra för killen är att finnas som vän. Det är nog det han behöver. Stöttning och påpuschning.
Ska man dricka och ta sig hem är nog taxi det bästa, dyrt visst men får ha körkortet kvar vilket är livsnödvändigt här på landet. Tyvärr går det inte så mycket bussar här i buschen. De få gånger jag går ut i Kalmar har det blivit så att jag kört och låtit bli alkoholen. Dricka kan jag göra hemma istället.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

ingann
2009-02-16 15:25
0

Tatsja:

jag sa att jag inte ansåg att pedofiler skulle ha en andra chans!

En fyllekörning, hur hemskt det än är (jag skulle också ringa polisen om jag visste att någon satte sig i bilen berusad), gör du under berusning och oftast inte har ordentlig omdömesförmåga medan att utnyttja ett försvarslöst barn sexuellt är något du gör fullt medvetet. Det är för mig en väldigt stor skillnad. Ett barn som blivit utsatt för det önskar ofta att det blivit överkört och dött istället för att bära såren från övergreppen med sig hela livet…

personligen känner jag ett par stycken som fyllekört.. till dem har jag sagt vad jag tycker, och eftersom de inte gjort om det så fortsätter jag umgås med dem. Sen känner jag en pedofil… Honom bröt jag kontakten med omedelbart! Att han sen råkar vara min sons farfar gör att jag är ännu mer benhård på att inte ha någon som helst kontakt då jag är rädd att något ska hända mina barn.

(Hoppas det är okej att skriva det här… Han är dömd för det och domar är offentliga handlingar så det strider inte mot någon lag)

/Ingalill

Lilacbower
2009-02-16 15:29
0

Om pedofiler tycker jag…..inte!

Ensam - men stark!

[mia-38]
2009-02-16 17:50
0

Gullan. Du slog huvudet på spiken med inlägg 30.

Han har själv sagt att han känner sej ensam de helger han inte har barnen. Att han vill egentligen leva ett lungt och tryggt familjeliv med barn och kärring. Han känner sej inte behövd de helger han är ensam på. Har hört av andra att han sagt att: "det är ändå ingen tjej som vill ha mej".

Och jag förstår honom så väl. Att bli blåst efter många år i ett äktenskap och sedan ska försöka att leva ensam.

Jag tänker finnas där för honom som vän. Stötta och hjälpa honom genom dessa tider.

Efter kvällen igår så kanske det finns något annat mellan oss som vi måste utforska. Men när tiden är mogen.
Han ringde hela dagen igår. Och när han hade kommit hem så ville han att jag skulle komma. Självklart gjorde jag det.

Han sa när jag kom efter en stund att han blev lugn i mitt sällskap. Jag utstrålade ett slags lugn, sa han.
Han tycker jag visar omtanke och bryr mej på ett bra sätt, att jag är lätt att umgås och prata med.
Sedan lade han sina ben i mitt knä i soffan och la sej ner. Efter en stund så vände han på sej och la sej med huvudet i mitt knä så jag kunde rufsa om honom i håret. Han somnade så.
Han frågade om jag ville sova över. Men vi sa att vi kan ta det en annan gång. Och då sa han: "Vi får ta det lungt denna första gång."

Men jag ska stötta och finnas till hands oavsett vad det blir av det hela.

Dinengel
2009-02-16 23:26
0

Det är aldrig fel att hjälpa andra men på avstånd. Tänk på DIG själv du är dig närmast.

DU är för snäll och det vet DU ingen vill se dig ledsen och förkrossad men du har bestämt dig och jag tror inte att vi kan säga nått o det. Önskar dig lyckaGlad

Det jag har lärt mig när jag läste psykologi att manipulativa personer brukar säga dom ord det vi vill höra. En normal maniska sätter sig inte full  bakom ratten och det vet du ocskå. Han vet att du gillar honom mycket han  vet att han kan manipulera dig . Du kan alltid smyga runt hans boende och se om han dricker när han inet har kontakt med dig. Han bara lurar dig det är jag 100% säker.

