Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etiketthälsa
Läst 3463 ggr
phernilla
0

Bokstavsutredningen :)

Ja, imårrn är det då dags för lillemans andra besök på NP-teamet. Han utreds för någon form av bokstavs-handikapp.

Jag är övertygad om att det rör sig om ADHD här, men sen kan det ju vara en kombination oxå, eller så… Det vet jag inte säkert. Men iaf ADHD i grunden, till den största delen, tror jag…

Men sen så ska det ju finnas på papper med, som sagt…

Det känns skönt att äntligen ha fått komma igång med denna utredningen, vi har la stått i kö i ungefär 1½ år nu.

Det som känns bäst av allt är att vi (jag o pappan) lyckats fånga upp honom så tidigt, så att han redan nu kan få denna hjälpen, samt utredningen. :)

Många barn får ju inte denna hjälpen förrän efter att dom börjat i grundskolan, o då kan det vara väldigt jobbigt. Dels att det kommer igång så sent, dels att dom inte fått rätt hjälp från början vid skolans start, dels att dom är så pass stora att alla dessa tester under utredningen känns jobbiga för dom, på olika sätt… Mycket kan redan ha hunnit gått fel i skolan, osv…

Min lillgosse stortrivs då vi åker till NP-teamet… Det känns väldigt skönt. Han verkligen trivs o ser inget "konstigt" i det hela. Som nog större barn skulle kunna göra, på ett eller annat sätt… Inte alla, men iaf några…

Han jublar då vi går därifrån o säger:
"Ja, jag komma hit imårrn igen!! :)".

O idag sa han:
"Ja, jag åka dagisdoktorn imårrn!!! :)"

[mia-38]
0

Åh vad skoj Nilla att han vill gå dit med och verkar trivas.

Och det är kanon att han kan få hjälp så tidigt. En del får ju ingen hjälp förräns de börjar skolan. Och det kan ju tyckas vara lite sent.
Många får ju inte ens den hjälp iallafall då. Utan det konstateras senare i vuxen ålder att de hade visst ADHD.

Finns nåt som är tvärtemot ADHD. Vad är det det heter?

Men KRAM Nilla att sonen fått hjälp.

Tatsja
0

Visst är det bra att han får hjälp i tidig ålder. Då känns det lättare att kunna hjälpa honom och komma underfund med vissa problem.

Är så glad för din skull. Hoppas du snart får svar.

kramizar från mig och blöta pussar från Tatsja till dig och sonen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

phernilla
0

Mia:
Motsatsen till ADHD, hur menar du då? Tänker du på en bokstavskombination? ADHD kan ju yttra sig på hur många olika sätt som helst, så det är lite svårt för mig att direkt förstå vilken "motsats" du tänker på? *ler brett* Motsatsen till vad, liksom? :) T.ex så yttrar ju sig ADHD på helt olika sätt beroende på kön…

Dom flesta förknippar ADHD med ett barn som är hyperaktivt o klättrar efter väggarna, har koncentrationssvårigheter, osv… Därav så missar man ofta alla små töser därute som har ADHD, för dom blir i regel raka motsatsen. Lugna o sansade, "i sin egen lilla värld"… osv…

Beskriv lite mer vad du tänkte på, så ska vi se om jag kan hjälpa dig :)

phernilla
0

Tatsja: Tack för dom blöta pussarna :) Ja, det är väldigt skönt att äntligen ha kommit igång. 

phernilla
0

o9.o2.o5:

Idag besökte vi då NP-teamet igen. Lilleman gick först in med barnpsykologen själv o "lekte" lite, medans jag satt i väntrummet o drack kaffe i godan ro. *skönt med en liten lugn stund för sig själv*

Han gick in själv därför att vi (jag o pappan) anser att det är det bästa sättet för vår lillgosse att ta till sig allt detta. Han har lättare för att koncentrera sig i en liten grupp än i en stor grupp! O mer eller mindre alla barn blir ju mer "okoncentrerade" då mamma o pappa är med i rummet på såna grejer… :)

