Än är det krut i kärringen!
Nu har jag varit hos läkaren.
Trött som jag var så stapplade jag dit. Att gå från bilen till mottagningen på 200 m kändes förödande. Benen bar mej knappt och kände hur jag vinglade fram.
Kom in i väntrummet och där var fullt med folk!! 
Hur ska jag orka detta, tänkte jag. Till råga på allt så träffade jag på en bekant som pratade och pratade. Jag sa typ bara: "Hm" och "Ja". Jag orkade inget annat. Ville bara tysta människan.
Kom iallafall in till läkaren ganska snabbt. Väntade bara i 20 minuter.
Fick hostmedicin OCH astma-medicin. Har en svår luftrörskatarr. Han såg hur trött och nära gråten
jag var av utmattning.
Sedan till Apoteket. Ja ni vet ju själv hur det kan vara där med dessa köer.
Nu får man köa först en gång för att få ut sin medicin och en gång till för att betala. Ja jösses! Kände hur benen till slut inte bar mej.
Nu är jag glad att vara hemma och har tagit en klunk hostmedicin.
Ska ta astmamedicinen sen med och sen dan gå och SOVA!!!
500
kr fattigare men nu finns det utsikter att kunna få sova iallafall snart. 
Mia:
Härligt att du fått hjälp, gumman!
Slappna nu av, om du har möjlighet, o krya på dig!

Skönt att du fick läkarbesöket avklarat och medicin. Nu får du sova ikapp massor med timmar och bli frisk.
Ja. Krya på dig. o du! Ta asmamedecinen den kan göra undervärk ..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hur fort ska astamemedicinen verka då? Jag märker inte ett skit att det skulle hjälpa. Ljuden i lungorna finns fortfaranade kvar och väser och piper så jag tror jag ska bli knäpp. Kan fortfarande inte sova.

Astmamediciner finns både som snabbverkande och som långtidsverkande. Sen beror det på vad du fick för sort och hur den ska tas.
Bricanyl (finns som både flytande (mest till barn), tabletter (tar längre tid för att verka) och som inhalationspulver/spray (verkar inom ett par minuter)
Kortison verkar relativt snabbt i tablettform men i inhalator måste man uppnå vis koncentration vilket tar flera dagar
Sen finns det blandade preparat med kortison i vilket gör att de är både långtidsverkande och snabbverkande.
Det finns massor av olika astmapreparat en del bra och den del bättre.
Har du fått bricanyl så var beredd på att du kan få hjärtklappning och darrighet trots att du inte överdoserat. Det beror på att kroppen inte är van.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Gullan. Jag fick Bricanyl Turbuhaler 0,5 mg/dos. Har aldrig tagit nåt sånt här innan. Kände ingenting när jag sög in medlet i halsen. Ska det kännas nåt? Ska det smaka nåt?
Jag blev en aning darrig..hahahah….Men det hjälper inte mot väsandet och skiten jag har i halsen tydligen. Fick hostmedecin med. Slemlösande.

Nej det ska inte kännas något när man tar bricanyl turbohaler. Ibland kan det kännas en lite, nästan sötaktig smak. (Har med laktos att göra)
Bricanyl turbohaler är snabbverkande. Du borde känt en förbättring inom några minuter.
Själv kräver jag alltid betapredtabletter direkt på vårdcentralen när jag rykt på influensa. Efter senaste vändan i januari då det inte gick att få en tid hos läkare så hann det bli dubbelsidig lunginflammation. Så när jag var hos akutläkare i Kalmar skrev hon in i min journal att jag ska få penicillin insatt i tidigt skede eftersom mina förkylningar alltid går ner i luftvägarna.
Ja min läkare pratade med om penecillin. "Men vi är inte där än", sa han
Öhhhh…Jag är där. Jag måste få sova. Men han menade på att Bricanylen skulle utvidga mina lungor och få bort mitt väsande. Högst irriterande när man ska sova att ligga och lyssna på.

#8 Läkare är ofta försiktiga med pencillin eftersom de är rädda för resistenta bakterier. Och visst ska man vara försiktig. Men något som börjat som virus kan lätt bli en bakteriellinflammation just för att viruset tagit kål på immunförsvaret.
Bricanylen är luftrörsvidgande. Men i mitt tycke ingen bra medicin. Jag har det utskrivet till mina barn men de hjälper inte på dem heller längre. (Hjälpte bra när de var nyfödda och upp till året ungefär.)
Ibland kommer jag till en annan läkare än min vanliga som envisas med att skriva ut bricanyl för min astma (har allergisk astma och förkylningsastma) men för mig hjälper det inte. Får jag bricanyl utskrivet måste jag överdosera. Det är något jag tar på mitt eget ansvar på min egna kropp, inget att rekommendera. Man ska aldrig överdosera medicin egentligen.
Ja jag ska testa sen att ta en dos två gånger innan läggdags. Kan ju inte skada om man inte gör det i längden.

Inhalationstekniken är viktig oxå. Först skakas "tuben", sen tas locket/ skyddet av, sen vrids den fram, ta ett djupt andetag med med tänderna nästan fastbitna mot platsen och se till att läpparna sluter tätt runt munstycket. Gör ett uppehåll i andningen så medlet verkligen kommer ner i lungorna.
Det är just den tekniken jag har svårt med…det verkar bara komma så långt som in i munnen. Men det kanske sprider sej till halsen sen när man andas….? Jag fär öva på nåt annat så länge…

Bra tips som jag tjatar på ungarna, ta i av alla krafter när du andas in, svälj sen. Jag menar att man ska svälja "torrt" dvs. innan du släpper taget med läppar och tänder på inhalatorn.
Ahaaa..jag tror jag fattar. Tack Gullan för alla råd. 