Du har hört och läst säkert många ratt fylleri men var går gränsen ????Att han hade tur denna gången ska man tacka änglar som har bevakat alla på motorvägen. Han har inte många hjärnceller kvar. Vad är han för förebild för sina barn?? Han borde få förbud till sistembolaget.

Jag har 0 tolerans när det gäller sprit  hoppas dom behåller hans körkort för gott och kräver rehabitering .

Varför är har rädd för att gå till jobbet??? Han mår mycket dåligt och det bästa är att du puttar på att han söker professionell hjälp och tar tag i det innan han sätter sig bakom ratten en gång till.

Lycka till

phernilla
2009-02-17 04:56
0

Mia:
Ska han vända det här så krävs det att han helt slutar dricka alkohol!

Inte en droppe fr.o.m. nu! Jag hoppas verkligen att han inte varit i flaskan efter han tappade körkortet!!! 

Jag har oxå suttit i ett missbruk, o det var grovt. Det enda sättet att sluta, det är att sluta HELT! Tvärt! NU är det tamejfan stopp!, måste man säga till sig själv. O sen leva därefter!

Inget annat fungerar! Tro mig, jag VET!

Han bör direkt börja gå o prata med öppenvården, samtalskontakt, samt även lämna pissprov regelbundet, om han känner att det är svårt att sluta dricka!

Det pushar ju en att låta bli, för om man dricker, så syns det i provsvaret. Osv osv osv…

[mia-38]
2009-02-17 07:29
0

Dinengel:

Han är INTE manipulativ! Det märker jag ju själv. Jag är inte blind fastän jag tycker om honom.
Smyga? Nä tack. Och jag vet att han är nykter eftersom han och jag pratar på telefon nu varje kväll. Jag vet att han inte dricker i veckorna.
Jag har varit tillsammans med en gravt alkoholiserad man innan. Ska jag jämföra honom med min vän nu så är det milsvidd skillnad.
Hjärnceller? Det har han! Att säga att han inte har några kvar var inte snällt, Dinengel!

Han ska nu gå till en kurator/psykolog för att få hjälp. Han får hjälp av sin arbetsgivare. Han mår inte bra. Det är ingen ursäkt för att kört på fyllan. Men jag tänker inte vända honom ryggen.

Nilla:

Han är ingen grov missbrukare. Jag vet det efter att jag kännt honom ett bra tag nu. Han är typ varannanhelgsupare. Och det är många gånger han inte ens dricker då när han inte har barnen. Som jag skrev innan så ska han nu få hjälp.

Jag är jättetacksam för alla råd och svar. Men jag har betsämt mej för att hjälpa honom. Jag lyssnar på era råd och tar till mej. Suger åt mej som en svamp..hahah…

phernilla
2009-02-17 08:15
0

Mia:
Ja, men du måste la själv hålla med om att nåt inte är riktigt rätt, om man bara är en varannanhelgsupare, o lika förbannat sätter sig i en bil o kör rattfull? Om man inte har alkoholproblem så borde man liksom aldrig ens komma till den tanken! Det är ju sinnessjukt! (förstår att du inte tänker precis lika som mig, inte så konstigt, det är ju din vän, som du bryr dig om. Du är partiskt i det här fallet…)

Men jag kan inte blunda för sanningen! Inte ens om det hade varit min pojkvän, eller vem som helst, som kört rattfull så hade jag kunnat trösta på det sättet som du gör!

Dömer dig inte! Det är inte det som detta handlar om, o det hoppas jag att du förstår OCH känner, gumman? Det är honom jag dömer o jag vill försäkra mig om att du ser på detta med vidöppna ögon!

Så… Om du vill o känner att du orkar hjälpa honom, då är det precis det du ska göra! Men du kräver la av honom att han inte fortsätter dricka nu?

O om han verkligen ångrar sig så bittert som du säger att han gör, då borde han inte ens vilja ta i alkohol-h**vetet igen. Han borde känna avsmak till alkohol så fort han bara tänker tanken, då han nu förstörde så mycket för sig själv, inom loppet av några minuter, p.g.a. just alkoholen.

Inte sant?