Efter ca 20 minuter kom dom o hämtade mig o frågade om mamma ville vara med lite. Så vi gick in i rummet tillsammans. Lilleman fick bygga lite med klossar i två färger. Psykologen byggde dom i ett mönster i bad honom bygga dom i samma mönster. Detta hade han även gjort då jag inte var med i rummet, o det hade gått jättebra. Han hade greppar allt precis rätt o gjort likadant, utan bekymmer :)

Nu då jag var med i rummet blev det inte lika lätt, men… Samtidigt så kan det lika gärna ha berott på att han var "trött på" den uppgiften vid det här laget, som det kan ha berott på att det faktiskt inte var så enkelt, trots allt. :)

Sen fick han bygga pussel, som bestod av olika bilder med olika former. Solar, bilar, fåglar, hus, hund, boll, fisk, osv…
Detta klarade han galant, o tro mig, till o med jag funderade ibland då hon la ut bitarna att: "Hmm, ska det här verkligen fungera?". Jag tyckte detta verkade svårt för ett barn i hans ålder!!!

Men, han klarade det som sagt galant o hon blev jättestolt över honom! Då berättar hon att dessa pussel han precis byggde var för barn i 6-årsåldern! Lilleman är ju bara nyss fyllda 3 år nu. :)
*lite impad blir man allt ibland*

Men han har alltid varit duktig på det här med pussel o knåpande! :)

Utöver detta så fick han titta på bilder i ett blädderblock. Det var fyra bilder på varje sida, där gav psykologen honom en fråga, o han fick svara genom att peka på en bild. T.ex. om det var ett flygplan, en spis, en stol och ett badkar. Så frågade hon: "Var kan man bada?", osv.

Detta är ju för att se var i utvecklingen barnet ligger, osv…

Sen sa han. Nu vill jag åka hem från "dagisdoktorn". O då avrundade vi o sa att det gör vi. Då hade han varit jätteduktig o hjälpsam i över en timme, min lillgosse! :) *stolt mamma igen*

Då åkte vi till McDonalds o käkade oss varsitt mål, o tro mig, lilleman var hungrig som en varg. Han åt hela sitt Happy Meal, o åt alla äppelbitar efteråt, samt drack upp halva drickan. :) *stora gossen*

McD är la inte bästa maten, men kände att vi behövde få oss nåt i magen nu efter denna stressiga morgon. Den började ju med möte på dagis i ottan med fröken samt specialpedagogen. Puh!!

[mia-38]
0

Jag kom på vad den andra var. ADD heter den. Hittade detta på:

ADD och ADHD

• ADD (Attention Deficit Disorder) med eller utan hyperaktivitet

är den äldre termen från DSM IIIR. Så i något äldre litteratur hittar du den termen som en synonym till ADHD.

Thomas Brown beskriver vanliga symptom vid ADD (ouppmärksamma formen):

• Ofta lättdistraherad av yttre stimuli

• Ofta svårt att följa instruktioner från andra

• Svårt att bibehålla uppmärksamhet

• Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs

• Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter

• Svårt att organisera målinriktade aktiviteter

• Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Viss forskning visar att barn med hyperaktiva-impulsiva symptom tenderar att få fler problem med beteendet och uppförandet, medan barn med den ouppmärksamma formen, löper en högre risk att drabbas av andra störningar som depression eller ångest.

[mia-38]
0

Nilla vad bra det gick för honom. Nästan så jag med blev stolt över honom…fniss.
Varför jag frågade om den andra varianten av ADHD som är ADD, var att jag misstänkte ett tag att min son hade det.

phernilla
0

Mia:
Jag tycker ju dock att ADD är väldigt likt ADHD. Alla dom där kriterierna ska fyllas upp av ADHD med, om jag inte minns helt fel. Så… Vad är skillnaden, eller som du skrev innan, motsatsen?

*förvirrad*

phernilla
0

Mia:
Ja, det gick verkligen jättebra för honom! Jag hoppas bara att jag gör rätt i att göra denna utredningen för honom. Det finns ju även nåt som kallas för
"ADHD-bluffen". (googla o läs, vettigt faktiskt)

O till viss del kan jag förstå den teorin med, fast jag har ett barn med den problematiken som min son faktiskt har.

