Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 16-övrigt
Läst 5157 ggr
Tuvalu
0

Vad säger lagen?

Någon som vet hur lång tid efter en separation som man får lov att slänga/sälja exets saker?

Det har ju gått över ett år nu och han har fått flera förslag på åtgärder av hans saker. Han hämtar dem, jag tar hit en kontainer och kastar och så får han stå för kostnaden eller så får han betala förrådshyra.

Han ska hämta det säger han men sen händer inget mer. Ett alternativ är ju att åka och ställa sakerna utanför hans dörr, men det är mycket saker och han bor på tredje våningen så det känns som det jobbigaste alternativet.

[mia-38]
0

Sanna.

Låna ett släp av nån och ställ alla hans saker på. Heheheh.

Men jag vet annars inte vad lagen säger om hur långt tid det är. Man tycker ju att grejerna skulle gått över i dina ägor nu efter så lång tid. Kan du inte ringa polisen och kolla upp det?

Tuvalu
0

Jag har tänkt nåt i den stilen men då måste jag blanda in någon annan och det är nog ingen som vill lägga sig i. Men jag har ingen krok på min bil, exet har ett släp och jag tänkte att någon av mina vänner skulle kunna be och få låna släpet och sen slänger jag på all skit… Jag själv skulle nog inte få låna släpet men ska klura på det där… :P

[mia-38]
0

Ja sånt är svårt. När man står där med nån annans saker och de aldrig hämtar det. Har du inget stort förråd du kan slänga in det i?? Eller du kanske redan har det i ditt förråd….

ingann
0

Ge honom 1 vecka att hämta sakerna annars kastar du dem. Se till att spela in samtalet så kan han inte neka till att han visste om det sedan om det blir nåt tjafs:)

Jag gav ett ex 3 dagar en gång (då gällde det lite kläder och personliga tillbehör) och eftersom han inte kom åkte de i sopnedkastet;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gullan402
0

Tuvalu: har ni haft en formell bodelning? Det står lite om det i sambolagen respektive under avsnittet om äktenskapsskillnad

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Asa-N
0

Skicka ett mail till honom, med kvittens att han läst det, där du ger honom t.ex. 1 vecka att hämta det och är det inte hämtat då så åker sakerna på tippen.

MoiraIne
0

För sambos gäller att bodelning kan begäras inom ett år efter separation. Ska man se krasst på saken så innebär det att allt det han lämnat hos dig är att anse som dina tillhörigheter, vilket betyder att du kan göra vad du vill med dom - slänga, sälja, hyra ut, skänka bort…

Har han inget avtal eller något annat som bevisar att han är ägare till en del av de grejer du besitter (du anses besitta alla "lösa saker" som finns i din egen bostad), är det bara ditt medgivande som gör att han fortfarande kan anses som ägare till sina grejor.

Ett exempel för att visa på detta förhållande:

Skulle du hamna på obestånd, alltså inte betala dina räkningar så att kronofogden kommer och knackar på, så är utgångspunkten vid utmätning att allt i din besittning är din egendom. Har du en bil i ditt garage som du fått låna, måste ägaren kunna bevisa att bilen är hans, annars har fogden rätt att ta den.

Nå, det här är det enkla svaret. I verkligheten är det sällan lika enkelt dock, så innan du gör nåt (om det inte löser sig alltså) så låt mig kolla upp det. Finns ju alltid en massa omständigheter att ta hänsyn till. T ex om dina försök att lösa problemet kan grunda nån slags tyst överenskommelse innebärande att du medger att han äger dessa vissa grejor och att det skulle omöjliggöra en lösning enligt den enkla varianten…

Ett förslag, ge honom inte några fler förslag, ta reda på vad som rättsligt gäller och ställ sen ett ultimatum med stöd av de juridiska bestämmelserna. Som jag ser det är han alls inte intresserad av sina saker, han är mer intresserad av att behålla nån slags kontroll över dig…Ju mer du försöker få honom att hämta sina grejer desto mer har han lyckats. Säg inget istället, tills du kan utforma ett brev som juridiskt ger dig absolut äganderätt till grejerna (och då kan du alltså göra vad du vill) om han då väljer att inte efterkomma dina instruktioner. Skulle väl inte kännas helt fel att kanske t o m kunna sälja grejorna och tjäna lite på eländet…ersättning för ett års obetald hyra skulle man kunna se det som hehe :)

Tuvalu
0

Tack för era svar och goda råd!

Vi gjorde ingen bodelning när vi separerade. Jag löste ut honom från huset och det var allt typ…

Skickade ett sms till exet igår eftermiddag men det svarade han inte på. Senare på kvällen så ringde han för att prata med barnen så jag bad att få prata med honom och det gick han med på. Vi hade ett bra samtal och han lovade att komma en kväll nästa vecka och börja plocka av sina saker. Hans släpkärra var dock inte inregistrerad och på den nya bilen har han ingen dragkrok men han skulle ta vad han kunde i bilen. Så nu ska jag börja plocka ihop saker som jag absolut INTE vill ha här mer!

Så nu hoppas jag att han håller vad han sagt!

[mia-38]
0

Bra Sanna!

Då kanske du blir av med han saker nu då. Och kommer han inte så har du ju rätt att slänga ut det.

Kram

MIRJAMI
0

Hoppas du nu blir av med sakerna. Ditt hem är ju inget förråd åt hans saker.

Tuvalu
0

Pratade med exet idag, ett bra samtal som varade i över 30 minuter :) Han avslutade med att han skulle komma förbi på tisdag :) Hoppas!

MoiraIne
0

Good! Hoppas det löser sig nu :)

quinn
0

vad lagen säger vet jag inte heller men när jag hyrde mitt föräldrahem hade min äldre bror ff en massa prylar här. jag sms´a o mailade både före jag flyttade in och efter jag flyttat in att han skulle hämta/ta hand om sina saker som alla andra normala gör när man flyttar.

Det hände naturligtvis inte. så tillslut flyttade jag ut sakerna i garaget, skickade ett mail och talade om för honom att sakerna stod där och jag inte tog ansvar för dem på ngt sätt då garaget varken gick att låsa eller var isolerat.

dröjde ngr dagar så var sakerna borta.

Lycka till!!!

Tuvalu
0

Kan bara säga att sakerna står kvar… *suck* Men han ringde i alla fall på kvällen och sa att han inte hann komma fast det hade jag ju redan räknat ut då han aldrig dök upp.

Han sa att han skulle komma på torsdagen istället och jag sa visst. Men på onsdag kvällen ångrade jag mig och skickade ett sms där jag skrev att vi fick höras vidare om en annan dag som passade bättre…

quinn
0

Lycka Till!!!! Sorgligt att behöva bli ovänner pga sådana saker. Jag och min bror har inte haft ngn kontakt på drygt 3 år nu pga dessa saker som han ansåg att jag skulle fortsätta husa trots att min familjs strlk var så mycket större än hans o det var orsaken till att vi flyttade in i huset.

Kram

MIRJAMI
0

Inte lätt det, men han får helt enkelt ta sig tiden att fixa bort dem. Nu har du ju gett han flera möjligheter….och han har inte tagit dem. Du får hela tiden kontakta han ang. sakern…vilket han borde själv ringa upp dig och komma överens om…