Kram på dig, gumman! /Nilla 

[mia-38]
2009-02-17 09:16
0

Jag håller med dej Nilla. Absolut!han måste sluta helt. Och jag hoppas han inser det. Och inte bara fortsätter som innan.
Men jag tycker det är lite väl magstarkt att skriva som Dinengel gjorde att han inte har några hjärnceller kvar! Det var det jag blev sur över.
Och jag blir inte utnyttjad på något sätt av honom. Han vill prata av sej. Han hör av sej självmant hela tiden. Inga krav på mej att jag måste göra dittan och dattan. Säger ingenting som han TROR att jag vill höra osv.

Jag kan bara ställa upp på honom efter min egen förmåga och ork. Och jag är j….igt stark just nu. Så varför inte hjälpa honom att komma ur skiten.

ingann
2009-02-17 09:20
0

Det finns ingen ursäkt för fyllekörning men om ni tänker lite ur hans synvinkel  just då, då?

Han hade ordnat sovplats… men av nån anledning kom han inte in där..

Han gick till bilen med tanken (som jag uppfattade den i #0) att sova i den… det var -10 grader och risken för att frysa ihjäl fanns (det har hänt även vid lägre temperaturer)…

Han valde att åka mitt i natten hem då, istället för att som han kunnat, ringa efter nån kompis eller taxi… men med handen på hjärtat… hur många tänker helt logiskt med alkohol i kroppen??

Tänker ni själva helt logiskt i alla situationer? Jag tror ärligt talat inte att det finns en enda människa i vuxen ålder som aldrig gjort något den senare bittert ångrar!

En fråga till er som kör bil: Har ni kört bil någon gång och pratat i mobiltelefon? Har ni någon gång försökt trösta era gråtande barn medan ni kört? Diggat till musik? Suttit och pratat och vänt huvudet till en passagerare? De sakerna minskar också koncentrationen och kan förorsaka olyckor.

Hade han lagt sig i bilen och verkligen fryst ihjäl så tror jag ingen av er hade gett kommentaren "han fyllekörde iaf inte"…

Som Mia säjer så vet han att han gjorde fel och ångrar sej bittert, men gjort är gjort och han kan i nuläget inte gå tillbaka och göra det ogjort men han vill ha hjälp för att det inte ska hända igen! Det är en stor skillnad mot dem som alltid kör på fyllan! (Läste senast förra veckan på text-tv om en som blev tagen 6 ggr inom 3 timmar för rattfylla + olovlig körning)

Jag skulle gjort precis som Mia! Hjälpt till med det jag kunnat…

/Ingalill

Clary
2009-02-17 09:43
0

Att han tar till alkohol för att han känner sig ensam och övergiven att han vill leva ett lugnt familjeliv? Men hallå, ska det vara en ursäkt för att supa sig full och till råga på allt ge sig ut och köra bil? Blivit blåst efter många års äktenskap? Då finns det många här som skulle ta till flaskan, eller hur? Den ursäkten håller tyvärr inte i mina ögon.

Snälla Mia, tänk länge och väl innan du går för djupt in i det här!

Tatsja
2009-02-17 10:13
0

jIngann, Förlåt, läste fel.

Förstår dig Mia, men har min egen åsikt om detta. Jag ställer krav att han inte ens får lukta på korken. Många har ju alkoholen som en del har mat, till tröst.Sen är spriten en sjukdom och han behöver hjälp att få antabus eller något liknande. Visst kan omvärlden ställa upp med moraliskt stöd, för inte blir det bättre om alla vänder honom ryggen.

Men ta det försiktigt i ditt stöd och var vaksam. Nu är det utegång.

Väl mött, Tatsja

[mia-38]
2009-02-17 10:30
0

Clary. Det var INGEN ursäkt för vad han gjort. Han visste i dåläget inte vad han gjorde. Säger som ingann.
Men jag kan förstå era synpunkter på detta ni som är utomstånde och opartiska. Jag hade säkert tänkt som en del gör här med då. Men nu är detta en mycket god vän.

Som jag sktivit innan så HAR har kontroll på drickat eftersom han begränsar det till de helger han inte har barnen, 4 dagar i veckan blir det. **Och när han inser själv att han HAR problem och vill bli hjälpt, då är han på rätt väg.
**Hade varit en annan sak om han fortsatt att dricka och köra.