Ibland blir jag väldigt skeptisk till allt detta med att sätta diagnoser på barn. Det kan faktiskt vara så att barn med s.k. ADHD egentligen är annat än genier o storheter.

Det finns en lång lista som styrker detta, mer eller mindre.

**Jag bifogar den här:
**

• Pablo Picasso
  • Magic Johnson 
  • Will Smith
  • Dustin Hoffman
  • Robin Williams
  • Leonardo da Vinci
  • Whoopie Goldberg
  • Benjamin Franklin
  • Albert Einstein
  • Cher
  • John F. Kennedy
  • Walt Disney
  • Winston Churchill
  • Michael Phelps
  • Ty Pennington
  • Tom Cruise
  • Hans Christian Andersen
  • Agatha Christie
  • Sylvester Stallone
  • Wolfgang Amadeus Mozart
  • Salvador Dali
  • Vincent van Gogh
  • Michael Phelps
  • Pelle Fosshaug 

Förstår ni hur jag tänker?

[mia-38]
0

Nilla. Jag vet egentligen inte vad skillnaden är. Bara läste det för ett tag sedan att ADD är motsatsen till ADHD. Men det kanske var jag som fattade fel.

phernilla
0

Mia:
Jag hoppas du inte tog illa upp? Det var inget illa menat, men såg att det nog kanske kunde tolkas så då jag nu läste igenom det jag skrev, en gång till… *kramar om*

[mia-38]
0

hahah..Nilla. Ingen fara alls. Jag fattade att du inte menade illa. Jag skrev nog lite luddigt med innan. Skrattande

phernilla
0

Mia:
Puh, tuuuur där :)

Tatsja
0

Tyvärr så är det nog så att många läkare bara avfärdar barnen med att de har ADHD, Damp och så vidare. Så det gäller för oss föräldrar att vara envisa och uppmärksamma.

Lite förklaring ur Wikipedia

DAMP (ADHD och DCD)

DAMP är en förkortning av Dysfunktion i fråga om Aktivitetskontroll och uppmärksamhet, Motorik-kontroll och Perception eller på engelska Deficits in Attention, Motor control and Perception. Gillberg (1996) menar att DAMP är ett av våra verkligt stora folkhälsoproblemen och att det föreligger allvarlig risk för psykisk och social felutveckling om diagnosen inte ställs och hjälp inte ges.

ADHD och DAMP är inte liktydigt med varandra. DAMP är en kombination av ADHD-symtom och motoriska-perceptuella svårigheter. DAMP är därigenom ett snävare begrepp än ADHD.

Symtom

De symtom som gäller för ADHD gäller även för DAMP, aktivitetskontrollen och uppmärksamheten är alltid avvikande vid DAMP. Därtill kommer svårigheter med motorik och perception, svårigheter som kan vara antingen motoriska eller perceptuella. Svårigheterna med aktivitetskontroll och uppmärksamhet måste kunna dokumenteras i flera olika situationer, t ex både hemma och i skolan och omfatta minst 4 av de symtom på ADHD som uppräknas i DSM - IV manualen. Överaktivitet (hyperaktivitet), underaktivitet (hypoaktivitet) och kombinationer av dessa (växlingar mellan hyper- och hypoaktivitet) förekommer.

Svårigheterna med motorik-kontroll skall kunna dokumenteras vid en läkarundersökning om barnet är i 6 till 8 - årsåldern. Är barnet yngre skall det finnas belägg för en klumpig motorik eller avvikande tal- eller språkutveckling. De motoriska avvikelserna kan drabba såväl grov- som finmotorik eller både och. Svårigheterna med perception skall kunna beläggas genom neuropsykologiska tester (Gillberg 1996).

Väl mött, Tatsja

phernilla
0

Tatsja:
Jo, men samtidigt finns det läkare, proffessorer o forskare som forskat inom området ADHD o som bestämt säger att det inte finns något sådant begrepp alls.

Men om man nu läser vidare om symptom vid ADHD så står det:
_(fyllt i inom parentes det som är aktuellt för min lillgosse)

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symtom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symtom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå.