Kan jag var till hjälp så… 
Har skaffat mig erfarenhet dels genom mig själv och mina barn, sen har jag ju även jobbat inom vården i 20 år och att få dementa gamlingar att ta medicin med inhalator är inte det enklaste direkt. 
Heheeh..Kan tro det att det inte är för lätt. Svårt att lära gamla hundar sitta ju…
Mia! Gullans beskrivning är så bra.
O att du blir darrig visar att du har fått i dig.
Du kan också ta Impren.Det är inflamations.
Krya på dig.Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.

Krya på dig, "krutgumman"!
Ensam - men stark!
Tack Chik och Lilac….
Börjar skönja en viss förbättring då jag nu kan hosta loss skiten som satt fast i halsen. Men det väser fortfarande om mej..hahaha…

Du ska se att det snart vänder!
Kram på dig!
Ensam - men stark!
Ja jag vet hur det där känns. Jag har haft en massa broplem med mina lungor efter att ha haft lunginflamation när jag väntade på min store son dec. -98 Alltid så tar jag den där brikanylen….som inte hjälper innan jag har tagit dubla doser oftast.
Blir du inte bättre gå tillbaka…de kan vara så att di lufvägar är för igen täppta just nu och då kan de dig kordisson tabletter och även låta dig inandas något för lungorna…sedan kan det släppa. Jag fick göra detta förra gången jag var dålig..
Krya på dig ny och orke kramar.
Mirjami. Det verkar som det släpper nu. Jag "provsov" för en stund sedan och det gick bra. Så jag hoppas att jag kan sova inatt.
Men jag ska ta dubbla doser av Bricanylen + hostmedicinen. Då blir man lite lagom lullig som man slappnar av för det med.
Ja ibland kan det vara det enda som hjälper…dubbla doser. Jag brukar få ta det rätt så ofta…när jag är dålig.
Lullig…ja skönt vara det ibland med, utan alkohol med i bilden
Kommer tänka på förlossningar och syrgas…synd att man inte har en sådan hemma vid akuta värk.
Mia något som är viktigt när man tar astmamedicin är att dricka efter. Annars kan man få svamp i munnen. Jag har pulmicort och ventolin. Sen har jag en paryboy hemma.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

#24 bricanyl och ventoline leder inte till svamp, men däremot pulmicort kan göra det eftersom man lätt blir muntorr av den.
Mia håller tummarna att du fått sova i natt.
#25 Jag fick besked av apoteket att även ventoline och bricanyl gör det. Men Bricanyl är för svagt för mig idag.
Betapred är den tabletten som hjälper mig bäst när det är akut. 12 st i ett glas. Har stående recept på 100 st.
Väl mött, Tatsja

#26 har snabbt läst bipacksedl (på nätet) till bricanyl turbuhaler, den orsakar inte muntorrhet eller svamp.
Min erfarenhet är att apotekets persnal inte har full koll, jag har många gånger stridit med dem angående olika saker både för mig själv, som anhörig och personal.
Det grövsta jag varit med om var på vårt lokala apotek som skulle beställt hem speciell hjärtmedicin till min svärfar som kom hem efter att ha gjort komplicerade hjäroperationer. De hade GLÖMT att beställa hem medicinen. Ok, det kan jag ta men inte när de säger fredag eftermiddag att det INTE är någon fara om han inte tar tabletten förräns tisdag morgon!!! Då hade han enligt läkaren dött. Så jag fick efter mycket om och men hjälp av apoteket att kolla var medicinen fanns i lager och sen sätta mig i bilen och köra till sjukhuset i Linköping. En nätt liten resa en fredagskväll, höggravid. Nytt körkort halka och snöslask. Min man var inte hemma, han var iväg med jobbet på jobb och svågern var utomlands. Svärmor klarar inte att köra till tätorten själv.
#27 Håller med att apoteken inte har koll. Många gånger har jag kollat upp själv. Men Bricanyl hade jag på 80-talet så det är ett tag sedan
Väl mött, Tatsja
Tack mina vänner!!
Jag somnade vid 2 inatt. Fick världens hosta när skiten lossnade som hade suttit fast i halsen på mej.
Men guuuud så skönt att få sova!!! Så idag ska jag vila…sedan jobba igen imorrn.
Jag läste bisedlen noga med till Bricanylen. Och det sägs inget om att den kan orsaka svamp. Men jag dricker ganska mycket ändå.
Den har kanske ändrat sig sedan jag tog den på 70-80-talet. Men det jag minns var dessa hjärklappningar jag fick.
Det slipper jag nu. Fast denna vecka har paryboyen gått varm.
Väl mött, Tatsja
Jag tar oxå bricanyl och pulicort mot min astma. Läkaren sa till mig att gurgla för risken finns att få svamp i svaljet. Men därimot inget hört om hjärtklappning. Jag har sån hjärtklappning ibland att jag tror hjärtat ska hoppa ut, nu vet (hoppas) jag vad de beror på. Tack Tatsja! Jag behöver nog inte vara så orolig nu.
Varsågod
Väl mött, Tatsja