Jag har tänkt mycket på detta. Och jag vet vad jag ger mej in i.
Kan jag ställa upp på honom så gör jag det. Barkar det sedan åt skogen så kan jag ju dra mej ur. Det är mitt egna val.

Clary
2009-02-17 10:53
0

Ok vännen, naturligtvis är det ditt val. Som jag skrivit tidigare, jag har en hel del erfarenhet av sånt här och jag vet hur j-la illa man mår när det trots allt går åt h-e.

Jag hoppas, för din och din sons skull att allt går bra, att han kommer att förbli nykter och tar emot den hjälp som finns att få.

Kram på dig

phernilla
2009-02-17 11:09
0

Ingann:

Citerar dig här: (#39)
"Som Mia säjer så vet han att han gjorde fel och ångrar sej bittert, men gjort är gjort och han kan i nuläget inte gå tillbaka och göra det ogjort men han vill ha hjälp för att det inte ska hända igen!"

Min kommentar på det hela:
OM det är på det viset, att han är rädd att göra om det igen. Då är det ju ett solklart fall av alkoholism! För ingen, som inte är alkoholist, skulle ens ha tänkt tanken att "jag behöver hjälp, så det här inte händer igen"

Mia:
Har han uttryckt sig så nångång?
"Att han behöver hjälp så att det här inte händer en gång till?" 

[mia-38]
2009-02-17 13:15
0

Ja det har han Nilla. Senast igår sa han detta. Han vill VERKLIGEN inte göra sånna dumheter.

Tatsja
2009-02-17 13:51
0

Mia Hjälp med moraliskt stöd. Kanske köra honom till AA och vara med. Där får även du råd hur du ska vara. Det vore bra. Då vet du hur du ska hantera vissa situationer. Han kan ju behöva Antabus inompererad. Där kan du hjälp med samtal till läkare. Men lita inte 100% utan gå in i detta med öppna ögon.

Sänder styrkekramar gumman

Väl mött, Tatsja

ingann
2009-02-17 16:43
0

Ni får ursäkta mej nu men jag har så himla svårt att förstå hur ni kan döma någon så hårt som många av er gör här!

Ingen av er har svarat på frågorna jag ställde i #39… varför? som jag tolkar det, pga att ni gjort allt detta… Har ni det, så har även ni varit trafikfaror med risk att skada andra. Tänk om ni kört på och dödat någon då? (Troligen skulle ni då kalla det en tragisk olycka, trots att även ni i de situationerna har ett val…)Ska vi ta ifrån er bilarna och kalla er olämpliga förare då? (Själv kan jag ärligt säja att jag inte gjort något av detta då jag aldrig haft något körkort)

Hoppas verkligen att NI aldrig hamnar i en situation där NI ber om hjälp på samma sätt! För precis som talesättet säjer: Allt man gör eller inte gör för/mot andra slår alltid tillbaka på sig själv någon gång i livet!

Jag är dessutom övertygad om att det låtit helt annorlunda om han själv kommit in här, berättat om sin separation, att han saknar sitt barn när han inte har honom hos sig och att han dövade sin saknad med alkohol varannan helg etc..

Era råd då hade med största sannorlikhet blivit att han skulle kämpa för att få mer tid med barnet, att han skulle försöka fylla ut tiden med annat osv… INGEN av er hade kallat honom alkoholist! 

Han har säkert nog med ångest ändå!

Ni får ursäkta att jag tar i, men vad ger er rätten att döma ut en människa ni inte känner som gjort ETT misstag? Det kan man endast göra om man är 100% felfri själv!

/Ingalill

Mads
2009-02-17 17:02
0

# 47 Jag hade kanske inte kallat honom alkoholist om han kommit in och skrivit att han drack då och då men jag hade inte kallat honom smart heller för att hantera sitt liv och ensamheten på det sättet. Hade inte bara gett en massa mjuka tips om hur han skulle få mer tid med barnen, snarsre skulle fokus läggas på att hita sig själv kan jag tycka då han uppenbarligen är mycket vilsen.

