Fråga till lilacbower
Jag hade kunnat PM:at dig Lilac men det är kanske fler som undrar samma sak.
Om man som jag nu kommer att få mellanskillnaden upp till existensminium via socialen, dvs försörjningsstöd; Måste man vistas hela tiden i sin egen kommun?
Jag har inga planer på att åka bort någon längre tid men ska ev. i kristihimmelsfärdshelgen ta en tripp till Dalarna, får man det? (Jag blir i så fall bjuden på resan).
Sen är jag ju ofta i andra kommuner då vi faktiskt bor i gränstrakten till fler kommuner. Får man det? Jag handlar emellanåt i stan, skjutsar svärmor hit och dit samt söker jobb i andra kommuner och går på förelsäsningar etc i andra kommuner?
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Nu blev jag ju alldeles nervös ju! Trodde jag skulle ställas mot väggen offentligt, phfffff!!!!! 
Klart du får åka bort. Men tanken bakom denna "regel" är att om du är aktivt arbetssökande och ska stå till arbetsmarknadens förfogande som det så vackert heter så ska du söka jobb på heltid. Du ska också vara redo att ta ett arbete om AF ringer och har något åt dig, vilket faktiskt händer!
Sen är ju kraven olika på olika klienter men vad jag förstått på det jag läst innan så hör du till denna grupp, eller har jag förstått fel?
Ensam - men stark!

Jovisst ska man vara beredd att ta ett jobb, anträffbar via mobil är jag ju i princip dygnet runt.
Men som jag fattat efter att ha pratat med en person så FÅR JAG INTE göra något utan att underrätta socialkontoret. I mitt liv så sker mycket snabbt, alltså hinner jag inte anmäla i förväg att jag ska till stan etc. Och förresten så når jag inte min handläggare på soc heller mer än vissa telefontider i veckan. Sen har väl hon annat för sig än att hålla rätt på mig var jag befinner mig för stunden. Och jag har praktik i antågande och det är i grannkommunen, jag måste ju få vistas där under praktiken.
Min kontakt på soc har inte gett mig några som helst förhållningsregler beträffande detta med att bara vistas i min hemkommun heller för den delen, fast vi pratat mycket om det mesta.
Jag har senast idag varit på "rymmen", var och fikade hos en kompis c a 5km hemifrån mig men hon bor i en annan kommun
.

Inget av det du skriver borde vara något problem! Hade inte varit det hos mig i varje fall! Tycker det låter lite märkligt. Har er kommun arbeten att erbjuda eftersom de är så "stränga"? Hos oss är det arbetsförmedlingen som står för jobb-biten och vi för försörjningsbiten. Är vi inblandade i något så kan det exempelvis vara praktikplatser för ungdomar men de planeras ju i förväg. Inte samma dag!
Ensam - men stark!

Nä inga jobb här inte. Bara ökade varsel och stor arbetslöshet.
Men personen som jag pratade påstår att det är stränga förhållningsregler att bara vara i sin kommun.
Fast jag oroar mig inte speciellt mycket. Jag tänker leva precis som tidigare med undantaget att mina pengar räcker mer och längre när jag får försörjningsstöd.
När jag får praktik kommer tillkommer ju aktivitetsstödet till den inkomst jag har idag + att jag får resorna betalda av AF för det som överstiger 600. Med andra ord är jag självförsörjande då och behöver inget försörjningsstöd. Sen räknar jag ju kallt med att få sommarviket jag har blivit lovad så jag kommer att förbli själförsörjande fram till september. Och har jag tur så kommer jag in på någon av de högskoleutbildningarna som jag har sökt så då blir det studielån+studiebidrag i 3 år. När jag då är färdig har arbetsmarknaden förhoppningsvis lättat samt att jag har en högskoleutbildning i bagaget.

Låter som om du har helkoll på läget! Ska verkligen hålla tummarna för att du kommer in på de utbildningar som du vill! Sen står du redo att möta arbetsmarknaden när allt denna soppa vänder! 
Ensam - men stark!
EN fRÅGA. Är man livegen bara för att man uppbär socialbidrag?
Lena.P är jag i verkliga livet.

Nej, och det är väl det jag skrivit här uppe, eller?
Ensam - men stark!