• Koncentrationssvårigheter (uppfyller)
  • Dålig impulskontroll (uppfyller)
  • Hyperaktivitet (uppfyller)
  • Glömska (till viss del)

Det finns även andra symptom som är vanliga bland folk med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.

• Problem med motoriken (nej)
  • Problem med sömn (uppfylls)
  • Sen tal- och språkutveckling (till viss del)
  • Problem med att tolka sinnesintryck (till viss del)
  • Hetsigt humör och trots (uppfylls!)
  • Psykiska problem som ångest, stark oro (uppfylldes förut) eller depression
  • Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar (nja)
phernilla
0

Under "Behandling" står följande (o det har lillgossen redan tillgång till, iom att han har jordens bästa dagis, tror jag…):

"Barn med ADHD kan sägas ha en specifik konstitution snarare än en psykisk sjukdom. De kan bli psykiskt sjuka som andra, men just ADHD:n behandlas inte som en sjukdom utan med en anpassning av barnens livsmiljö för att de ska utvecklas gynnsamt till friska vuxna. Anpassning måste ske i barnens närmiljö inom hem och skola (han har en egen resurs på förskolan som är med honom precis HELA dagarna, funkar kanonbra!).

De bör så tidigt som möjligt få det specifika pedagogiska stöd de behöver och med hjälp av andra strategier för inlärning i hem och skola, för att kunna kompensera för svårigheterna det innebär att till exempel inte kunna koncentrera sig på skolämnena och ändå lära sig (det har han oxå redan, tack o lov).

En barn- och ungdom under sådana former har för dessa barn den gynnsamma effekten att de får färre negativa erfarenheter och därigenom kan klara både skolan och sitt sociala liv bättre."

Tatsja
0

Tog bara med lite. Det jag menar är att många bara slänger ut sig att ditt barn har damp eller adhd, fast det kanske inte är så. Sen har ju många barn börjat kalla andra barn för damp-unge. Otäckt.

Väl mött, Tatsja

phernilla
0

Ja, barn är i regel dom som är elakast mot varandra. Just därför att barn oftast är väldigt rakt på sak, dom går inga omvägar. Men sen så ska man ju såklart inte mobba ett annat barn, eller så. Men… Det är i regel från barnen dom värsta gliringarna kommer…

Men ett barn som går omkring o kallar andra barn för "damp-unge", där kan man ju ifrågasätta vad det är för föräldrar detta barnet har därhemma. För hade dom varit vettiga så hade barnen aldrig lärt sig att tilltala andra barn så elakt…

Dom barnen som går omkring o säger sådana saker till sina jämnåriga är i regel dom barnen som mår som allra sämst hemma, osv… Det är egentligen där problemet ligger, tyvärr…

phernilla
0
Sewena
0

Jag har nyss avslutat en "bokstavsutredning" med min son (10år). Han fick diagnosen ADHD vid 6-7år ålder och skulle nu uppdatera den. När utredningen var klar förra veckan och svaret blev inte adhd utan Aspergers! Lite förvånad men har själv tyckt att adhd inte stämt på honom eftersom han hellre sluter sig inåt än utåt.

Jag håller med om att det är skönt att få "papper" på vad ens barn har för problem  och att det inte är jag som förälder det är fel på..har hört det ibland att man har ett ouppfostrat barn som inte kan uppföra sig…

phernilla
0

Sewena:

Först o främst…

Vad kul att du hittade in här i tråden. :)

Härligt att ni nu fått rätt diagnos. Vad jobbigt det ska ha varit för honom (och dig med såklart) att leva med fel diagnos under alla dessa åren. Då man känner att, jaha, nu har vi gjort en utredning, men… Det är nåt som itne stämmer… O inte kunna påverka det, direkt!

Skönt att han nu troligen fått rätt diagnos! En diagnos som ni båda känner er bekanta med, en som stämmer in på hela bilden! :)

Såna där människor finns det gott om, som ska klanka ner på allt o alla som inte är som dom själva. Usch, säger jag bara!

**Energitjuvar!
*Man ska bara skita i dom! :)***

Kram på dig!

phernilla
0

Idag kom det en kallelse från Neuropsykiatriska teamet som jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till? Är jätteglad över utredningen i sig, men… Det står att dom ska videofilma o analysera mitt barn.