Vi måste tillåta varandra att ha olika åsikter, ingen har egentligen rätt eller fel. Vi ger ju tankar, tips och råd utefter våra egna erfarenheter.

Kikade lite på dina frågor i inlägg 39 och nu har jag inte körtkort så jag är inte rätt person att uttala mig kanske, men tycker där finns en oerhört stor skillnad på att prata i mobiltelefon när man kör och köra rejält onykter. Och när jag väl för mitt lilla körkort så kan jag svara nej på alla dina frågor, jag är alldeles för nervös över att köra bil för att göra annat än fokusera kan inte ens ha musik igång ;-)-

Kram

Amor Vincit Omnia

ingann
2009-02-17 17:42
0

#48 mobilprat orsakar massor av olyckor varje år… det är ju därför de vill införa en lag mot att prata i dem under körning…

jag ser dagligen förare med mobiler i händerna som inte ser folk vid övergångsställen och liknande utan bara kör vidare trots att de måste enligt lag stanna och släppa över gående…

en tjej jag känner i v-ås tex hade sin dotter ute och cyklade (-02) som blev påkörd av en dam som pratade i mobilen.. den damen råkade tappa mobilen och böjde sig åt sidan för att ta upp den och Jenny blev påkörd och släpad nästan 100 meter under bilen. Hade hon inte haft hjälm på sig hade hon inte levt nu, hjälmen spräcktes totalt.. efter 2 månader på Akademiska och 4 hudtransplantationer syns det knappast några ärr längre…

jag ser inte så jättestor skillnad på det faktiskt…

/Ingalill

Dinengel
2009-02-17 17:42
0

Har man hjärnceller då kör man inet full DS.

Tydligen du kan accepetra allt eftersom du tycker om honom men jag acepterar aldrig någon som kör full fins ingen ursäkt för rattfylleri. Du behöver inte sura för det. Du kommer att tycka samma sak som jag ,den tiden kommer när du inser sanningen när dina känslor svalnar för honom.

Clary
2009-02-17 17:47
0

#47 Undrar om du skulle vara lika envis med att försvara rattfylla om du mist någon på grund av det. I det fallet spelar det ingen som helst roll om den personen på grund av olika omständigheter anser sig manad att supa sig full och ge sig ut och köra. Jag tycker inte ett dugg synd om den personen. Vad är det som är så unikt med att han saknar sitt äktenskap, barn mm, det gör väl alla singlar men inte alla tar till flaskan.

Och nej, jag har inte körkort.

Som Mads säger, vi ger tips, tankar och råd utifrån våra erfarenheter vilket innebär att det finns de som fått någon när och kär dödad av en rattfull.

Mads
2009-02-17 17:48
0

# 49 Fy vilken fruktansvärd historia, att folk inte kan tänka längre är skrämmande. Vem med normalt fungerande sunt förnuft böjer sig ner när man kör bil för att plocka upp någonting..? Man undrar ju.

Människor som gör idiotiska saker finns överallt och jag tror inte det finns någon poäng med att jämföra allt för då kan man alltid hitta nån som gjort nåt man tycker är värre på et annat sätt osv. Fortfarande har vi här inne på forumet rätten till våra egna åsikter och ska försöka låta varandra ha dem.

# 50 Inte den tonen här kan jag tycka, ett inlägg som dömer hårt. Tror inte Mia accepterar allt det har hon varit tydlig men och även om hon skulle göra det är det då hennes val vilket får lova att vara okej då alla gär som de själva vill som vuxna individer.

Vi måste kunna föra en diskussion på en trevlig nivå !

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
2009-02-17 17:52
0

#50. Klart vi alla har olika åsikter om detta.
Men att säga att någon inte har hjärnceller kvar accepterar jag inte.
Som jag har skrivit innan så har detta aldrig hänt innan. Han ångrar ju sitt tilltag och vill bättra sej. Räcker inte det? Och jag surar inte över att vi alla tycker olika.

Jag läser och lär. Tar åt mej det ni skriver och funderar massor. Men lämna han i sticket nu när han ber om min hjälp. Si det gör jag inte. Sedan om jag har starkare känslor för honom än som vän, det spelar ingen roll i detta.

