Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 1420 ggr
[mia-38]
0

Nervös inför socialen!

Hua! Jag är nervös inför mötet med den på socialen i morgon. Jag känner mej utlämnad. Och jag hatar den känslan.

Vet att han bara vill hjälpa mej och jag hoppas innerligen att jag får hjälp nu. Jag kan aldrig köpa nåt utöver det jag har räkningar för. Aldrig hitta på nåt skoj. Det räcker med att jag får en oförutsedd räkning på kanske 500 kr så spricker hela min budget. Vill och orkar inte ha det så längre.

Så håll tummarna för mej nu imorrn.

Kramar!!

Lilacbower
0

Det vet du att vi gör! Lägg alla kort på bordet och glöm inte att ansöka om matpengar om du inte blir beviljad något annat!

Lycka till vännen min!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

De räkningarna jag har nu som ligger hos KFM…kan jag få hjälp med de med tror du? Det är på hemtelefonen på 2000 kr…

Lilacbower
0

Tror inte det. Har de hamnat hos KFM så är de en skuld. Dessutom så ingår telefonen redan i normen. Enda gångerna som vi går in i skulder är när det gäller el och hyror. Och det är ingen självklarhet. Det är det jag menar med att ansöka om matpengar. Lägg fram det som ett argument imorgon att du kan ta allt du har och lägga på hyran och sen ansöka om matpengar.

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Jag har redan lagt en del på hyran. Det som skulle varit till mat denna månaden. Just för att visa min goda vilja att betala hyran jag ligger efter med. Så nu sitter jag med mindre än 200 kr till nästa lön till mat.

Lilacbower
0

Då ska du ansöka om matpengar om det skiter sig med resten! vad säger hyresvärden nu då? Har han mjuknat något?

En annan undran, om KFM drar så mycket som 4 000 kr per månad så måste du ha en riktigt OK lön! I annat fall så är det kanske felräknat hos KFM. Bra att du får hjälp med det imorgon.

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Jag får ut efter skatt ca 12.000 kr. Inte så mycket. Så 4000 kr som de drar är mycket för mej.

Jag har inte pratat med hyresvärden. Men ska ringa Skogssällskapet imorrn som är medlare mellan oss.

Lilacbower
0

Ta reda på om de glömt ta hänsyn till någon utgift som du har.

Lycka till gumman min!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Ja nu får sonen inget studiebidrag heller. Det fick han ju innan. Så inkomsten minskade 1050 per månad. Vet inte om det kan tas upp.

Vi får se…jag ska samla ihop alla papper jag behöver tills i morrn.

Lilacbower
0

Säg till om du vill ha ett tips eller två!

Ensam - men stark!

Lilacbower
0

KFM måste få veta att du har mindre pengar pga sonens CSN.

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Ja har du några bra tips så fram med de…heheh

Lilacbower
0

Varför får din son inte pengar från csn längre? Skulle han inte börja läsa igen?

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Han går på praktik hos oss på halvtid…så det är därför han inte får nu. Han ska börja läsa efter sommaren igen.

Lilacbower
0

OK!

Du ska se att det fixar sig på bästa sätt! Håller tummarna för dig ska du veta!

Ensam - men stark!

ingann
0

Lycka till!

Bra att dehjälper dig kolla upp om KFM drar för mycket. Jag tycker det låter så iaf.. KFM har ju en högre levnadsnorm än soc.

Här kan du räkna ut själv hur mycket de kan dra av dig;)

www.kronofogden.se/servicetjanster/loneutmatning.4.3dfca4f410f4fc63c8680006660.html

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
0

Tack ingann!

Det visade sej efter mina beräkningar att KRF bara kan ta 922 kr/månad.Jag har förmodlingen rätt att behålla över 12.000 själv av min lön.  Jag hoppas verkligen att denna uträkning stämmer. För i sånna fall är det inte undra på att jag ligger till som jag gör nu.

Lilacbower
0

Kolla om inte handläggaren på soc. kan ringa till KFM när ni har ert möte så allt blir fixat på en gång. Då är du dessutom där om det blir frågor som handläggaren inte kan svara på.

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Ja han kommer säkert att kolla upp detta noggrant. För han tyckte det lät mycket när vi pratade på telefon i fredags.

Lilacbower
0

Hoppas du kommit till vägs ände nu med detta!

Ensam - men stark!

MIRJAMI
0

Mia…jag var där inne med och kollade. Bara för nyfiken skulle hur det funkar. Men har de tänkt att du ska leva på luft?? Märker de inte av sådant här när de räknar fel, drar in för mycker från folk?? Låter ju hemskt. Du måste ju kunna leva inte vända på varje krona och vara på väg att hamna ute på gatan. Men om de nu har dargit tok för mycket kommer de betala ut de eller blir det så att man slipper betala några månade fram över eller forsätter dra som vanligt men lägre summa. Hoppas att du slipper betala för dem i några månader tids…

Lilacbower
0

Det goda i kråksången i så fall är ju att skulden måste ha minskat i rekordfart!