Jag vet inte om jag vill att dom ska videofilma faktiskt?
Är det dumt att tänka så? Hur funkar sånt här?
Vad händer med videofilmen sen, osv?
Arkiveras? Nån som vet?

Så här stod det i brevet:  

"Hej!

_Ert barn har fått en kallelse till Barnmottagningen för att göra ett ADOS-test. ADOS är ett strukturerat lektest vilket görs som ett led i den neuropsykiatriska utredningen.

Under barnets lek observerar vi barnets förmåga till socialt samspel, kommunikation, förhållande till leksaker samt lek och fantasi. Testet tar knappt en timma att genomföra och Ni föräldrar är med i rummet hela tiden.

För att bättre kunna bedöma testet videofilmar vi barnet under leken.

Mvh xx och xx"_

ingann
0

Videofilmen tror jag är till för att de ska kunna studera den efteråt och diskutera runt omkring den. De kanske missar något under själva testet som kan vara av stor vikt vid diagnostiseringen som de upptäcker senare på filmen…

Jag skulle nog tycka det var bra med inspelning för att säkerställa att inget missas:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

phernilla
0

Ingann:
Ja, jag tror oxå den är till för att dom ska studera i efterhand. Eftersom att det är fler än dom två personerna som närvarar vid testet som ska vara med o säga sitt. O då lär dom ju liksom ha nåt o gå på. Som då i detta fallet en videofilm.

Jag är helt okej med att dom filmar för det syftet, men… Vad händer med denna filmen sen, liksom? Läggs till journalen o följer honom hela livet? Det är jag inte riktigt okej med.

ingann
0

den sparas säkert en viss tid tills hela utredningen är klar, men sen tror jag den kasseras… de lär inte ha plats att lagra sånt hur länge som helst…

jag tycker det skulle vara bättre om alla journaler videofilmades istället för att ha skrivna papper… i en videofilm kan ingen göra några misstag utan att det upptäcks:) i en skriven journal finns allt bara ur just den behandlande läkarens synvinkel… dessutom skriver de bara stödord under undersökningar och ska sedan försöka komma ihåg allt till journalföringen…

/Ingalill

phernilla
0

Ingann:
Där har du helt rätt. Håller med helt o fullt… :) Aldrig tänkt på det så tydligt förr.

ingann
0

Nilla: det är så vanligt med fel i journaler så det är ett under att någon blir rätt behandlad faktiskt.. i min journal har jag hittat massa fel men som tur är inte av allvarlig art.. ett exempel i min journal: väldigt ont i höger arm men har sonen med sig så hon får hjälp. (min son var då 3 år)

har läst utdrag ur journaler på nätet också som faktiskt är skrattretande..  det låter som skämt men är faktiskt sant:)

Lite utdrag från nätet:

• Diabetes barn, stort. Fastnade med axlarna i Västerås.

• Patient som klagat över smärtor, framför allt på kvällen, då han har gått och lagt sig i analöppningen.

• Patienten dog i juni 1980 och detta har tagit honom mycket hårt.

• Mat får han från sonen som ligger infryst.

• Idag till lunch får patienten akuta diarréer.

• Patienten vägrar att stå på höfterna.

• Sköts i hemmet av maken som är militär.

• Dåligt sexualliv - ingen partner.

• Patienten har kateter och det är svårt att föra samtal med honom.

• Lymfkörteln skickades samma dag som patienten i taxi till Uppsala.

• Lastbilschaufför med god kondition som åker en mil utan att bli andfådd i vanliga fall

• Stumpen blödde igenom varför den byttes.

• Patienten har varit placerad på ett hunddagis i Gävle med stöd av socialtjänsten.

• Har börjat få blodiga små matskedar i avföringen upp till 15 gånger per dag.

• Druckit ett glas rödvin på kvällen tillsammans med kokta hummern.

• Patienten har bedömts som osammanhängande.

• Patienten är betydligt piggare sedan hon kom härifrån.

• Kan ej få ned hakan mot huvudet.

• Patienten fick rådet att gå och hänga sig.