Har sagt detta 100 ggr snart att jag accepterar inte heller fyllekörningar. Men kommer personen i fråga och gråter och ångrar sej, då kan jag inte vända ryggen till. Då är det viktigt att ställa upp. Vad man än tycker och tänker om det som hänt. För jag tycker innerst inne att det är för j…ligt rent ut sagt.

ingann
2009-02-17 18:08
0

#51 du får gärna visa mej var jag försvarar rattfylla? Läs igenom mina inlägg igen och läs rätt tack!

Vad jag säjer är att jag inte kan förstå hur man kan döma en människa efter ETT misstag!

Kört rattfull har jag aldrig gjort (inte kört över huvud taget) men jag har gjort andra misstag i livet, vilket jag är mer eller mindre säker på att även du gjort… Det har lärt mig att inte döma andra så hårt efter deras misstag…

Jag ser en stor skillnad mellan att ge tips och råd eller att DÖMA en människa man inte känner.

Som sagt.. hoppas för er skull att ni slipper hamna i en sits där ni behöver hjälp…

/Ingalill

Mads
2009-02-17 18:22
0

Ingann: Jag förstår att du skriver utefter dina upplevelser och känslor och det är ju absolut inte fel. Men stanna upp en stund och tänk som så att det är just dina upplevelser, vi andra bär andra erfarenheter och upplevelser med oss och svarar då utifrån dem.

Du är en klok kvinna med mycket kunskap Glad

Kanske dömer man ibland efter ett misstag om ens egna upplevelser har visat att detta misstag aldrig var eller blev det enda. Visst ska man som sagt ställa upp för varandra och ge varandra en chans, kanske två eller fler. Men alla behöver inte agera lika.

Kram

Amor Vincit Omnia

chik
2009-02-17 20:22
0

Får jag lägga in ett liten tanke.?

Det fins så mycket i trafiken som vi inte skulle kunna tänka oss att axeptera, när vi sitter framför datan.

Men om någon gör ett misstag  med alkohol i kroppen o ångrar sig..Så må la det vara hänt…

Det måste väl räka att man säger att man inte axepterar rattfylla.O det gjör väl ingen..Hoppas jag.

Hej på er. Ny här.Är inte singel är sambo.Men man kan känna sig ensam än då..

Ni är välkomna till min sida…Lena. N. Halland.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[mia-38]
2009-02-17 20:31
0

Välkommen Lena.Skrattande

Ingen accepterar rattfylla nä. Misstag kan vi alla göra. Stora som små sådana. Tycker man kan ställa upp i den mån man själv orkar och kan.

Kram

Dinengel
2009-02-17 20:31
0

Det är mycket tråkigt att man måste hålla med vissa fast man  har  rätt och andra åsikter och upplevelse.  Håller man inte med och stödjer vissa då  är samtal's nivå på otrevlig nivå!!!!Jag accepterar aldrig rattfylleri och det sista jag vill göra är att gå på flera begravningar Gråterpgv. fulla idioter.

Att han har egna barn men ändå sätter sig full bakom ratten det är oacceptabelt och du mia-38 försvarar honom fast du har barn själv.Att du inte accepterar det jag skrev att han saknar hjärnceller jag accepterar  inte att du stödjer honom som har kört full och förlorat körkort. Det kan man undra varför försvarar du honom ??? Hur tänker du???? Tänker ni på barn's bästa ,Vem är viktigast han och du eller era barn. Varför han inte har tänkt på sina barn och tatt sitt ansvar.   Att försvara fyllekörningar det är samma som pedofiler dom behöver akut tvångsvård . Skulle du kunna tänka dig att hjälpa en pedofil ??????   Ni får radera mitt inlägg eller får den stå kvar men jag tänker inte egna en enda sekund att vara på denna sida. Jag har varken lust eller tid att stödja detta.

Lilacbower
2009-02-17 20:33
0

Följ ditt hjärta och din instinkt, Mia! Du har hört vad andra tycker och tänker men bara du kan ta besluten. Går det åt skogen, vilket jag inte hoppas, så finns vi här och lyssnar!

Kram på dig

Ensam - men stark!

