Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 607 ggr
MoiraIne
0

Är ekonomiska frågor off-topic?

Skulle det inte vara ide att ha en "grupp" här med ekonomiska frågor, så slipper dom hamna på OT eller övrigt. Jag tycker nämligen att ekonomiska frågor inte är off-topic i sammanhanget singelföräldrar, utan högst aktuella och förtjänar en egen grupp. 

Ekonomi är en styrande faktor i föräldrars dagliga liv, och särskilt ensamstående föräldrar är en grupp som lever under ganska hårda ekonomiska villkor. Det finns undersökningar som visar att många barn till ensamstående mammor lever på gränsen till eller i fattigdom (inte fattigdom som vi tänker på svältande barn utan fattigdom definierad utifrån ett flertal ekonomiska indikatorer). Och eftersom vi vill ge barnen det bästa vi kan så är min gissning att mammorna då lever på en ännu sämre ekonomisk standard än vad barnen gör.

Dessutom är frågor om underhåll specifikt för det ensamstående föräldraskapet - det är ju inget som inte separerade föräldrar alls behöver bry sig om. Och underhållsreglerna är alls inte enkla eller självklara på något sätt - i själva verket är det många som ens känner till hela underhållssystemet och därför är det också många barn som inte får det underhåll de har rätt till. Vilket i sin tur påverkar de ekonomiska villkoren för föräldrarna.

Jag tycker det kunde vara ide att ha en grupp där man dels tar upp frågor om underhåll men också kan diskutera ekonomiska frågor i allmänhet. Tanken fick jag när jag bläddrade runt bland inläggen, det finns en hel del frågor här som rör just ekonomi. Och att man mår skit på grund av ekonomiska problem är alls inte ovanligt, det är snarare en av de vanligaste orsakerna till psykisk ohälsa bland singelföräldrar. (Förlåt Mia att jag använder mig av dina ord, men det var när jag läste din tråd som tanken riktigt vaknade - hur kan det vara "off topic" i sammanhanget singelföräldrar att må dåligt på grund av ekonomiska problem?).

Vad tycker ni andra? Själv är jag ju insnöad på det här eftersom jag dels levt under socialbidragsnormen under flera år och dels för att jag gjort ett specialarbete om underhåll (under juridikstudierna), så mitt intresse för frågor om ensamstående föräldrars ekonomiska förhållanden motsvarar väl kanske inte den genomsnittlige singelförälderns…

ingann
0

Låter som en jättebra ide tycker jag:)

Jag skulle verkligen behöva tips och nya infallsvinklar på hur man får sina pengar att räcka en hel månad…  och ibland behöver man bara ösa ur sig om allt elände som rör pengar!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Asa-N
0

Hmmm det vart nog bara inte upplagt från början men är ju absolut ett ämne att diskutera.

MoiraIne
0

japp, det är ju ett ämne som diskuteras friskt, både här på sajten och i den allmänna debatten om ensamstående föräldrar. jag tycker det är oundvikligt i sammanhanget och därför tillräckligt viktigt för att få en egen grupp.

Mads
0

Absolut, det får vi ordna. Tack för tipset !

Kram Madde

Amor Vincit Omnia