• Söker p.g.a. att ha slagit i vänster stortå som nästan helt har lossnat. Personalen får dock ej dra loss den, då det gör ontFick dock besked om att hjärtat var bra, men att hon skulle återkomma om hon blev medvetslös.

• Gosse med rör i höger öga. Har rör i båda plastöronen.

• Aktuella mediciner: vet inte vad de heter.

• Patienten är gravid i 19:e månaden.

•  Patienten har tidigare haft öron men dessa har ramlat bort.

•  En hel del bekymmer med sina fötter, kan inte sjunga för halsen.

/Ingalill

[mia-38]
0

Skrattande hahahah..ja jösses! Skrivs det verkligen så här? Jag skulle skratta ihjäl mej.

ingann
0

Mia: ja, det är sanslöst:) min kompis begärde ut sin journal efter jag fått min och i hennes stod det att hon väntar operationstid för ett knä trots att hon aldrig haft ont i nåt knä utan sökte för öppna köttsårs-eksem på händerna…

/Ingalill

db-2
0

#27 SkrattandeSkrattandeSkrattande. Så fick man skratta idag också!

phernilla
0

Mycket har som sagt var hänt sen mitt internet dog ut…

Ellioth har fått sin diagnos:
ADHD med inslag av Autism!

Ville bara tala om det, orkar inte skriva mer om det just nu…

MIRJAMI
0

#31 Men det är ju ändå skönt att han har fått en diagonos….så känner jag även med min store son som har ett medfödd funktionshinder som man inte helt vet vad det är….vi har lite olika teorier på det hela och inte fått helt gläm på allt.

phernilla
0

Mirjami:
Ja, det håller jag med om. Men allt detta visste jag ju innan med. Jag har hela tiden vetat hans diagnos, enda skillnaden är att vi nu har det på papper. :)

Utreds din son nu?

Gullan402
0

Nilla ffa kan det vara bra med papper till dagis t ex. Samt att du förhoppningsvis får rätt och bra stöttning för att kunna förstå och hjälpa din son med sin utveckling.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

MIRJAMI
0

Nej min sons utreds inte just nu. Han har ju sina diagonoser, men vet ju inte om de kommer att ändras med tiden. Ibland så är jag mer eller mindre slut…då inget fungerar alls för han. Jag måset flyga och fara efter han och stoppa han innan olyckan är framme…..

Eftersom han har svårare att röra på sig och kontrolera sina rörelser så måste jag alltid nästan ligga ett steg före han. Som tex om han kör i gång och springer, hoppar m.m Då måste jag vara där och hinna få han att lungna ner sig….och ha ögonen öppna hela tiden. Ja och många läkarbesök har vi hunnit med hittils.Jag hoppas att han tids nog ska lära sig att leva med sin funktionshinder.

Sedan det man även sist pratade om är att han har svårt med motorisk planering…men jag ser ju han dygnet runt….och ser även att han inte kan utföra allt motirisk pga. sin stellhet.

JA vi föräldrar som har barn med speciallbehov kan ha det tufft ibland…

ingann
0

Vad skönt att du fått det på papper nu Nilla! Nu kan inte dagis vägra resurser längre…

/Ingalill

phernilla
0

Ingann:
Nej, det kan dom inte! O det kommer dom bli varse den 8 maj då det är möte med dagis tillsammans med alla dessa höga läkare o psykologer. Jag tog upp då vi fick diagnosen att dagis nekat mig arbete. Han såg inte glad ut, doktorn! :)

Mads
0

Skönt att han fått sin diagnos så att ni nu kan komma vidare och få den hjälp ni behöver samt har rätten till.

Kram

Amor Vincit Omnia

pimmi
0

Lycka till!!

Från en mamma med 17 årig son med ADD ( ADHD utan hyperaktivitet) och viss Autism.

Min erfarenhet är mycket snack och lite verkstad. Möten, kämpande för få hjälp och förståelse, men i barnets liv märks det man tagit upp på mötena inte nämnvärt.

Vill skicka lite positiv energi, kämpa på. Det är en kärlekshandlig som ditt barn kommer att känna i sitt hjärta och bära med sig.

KramisCool