[mia-38]
2009-02-17 20:37
0

Dinengel: Varför har du länkat till något som inte har med tråden eller forumet att göra? Incredimail.

Och du måste inte hålla med vissa. Man har sina egna åsikter och de måste man stå för. Liksom jag står fast vid mina. Men man kan lyssna och se det i en annan synvinkel. Alltid nyttigt.
Du gör som du vill. Ingen tvingar dej att vara här heller.

Varför ska man inte kunna ge människor en andra chans? (fast skillnad med pedofiler anser jag, de stödjer jag INTE)
Ångrar de sej så kan de skärpa sej.

Det är ditt var att vara kvar här eller inte.

chik
2009-02-17 20:51
0

Dinengel.Du får själv fallet tycka vad du vill.

Men gämföra Pedofil med Fyllekörning. Det är väl inte så genom tänkt.?

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[mia-38]
2009-02-17 20:52
0

Tack snälla Lilac…
Jag hoppas att detta avlöper bra. Jag ska iallafall hjälpa honom så mycket som han själv tillåter. Att bara finnas där.

ingann
2009-02-17 21:19
0

Dinengel:

Tråkigt att du dömer hela sajten pga en tråd men det är ditt val… Tyvärr får man ju inte uttrycka sig exakt som man vill utan vissa uttryck får man hålla för sig själv.

Att säja tex att någon saknar hjärnceller är kränkande och bör inte säjas högt även om du känner så. Åsiket däremot är du i din fulla rätt att ha som alla andra:)

Mia:

Jag önskar dig all lycka till Glad

/Ingalill

[mia-38]
2009-02-17 21:24
0

Tack ingann! Skrattande

Tatsja
2009-02-18 06:51
0

Mia. Bara undrade en sak. Hur vet du att det är första gången han kör på fyllan? Även om han säger så, behöver det inte vara sant.

Men strongt av dig att stå vid hans sida. Hoppas bara att det löper väl. Håller tummarna för dig.

Väl mött, Tatsja

[mia-38]
2009-02-18 07:24
0

Tatsja. Han talar sanning. Och har alltid gjort det med mej. Han vet att det inte är nån ide att hymla. Och det märks ju i sånna fall på beslutet från åklagaren.

Tatsja
2009-02-18 07:47
0

Mia. Då är det bra. Jag hatar fyllekörning, oavsett orsak. Men det har ju sina orsaker. Barndom och sen min olycka, som jag överlevde från.  Har i efterhand fått höra att långtradarchauffören inte var nykter. Så då kanske du förstår mina hårda ord.

Men fortfarande tycker jag det är strongt av dig att ställa upp

Väl mött, Tatsja

Gullan402
2009-02-18 14:27
0

Jag tycker tongångarna i denna tråden är lite väl heta. Givetvis ska vi uttrycka det vi själva anser är rätt men kanske dags att tänka på sitt sätt att uttrycka sig. Som det ser ut nu tycker jag ni hänger ut den stackars killen för mycket. Ni ber Mia i mer eller mindre förtäckta ordalag att ge upp honom som både vän och eventuellt framtida romans.
**Alla kan göra misstag, ibland upprepade av samma sak, men det är aldrig försent att ändra sig och bli en bättre människa.
**Fyllkörning (och annan drogpåverkan med för den delen) är inte accepterat av någon kan vi konstatera. Så inte heller av samhället och som Mia skrev i ett inlägg så är det upp till tingsrätten att utdöma straff. Men även rättsväsendet i Sverige tror på att människor som gjort ett misstag kan bättra sig. Man kan få tillbaka sitt körkort efter att det varit indraget och spärrtiden gått ut. Det står sen i domen hur man ska gå tillväga. Längden på hur länge det ska vara indraget, om man ska nytt körkortsprov igen, om man måste lämna blodprover och hur länge etc. står i domen.

Samtidigt förstår jag att detta river upp känslor hos alla som har en närstående som blivit drabbad av  fyllkörningar. Det gör det och ibland kommer känslorna så starkt att man inte kan stoppa dem och ut kommer lite väl hårda ord/ bedömningar.

