Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: förskola
Läst 1903 ggr
Gullan402
0

Hur löser ni sommaren?

Sommaren är ett elände för oss singelföräldrar och kanske allra mest för oss som inte har ett fast jobb. Jag ska givetvis sommarjobba i sommar (åtminstone hoppas jag på det) men vårt ordinarie dagis och fritids är stängt i 6 veckor…Obestämd
Det sommaröppna kombinerade dagis och fritdis ligger i den andra delen av kommunen, hemifrån har jag c a 2,3 mil dit men jag ska jobba åt andra hållet vilket ger mig en resväg till jobbet på 6,5 mil x 2 och det är mycket pengar per månad i bensinkostnader samt längre tid för barnen. Inget av mina barn trivs på sommardagis utan de har redan börjat med att oroa sig och gråta för det.

Det står någonstans att alla barn ska ha rätt till 4 veckors sammanhållen ledighet per sommar men hur 17 löser man det som singelförälder?

Vad det beträffar sommarstängningen så hade jag inte helt tvärsäkert kunnat lösa det även om vi vore 2 vuxna med tillsvidare anställning eftersom man på alla jobb inte kan bestämma sin semester själv.

Något jag också retar mig på är att man måste betala barnomsorgen 12 månader om året, även om man i god tid lämnar in semesterschemat, och lyckas pussla så att man inte behöver sommardagis.

På vårt sommardagis jobbar ingen ordinarie personal, det är bara vikarier allihopa. Har barnen tur kan de känna någon som varit timvikarie innan på deras ordinarie dagis men oftast är det helt ny personal för dem. Eftersom barnen redan är inskolade på sitt dagis fås ingen extra inskolning mer än ett besök en kväll som består av rundvandring och barnomsorgsrektorns tal om den "fantastiska omgivningen med havsluft" c a ½timme - 1 timme.

Detta är klart en mardröm för oss och många andra i vår kommun. Vi har skrivit protestlistor och haft möten med kommunen men vad hjälper det? Vi får bara dumma svar i stil med att lägg er semester annorlunda, barnen trivs ju SÅÅ bra (känner inget barn som trivs) och havsluft är nyttigt. Skrikandes

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gullan402
0

Har pratat lite löst med en pappa till 2 fritidsbarn som också måste vara på fritids i sommar. Vi funderar på att kalla samman föräldrarna vars barn måste ha barnomsorg under sommarstängningen och försöka bilda någon slags kedja där vi passar varandras barn och turas om. Jag t ex kommer att jobba inom vården och har därför lediga dagar och vissa dagar ska jag jobba kväll och är då ledig förmiddagen. Pappan jag pratade med jobbar skift, varannan vecka förmiddag och varannvecka eftermiddag. Hans fru jobbar 7.00-16.00 varje dag.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[mia-38]
0

Usch Gullan!

Jag förstår att det är svårt.
Men det är ett jättebra förslag om att ni kanske kan passa varandras barn istället.

Kram!

Lilacbower
0

Sicken soppa. Är glad att mina barn vuxit ur fritids för längesedan!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Ja jag kommer knappt ihåg hur det var.

Min son var först hos dagmamma..Men hon var helt knäpp i huvet. Så vi bytte till min syster som jobbade som dagbarnvådare i hemmet. Kanon, säger jag bara.

Men kommer inte ihåg hur vi löste detta med semestrar odyl.

MIRJAMI
0

Här blir det nog ochså lite kompliserat. Store sonen fritis har nog stäng första veckan jag börjar jobba…så får ta ett snack med branvackten. Tur man har henne. Visserligen kan hon vara lite sur m.m ibland, men med den store sonen funkar det då han ställer upp och hjälper henne med saker och då blir det mera roligt för dem båda. Ja hade man haft andra val hade man ju tagit dem så klart, men vad gör man.

Den lille sonens dagis har öppet likadant som förra sommaren hoppas jag!

Mads
0

Denna sommaren är jag ju hemma och lillfis börjar på dagis/förskola i augusti men nästa sommar drabbas jag nog av det dilemmat och fattar inte heller hur man ska få till det med bara 5 veckors semester om året. Ännu svårare när man inte har fast anställning klart. Jag letar ju nytt jobb nu så vi får se hur allt blir..

Hoppas det löser sig för er.

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

ingann
0

Jag hade sån tur när mina var små att jag pluggade på komvux och hade eget sommarlov:) under loven jobbade jag oftast i min systers godisbutik och där kunde jag ha barnen med mig så sommardagis behövdes inte…

Hoppas det löser sig för er!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tuvalu
0

Förra sommaren hade exet och jag semester i olika perioder så då hjälptes vi åt. Den här sommaren har vi samma period…

Nu är ju barnen visserligen så stora så att de klarar sig själva men det känns ju alltid bäst att veta att någon finns där för dem. Jag jobbar ju på orten och har nära hem och den veckan jag har barnen så är det bara torsdagar jag jobbar sent så jag hoppas att allt löser sig till det bästa…