Ni vet…..positivt tänkande!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Jomen Lilac...det är ju bara det att det kommit in några nya till KFM just pga jag inte haft råd till oförutsedda utgifter. Bättre då att de sänker så man har råd att leva än att det ska komma in mer dit. Det är som ett ekorrhjul.

Mirjami: Jag tror inte att de inte drar i ett par månader. Och de kommer med all säkerhet inte att betala ut det jag betalat för mycket heller.

Jag är bara glad om det kan sänkas en del. Hälften iallafall. För som det är nu så är det inte klokt.

Lilacbower
0

Mia, självklart…..jag menar det som du redan har betalat för mycket! Sen är det surt att det blivit fler! Menade inget illa med det jag skrev!

Tror inte heller de betalar tillbaka eller ger betalningsfri månad men har de dragit för mycket så ska det ju fixas framåt!

Ensam - men stark!

MIRJAMI
0

Nej vilken system. Rättare sagt på ett sätt…bara för du inte har haft råd att betala de räkninganr som har hamnat där på sistonde så har du ju fått på ett sätt betala dem genom den då. Nej sänka får det ju det hela. Så kan du ju inte ha det…bättre du kan betala det du ska betala och inte behöva ta det genom dem….och en massa extra utgifter och ränta.

Tuvalu
0

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt för dig Mia! Skönt att du får hjälp att reda ut det här.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ingann
0

Mia: Det är superbra att dessa uträkningssidor finns så man kan hänvisa till den om någon handläggare räknar alldeles uppåt väggarna:)

Samma sak på F-kassans sida där man kan räkna ut om man behöver ändra till bostadsbidraget;)

Lycka till nu!

/Ingalill

ingann
0

Oj! Det funkade inte att posta i natt utan blev "time expired" och nu helt plötsligt ligger det här flera kopior *s*

/Ingalill

[mia-38]
0

Han som medlar mellan hyresvärden och mej, ringde idag. Han sa att hyresvärden skulle tänka över det hela. Om han låter mej bo kvar eller inte. Hur kul är detta?
Varför inte bara ge mej en avbetalningsplan och sedan är det ur världen?
Näää..nu ska jag gå omkring och må dåligt över det hela.

Nästan sugen på att se mej om efter annat boende just nu.

[mia-38]
0

#29…fixat ingann. Det kan bli så ibland när sidan är seg. Skrattande

MIRJAMI
0

Vadå bo kvar eller inte. Om du betalar din skuld så ska det ju vara klart. Alla kan ju hamna i den situationen någon gång. Så han tänker vräka dig fast du betalar det du ska…..oavset om det är på avbetalning eller pengarna direkt i handen.

Jag skulle nog börja fundera på en ev. flytt. Inget kul att ha en sådan hyresvärd.

Hoppas att det löser sig!!

[mia-38]
0

Nä Mirjami…det är ju det jeg menar med att jag funderar på en flytt. Inte kul med en sån hyresvärd och sedan bonden här jämte. Han hånflinar åt mej.

MIRJAMI
0

Va?? Vad har han för anledning att hånflina?? Jag skulle nog flytta och hånflina tillbaka!!

Du kan ju hitta ett boende som är bättre än den du har just nu.

[mia-38]
0

Han har alltid hånflinat åt mej så länge vi bott här. Han är en översittare. Men mej sätter han sej inte på.

Inte lätt att hitta annat boende med 3 katter som gärna vill vara ute. Och vi trivs ju för övrigt här. Men ska kolla på ett hus efter Påsk. Man kan ta lån på Bluestep även med skulder. Ska kolla upp detta. Det blir billigare för oss om vi kan köpa ett.

MIRJAMI
0

Ja..kankse inte helt fell Mia. Slipper ju översittaren då…och så får du något eget.

Lilacbower
0

Är bluestep lån så bra då?

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

#37…mjaaa…egentligen inte…lite högre ränta. Men jag kommer ju ifrån detta. Det kan det vara värt i slutänden.

Lilacbower
0

Räkna på det ordentligt bara så det inte kommer en otrevlig överraskning i andra ändan. Träffar på Bluesteplån ibland på jobbet så jag har fått lite dålig erfarenhet av dessa…..

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Usch…Imorrn får jag säkert reda på om min hyresvärd godtar en avbetalning eller ej. Och jag ska ha ett möte till på socialen med rådgivaren.
Jag har lyckats förtränga detta över påsken. Men nu poppar det upp i hjärnan igen.

Lilacbower
0

Det löser sig Mia! Han är ju dum om han inte går med på avbetalning eftersom det kostar honom pengar att få dig avhyst…..om du inte flyttar frivilligt vill säga!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Jag flytt int! Vill int!! Hahahah…

Lilacbower
0

Då så! Få se om det är någon stake i honom eller om han bara skjuter med lösa skott nu då!!!!!

Ensam - men stark!

MIRJAMI
0

Jag tror det är bara hot från hans sidan…stora ord, små planer!!