Om vi nu tänker oss in i denna killes liv (som vi egentiligen inte har en aning om!!!) så kanske han känner att hela världen står emot honom och inte gör då fyllekörningen det bättre.
Mia gå på din magkänsla. Var framförallt en vän och låt honom älta om det är det han behöver för att gå vidare. Blir det romans så skynda långsamt är mitt råd. Du märker ganska snart om något inte stämmer. Det är mitt råd till dig.

Avslutningsvis i detta inlägg vill jag bara säga att det här är mina tankar och tyckande och det behöver inte alls vara andras tankar och tyckande. Jag respekterar er andra som personer men jag kände bara att det var så mycket negativitet och nedsättande saker som skrevs.

Gullan402
2009-02-18 14:36
0

Jag kom precis på en annan sak att skriva, men för att kommentaren ovan redan var så långt börjar jag på en ny.

Människor kan förändras med ålder, erfarenhet och utveckling. Ni är väl inte samma personer idag som för 10 eller 20 år sen.
Man gör hela tiden massa val som påverkar ens framtid. Det tar inte slut för att man blivit vuxen eller är 50 eller 85 år.
De val jag gjorde i 20-årsåldern påverkar mitt liv idag. De misstag jag gjorde försöker jag att inte upprepa, jag har lärt mig något av dem.

För att återgåt till rättsväsendets syn på saken att har man sonat sitt brott så har man. Men man ska inte försätta sig i den situationen igen för som återfallsförbrytare blir man hårdare dömd ju fler brott man gör. (Till viss del men de tittar på tidigare brott.)

[mia-38]
2009-02-18 18:18
0

Vill meddela er om att han nu är på väg att ta kontakt med Alkohol-teamet på Landstinget. Bra gjort av honom! Skrattande Han vill verkligen ta sej i kragen.

Han ringer och fråga mej om saker och ting. Känns skönt att han är på rätt väg nu.

ingann
2009-02-18 20:32
0

Mia:

Det låter superbra! Jag tror att det är till viss din förtjänst också;) Känner man att man får stöd är det mycket lättare att ta tag i det som behöver göras…

/Ingalill

[mia-38]
2009-02-18 20:42
0

ingann: Han ringde nyss och jag ska nog hjälpa honom i morgon med att få tag i folk. De skickar han hit och dit. Och eftersom vi inte har nåt att göra på jobbet så lovade jag han att hjälpa honom.

Tatsja
2009-02-18 23:45
0

Mia. Glöm inte andas bara.

#69 Ber om ursäkt om det är mig du menar, men mia vet nu varför jag är så emot bil och fylla. Men visst kan en del ändra sig och det är ju bra om han gör det nu innan det händer något värre.

Orkar inte mer ikväll. ska ta extra tablett och se om jag kan sova.

Godnatt alla.

Väl mött, Tatsja

ingann
2009-02-19 00:08
0

Mia: Otroligt att de skickar någon runt runt runt… Det borde finnas ett ställe och där ska man få den hjälp man vill ha och behöver!

Tur att han har dig:)

/Ingalill

ingann
2009-02-19 00:10
0

Tatsja: Hoppas du får en god natts sömn och mår bättre i morgon!

Kram

/Ingalill

[mia-38]
2009-02-19 07:19
0

Tatsja: Jag lovar att jag ska andas…Skrattande Kramar om dej i det svåra nu.

ingann: Nä jag fattar inte heller att det ska vara så svårt. Och han försöker skyna på ärendet med körkortet med. Men han vet inte vart han ska ringa om det. Men det är väl tingsrätten eller nåt sånt?Vet ni det?

Han sms:ade nu på morgonen. Hans ena dotter hade ställt 1000 frågor ungefär. Han skämdes skrev han.

Tatsja
2009-02-19 08:19
0

Mia. Det är nog bra att han skäms. Då kanske han menar allvar i sina försök. Hoppas han gör det. Vissa kan inte ändra sig hur mycket de än lovar, men denna kille verkar mena allvar.

Ja, jag tror det är tingsrätten, men ofta brukar polismyndigheten veta var man ska vända sig. Så ring polisen och fråga. De kan i alla fall hänvisa till rätt ställe.

Tack för all omtanke.

Väl mött, Tatsja