Mellannamn
Mina barn har mitt efternamn som sitt mellan namn och sitt fars namn som efternamn. Nu vill mina barn ta bort faderns efternamn. Hur går man tillväga då?
Tacksam för svar

Intyg av fadern att han godkänner det samt en ansökan till PRV, patent och registreringsverket.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Kontakta skatteverket!
Dom kan hjälpa dig med detta.
Normala telefontider Måndag-Torsdag: 08:00-19:00 Fredag: 08:00-16:00
0771-567 567
Gullan402:
Aha, är det så det fungerar nu?

Vi gjorde så i alla fall, fast tvärtom så att säga. Jag fick intyga att mitt namn skulle bort och att bara faderns skulle finnas kvar.
Skatteverket har bara hand om när barnen föds och de måste registreras med ett namn knytet till personnumret.
Aha, tack för all hjälp.
Barnets ålder har ingen betydelse alltså? Han vill själv ta bort sin pappas namn?
Är det skillnad på att byta efternamn och ta bort ett? När jag bytte efternamn på min yngste (jag såg ingen mening med att han skulle ha ett annat namn än mig och sin bror när han inte hade kontakt med pappan ens) ringde jag bara skattemyndigheten, fick hem en ansökan, pappan skrev under (efter många om och men) och jag skickade in det igen… 3 veckor senare fick jag bekräftelsen på att det var klart.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#6 vet ej faktiskt om det är skillnad på att byta och ta bort efternamn.
Men så gjorde vi i slutet av 2005 i alla fall.
Även jag bytte namn då fast i separata ansökningar. Mitt namnbyte kostade pengar men inte barnens.
#7 det var 2005 jag bytte också;)
De (folkbokföringen) sa att man får byta namn 1 gång kostnadsfritt på barn… ville man byta fler gånger kostade det:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner