Alkohol och tonåringar
Du som har tonåringar i huset…Har de smakat på alkohol? Har de varit överförfriskade någon gång när de kommit hem på kvällen?
Jag har låtit min son smaka lite öl eller vin här hemma..men han tycker inte det är gott. Han har inte kommit hem full….ÄN…är väl bäst att tillägga.
Jag anser att det är bättre att de få smaka hemma än ute på stan…då vet man aldrig vad de får i sej för skit. Men köpa ut innan de är 21 gör jag INTE!
Vad anser ni om detta?
Ja mina tonåringar har smakat. Visst det va inte kul, men framförallt var det rätt jobbigt i början. Otroligt nervöst, det kan hända så mycket oavsett var de är. Vad dom dricker förnågot.
Ja de har kommit hem fulla. Men jag är glad att de kommer hem, berätta var de har varit, druckit m.m. Visst kanske de dra en lögn, men jag tror de tala sanningför det mesta, för jag pratar lite med andra föräldrar.
Det här med smaka hemma bättre än ute tror jag inte på. Vill dom dricka så gör dom det.Mina är stora nu tjejen är 20 och flyttat hemmifrån grabben är 18 han har jag börjat lita på mer och mer. Håller inte på att ringa kolla stup i kvarten.
Men de va tufft när alkohol kom in i bilden. Jag bruka tänka hur vad jag själv i tonåren?
Mia:
Varför inte köpa ut innan 21 års ålder, då det är 20 år på bolaget?
*förvirrad*
Hörde av en att det är 21-årsgräns nu. Men det kanske är fel…
Är det? Det kanske det är, har jag isåfall missat. Ska genast kolla det.
Jag vet inte Nilla egentligen. Var bara en på jobbet som sa så. Men den personen kanske hade fel om det. Och jag kollade inte upp det.
Jag är fembarns Mor,
O jag har aldrig bjut dom på alkohol.
Det är helt mot mina principer, o vi har pratat om det i bland o mina är ju stora 34. 31. 28. 25. o så lilltallen 16.
Dom stora tycker nu att det var helt ockej.
Men vist har dom kommit hem på fyllan o jag har inte gjort någon stor affär av det. Nä, Nä jag har damsugit deras rum på morgonen o bjudit dom på ricktig frukost med stekt potatis o korv ägg. Så det har bara blivit en gång.
Men det som jag var mest o är fortfarand det är andra droger.
Men bjuda köpa ut Nej.
Lena.P är jag i verkliga livet.

20 år är den åldergräns som gäller.
ahaa…Tack db-2. Då vet jag det…

Har inga tonåringar ännu men jag bävar för det. Jag ska nog ta och låsa in dem dan innan de fyller 13 och låsa in dem på livstid i garderoben 
Nja, jag är nog lite kluven till alkohol. Jag kommer att bjuda hemma om de frågar efter det (de har redan smakat) men köpa ut väntar jag med tills 18 år. Vid 18 får man ju köpa på restaurang och då resonerar jag så att då kan de ju bli stuofulla i vilket fall.
Om jag ser tillbaka till min ungdom så bjöds jag hemma, hade någon som köpte ut (farfar, jag bodde hos dem i gymnasiet) och jag söp mig aldrig aspackad. Drack inget annat än vinet farfar köpt och var nöjd med det.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Ja är livrädd för den dagen de får börja dricka sådant…för dåda sönernas föder har broplem med alkoholen oh sedan så har jag både en farbror och två morbröder som har festat rejält. Så jag har kommit fram till att avråda mina söner dricka alkohol….om detta bara är möjligt.
Sedan ska de smaka så kan de göra det här då hemma…men helst avstå. För eller senare kommer det ju komma..men det tar nog några år till hoppas jag. Den store är nu 10 och den lille 2.5 år gammal….
Är inte själv förtjust i alkohol…dricker ca 1-2 gånger per år ibland inte ens det.
Även om de är 18 men under 20 så räknas det som langning. Däremot folköl får de köpa. Jag köper bara ut om de kan visa legg på att de har åldern inne. Är lite stenhård på det.
Min äldste kom hem full när han fyllt 18. klockan var runt 6 på morgonen. 9 väckte jag honom och det var bara att gå upp. Kan man dricka, så kan man gå upp.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Tatsja Jag ringer dig den dagen mina börjar här med alkoholen…så får du komma och hjälpa mig med dem!! Ja verkligen kan man dricka så kan man gå upp med…Han fick nog sig en bra läxa!!
MirjamiGör det
Lovar jag drar upp dem ur sängen om de inte lyssnar. Annars kan jag ta med Tatsja och låta henne väcka dem. Lilla Josefin är också bra på det. Hör det när hon kommer hit. Då ställer hon sig i trappan och ropar på Andeas. Vill han inte svara, så går hon försiktigt ner och sen hoppar hon på honom i sängen, så han måste vakna. Hon avgudar sin farbror.
Väl mött, Tatsja
Tatsja Bra att veta…..Nu har ju Anton ändå 8 år tills han är myndig…men de 8 åren går fort, och man vet ju alldrig när de börjar med alkoholen
Lovar hjälpa dig när det händer. Kan hoppa i sängen själv
Då kommer han nog upp.
Väl mött, Tatsja