Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 1003 ggr
[mia-38]
0

Stress och snabbmaten!

I dagens samhälle är det så mycket stress och så mycket måsten hela tiden.
Vi arbetar heltid, har hus, hem och barn att ta hand om. Och vi kanske är ensamstående.
Hur ska man hinna med allt? Orkar man? Hinner man?

Jag känner ofta så att man inte orkar med det man egentligen måste göra.
Ta detta som middagen efter jobb och skola. Man är trött och sliten. Orkar man laga den där hemalagade maten, hinner man?

Ofta blir det då snabbmat i form av en pizza eller Mac Donalds vilket inte alls alltid är så himla bra och nyttigt.

Nu har jag vart sjuk och förkyld i snart en månad. Det HAR tyvärr blivit en del sån skräpmat då jag inte orkat laga själv som jag brukar.
Känner mej hemsk och inte alls nyttig eller duktig just nu.

Vad tycker ni om detta med snabbmaten och all stress och alla måsten. Orkar ni alltid laga mat?

Gullan402
0

Man överlever ju på snabbmat också och det är ju det som är det primära. Själv äteer jag ytterst sällan snabbmat, det kostar för mycket och jag har en bra bit att åka. Men vi äter mycket pasta, pulvermos etc när vi har bråttom och ska iväg på kvällen igen. Ju äldre barnen blir desto mer aktiviteter…

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mads
0

Stressen och känslan av att inte hinna med en sak som jag helt och hållet förstår, så känns det vissa dagar. Hur fasen får man tiden att räcka till ? Men vad gäller snabbmat, det är jag inte så mycket för. Dels för vikten och framför allt av hälsoskäl för lillemans del. Jag lagar mat varje dag men nu är jag ju också helt ledig så jag har ju tiden. När jag jobbade brukade jag göra storkok dvs massa mat man sen kan frysa in i portioner så man kan plocka fram och värma de trötta dagar man helt enkelt inte orkar.

Amor Vincit Omnia

ingann
0

Jag har ju all tid i världen för att laga mat varje dag men tyvärr gör min värk att jag inte klarar det jämt, så när jag gör tex köttfärssås, korvstroganoff, grytor, köttbullar etc så gör jag alltid storkok och fryser ner så vi bara behöver ta fram de dagar jag har ont…  jag gillar varken snabbmat eller halvfabrikat utan här ska det vara hemlagat:) Möjligtvis till helgen att det kan bli nåt som tacos, pizzakit eller nån gång ibland från pizzerian..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MIRJAMI
0

Jag känner ibland att jag springer med huvudet före och fötterna efter. Min store son är expert på att säga mitt i springandet….mamma jag är hungrig. Jaha säger jag kan du inte vänta lite, vi är snart hemma?? Nja men det finns korvkiosk, macdonasl m.m brukar han säga…och jag protesterar högt.

Det jag gör nuförtiden när han säger att han är hungrik ute är att ja då får vi köpa en sallad och mineralvatten. Jag äter väldigt sällan själv på Macdonals. Pojkarna får göra det högst en gång i månaden om pengar finns. Jag själv brukar köpa mig en sallad de gångerna från en salladsbar som jag tycker är bra.

Men ibland så räcker inte orken och tiden till. Man tar det lättaste och lagar till det.

Gullan402
0

Som förtydligande till #1, vi äter inte BARA pasta eller pulvermos! När jag läste det nu så kändes det som jag menade att vi bara åt det. Vi äter korv/köttbullar till eller andra köttbitar. Jag lagar storkok och har i frysen men att koka potatis tar tid, liksom mer nyttig fiberpasta etc. Likadant tar ris tid att koka.
Är man sen  inte pigg, jag åkte på influensa först och sen dubbelsidig lunginflammation, då tröt krafterna och det tog lång tid att komma igen. Men som jag skrev i #1 så är det primära att överleva och det gör man på snabbmat med. Nu tillät inte min ekonomi pizza, kebab eller Mac Donalds samt att vi har en bit att köra annars hade jag nog valt det alternativet när jag var sjuk. Barnen behöver ju mat och även jag får att orka bli frisk.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!