Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 15-ot-off-topic
Läst 962 ggr
MoiraIne
0

Hjärngympa med ordspråk

Myndigheter har ju en förmåga att använda ett språk som ingen vanlig människa begriper (fast det ju faktiskt blivit bättre på senaste 10 åren - finns t o m lagstadgat att dom ska uttrycka sig lätt och begripligt).

Här är ett ordspråk formulerat på kanslisvenska…gissa vad det är för ordspråk:

Viskositeten hos ett trombosytbemängt fluidum är högre än hos den vätska vars molekyl består av en syreatom och två väteatomer.

Obs! Sajtvärdar och Medarbetare får inte va med och gissa, det är fusk :)

Mads
0

Ingen fara med att jag skulle gissa rätt i alla fall, fattar absolut ingenting men så är hjärnan icke på högvarv idag heller Flört

Amor Vincit Omnia

ingann
0

Tittar man på orden i sig skulle jag gissa på "Blod är tjockare än vatten" ;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MoiraIne
0

japp, blod är tjockare än vatten, sa den formuleringen. klart som korvspad, eller??

Här kommer nästa då:

Den som uttalat ljudkombination som betecknar primär position i alfabetisk ordning må även uttala sådan kombination som betecknar nära efterföljande position.

Lilacbower
0

Jag hoppas jag uttrycker mig tydligare än så i mitt arbete!!!!!!!!!!!

Ensam - men stark!

MoiraIne
0

hehe det tror jag nog :) du jobbar inom socialförvalningen eller? vad jag sett tycker jag du uttrycker dig väldigt tydlig :)

De flesta myndigheter idag uttrycker sig ju även i skriflig form på ett begripligt sätt. Sämst på vanlig svenska tror jag juristerna är. De här ordspråksformuleringarna är ju att dra saken till sin spets och då blir det ju bara komiskt, men jag känner igen själva uppbyggnaden av formuleringarna från kurslitteratur, propositioner och rättsfall vi läst.

Problemet tror jag grundar sig i ambitionen att det skrivna ska framstå som så objektivt som möjligt, och för att uppnå det har man så långt som möjligt försökt undgå personliga pronomen av alla slag. Och även om detta förändrats enligt strävanden som kommit "uppifrån" (dvs regering och riksdag) så finns det bland allmänheten (och vi juriststudenter är ju då en del av allmänheten) kvar en uppfattning om hur man uttrycker sig när man skriver vissa saker. När vi sen pluggat färdigt och ska ut på myndigheterna så tar vi med oss vår uppfattning om hur man formulerar sig.

Första uppsatsen vi skrev på juristutbildningen var rena parodin i vår grupp. För medan instruktionen var att skriva på "korrekt men lättfattlig svenska" så var några av gruppkompisarna helt övertygade om att man inte kan skriva t ex att "jag tycker att" eller "jag anser att". Det skulle då skrivas om till exempelvis "enligt den uppfattning som är allmänt vedertagen, synes situationen förhålla sig på sådant sätt"

Alltså, då är vi ju tillbaka till den gamla kanslisvenskan…

Lilacbower
0

Mmmm, både jag och mina kära arbetskamrater försöker allt vad vi kan!

Ensam - men stark!