Hade känslan av livegenskap nästan innan du svarade men den försvann när du svarade. Som vanligt kan du reda ut frågetecknen
.
Gillar dig skarpt som stora flickan alltid säger då hon tycker bra om en persons sätt. Tack för hjälpen!

Nu blir jag nästan lite varm om kinderna ju!
Tack för dina snälla ord!
Ensam - men stark!

Ensam - men stark!
Som jag fattar det så är det väl bara typ utlands-semester och sånt du inte kan göra medan du har bistånd? annars kan man leva normalt:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ja, du kan leva normalt så till vida att du uppfyller de krav som ställs på dig. Bl.a kan det innebära att vara aktivt arbetssökande och det kan i sin tur liknas vid ett heltidsjobb. Det är svårt att stå till arbetsmarknadens förfogande och vara bortrest även inom landet! Eller att du följer en vårdplan eller sköter SFI-studier……det kan vara så mycket! Men grundtanken är alltid att den enskilde har ett eget ansvar för att arbeta för att bli självförsörjande och då är detta en del i det!
Ensam - men stark!

ingann ingen risk att jag åker på utlandssemester, trivs för bra hemma.
Men var i "Danmark" idag, åtminstone om vi går ett antal hundra år tillbaka i tiden.
En slogan från 70-talet i våra trakter: HÅLL SVERIGE RENT, SLÄNG SKITEN I BLEKINGE.
.
jag har också en fråga till Lilac:)
Om en pappa har ensam vårdnad av en bebis och mamman enligt socialen bara får träffa bebisen vid övervakade besök för att hon inte anses lämplig efter utredningar (sent utvecklad, glömmer barnet på skötbord, inte byter blöjor, har ingen ro att mata etc) att sköta bebisen, kan han då utan att informera soc lämna barnet hos mamman för att han vill ta ett arbetspass en dag och låta mamman ta hand om barnet i pappans hem medan pappan sover?
För mig låter det fel… ursäkten från pappan till att göra som han gör och samtidigt behålla de övervakade tiderna med socialassistenten för att "det funkar nu med mamman men troligtvis inte nån längre period"…
tänker jag fel när jag tänker att det kan vara skadligt för barnet eller om det nu funkar, slöseri med socialens resurser som då borde gå till nån med ett verkligt behov?
/Ingalill
Lilac:
Snart får du börja ta betalt för alla råd du ger oss ;) *ler*

Hmmmm, skrev ett svar till Ingann här igår men det har visst försvunnit på vägen ser jag nu!
Tycker det låter konstigt att pappan lämnar barnet till mamman om det i vanliga fall ska vara övervakat umgänge! Men jag är inte lika hemma i den världen som i biståndsvärlden. Men ett beslut om övervakade umgängen måste ju ha en grund i en utredning - så nog låter det märkligt!
Ensam - men stark!

Nilla, Du är söt du!!!!!!
Ensam - men stark!
Lilac:
Men fyyyyy… Sitter du o surfar på arbetstid? ;)
*skrattar*

Nix!
Är hemma idag! Min "roliga" vecka blev värre än vanligt så jag är lite darrig i knäna idag!
Snopet va!!!!
Ensam - men stark!
Lilac.. jag tycker det är direkt oansvarigt av honom… de har ju gått på nåt slags center där personalen har utvärderat hennes lämplighet och de gjorde en soc-anmälan på henne vilket resulterade i att pappan fick vårdnaden och hon får träffa barnet med en av socialen utsedd person 2 ggr/vecka x 2 timmar..
nu sover hon hos dem ganska ofta och tar hand om barnet så pappan får sova och ta några arbetspass för att han känner sig låst… de umgås ofta hela dagar men utnyttjar ändå dessa tider med assistenten utan att berätta att hon umgås med barnet mer eller mindre dagligen ändå…
skulle det nu vara så att hon mognat (vilket jag inte märkt) så anser jag det slöseri med socialens resurser som någn annan med ett större behov isf skulle kunna få del av…
Jag skulle inte ens låta henne passa min 13-åring.. ännu mindre en bebis på 8 månader…
/Ingalill
Lilac:
Usch då! Inte bra, inte bra. Hur mår du nu då?