Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett15-ot-off-topic
Läst 1540 ggr
phernilla
0

Ang. min frånvaro!

Hej på er alla!!

Ääääntligen kan jag komma in här o skriva o förklara varför jag inte varit närvarande på ett bra tag. Mitt internet gick ut, o jag har inte haft en krona att fylla på den för. Så jag har inte kunnat meddela varför jag varit helt puts väck en tid.

Nu har jag internet från idag o ungefär ett dygn framåt, så nu ska jag försöka att läsa ikapp i alla trådar.

Har även fått en mkt beklaglig nyhet angående min lön.

Jag kommer bara att få lön för 6 dagar nu den 25e. Sista veckan i mars, då jag började min nya anställning. Jag trodde att man månaden efter fick full lön, plus dom dagarna man jobbade första månaden, men… Det stämmer inte alls.

Så på sex dagars lön ska jag betala hyra på 5000 kr, hyresskuld på 2500 kr. osv osv osv… Vet inte hur fan jag ska få ihop detta.

Dessutom är jag uppsagd från lägenheten o måste flytta ut inom 3 månaders tid :(

Lilacbower
0

Gumman då! Skönt att se dig igen men det var inga roliga nyheter. Vad är det som hänt med lägenheten?

Ensam - men stark!

Gullan402
0

Saknat dig Nilla, tack för att du talade om varför även om det känns sorgset.
Hm, funderar över din lön, är du timanställd eftersom du får lönen månaden efter? Annars brukar man ju bli månadsanställd om anställningen beräknas bli minst 3 månader framåt. Då får man ju grundlönen samma månad som den inarbetas men ob-tillägget kommer månaden efter och ev. sjukdom/karens samt VAB som anmäls efter den 20:e korrigeras på nästkommande lön.
Vad det beträffar bostaden, har du någon ny på G?
Tänker på dig!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

phernilla
0

Gullan:
Jag är anställd som vikarie för en långtidssjukskriven tjej. Nu nästa vecka börjar hon jobba igen, men nu har istället en annan tjej blivit sjukskriven, så nu går jag över på hennes schema o är fortfarande anställd som vikarie på hennes timmar…

Jag har ingen ny bostad på G, tyvärr. O det ser inte ljust ut. I värsta fall så får jag flytta in hos min särbo, men känns inte kul då allt är nytt. Men han välkomnar mig om jag vill det. Men då får jag flytta till Skåne med, o det är inte helt enkelt… :/

phernilla
0

Lilac:
Jag kan inte bo kvar, då jag inte har råd med en hyra på 5000 kr/mån. Dessutom så ska hyresvärden sälja lägenheten…

Lilacbower
0

Vilken soppa! Hur går det då med jobbet?

Ensam - men stark!

Gullan402
0

Nilla särbo? här går det undan vill jag lova, trodde du dejtade en kille i norrland (var väl sportlovet du åkte upp?). Men att dra till skåne, hur funkar det med lilleman? Hoppas allt löser sig snart och att det blir bra för er allihopa.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

phernilla
0

Lilac:

Det går bra på jobbet, jag trivs, o brukaren trivs :) Alltid nåt!

phernilla
0

Gullan:
Nej han la jag ner för ett bra tag sen. Typ kort efter att jag kom hem ifrån Norrland. Det funkar inte för mig med det enorma avståndet! :(

Jag är alldeles säker på att jag berättade om en kille som skulle komma o hälsa på mig över påsken, precis innan påsken? Denna killen kom o hälsade på, o allt klaffade fint. Så ja, idag är han min särbo ;) Även här lite distans, men… Inte så mkt som Norrland…

ingann
0

Kul att se dig igen Nilla! Kul även att det gick bra med påskdejten:) Men väldigt tråkigt med din situation:(

Nu har du ju legat efter så pass länge och blir dessutom bostadslös med barnen så då måste väl soc hjälpa dig? De kan ju inte ställa dig på bar backe med 2 barn! Sverige har ju skrivit på Barnkonventionen vilket innebär att de ska göra det bästa för barnen och det bästa för barn är att få bo och växa upp med sin mamma!

Hoppas det löser sig för dig! Kram/Ingalill

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

skogsbrynet
0

Beklagar. Låter förskräckligt i mina öron. Känner mig tacksam över att jag har fast jobb och vet min månatliga inkomst. Gnäller över 2 st 19 åringar som jag inte får underhållsstöd för längre, de har heller inget sommarjobb och jag har skyldig att försörja dem (vilket inte pappan är tydligen). Vi bor trångt, men jag har lägenhet iallafall. Känner med dig!

phernilla
0

Ingann:
Ja du, jag vet inte riktigt hur jag ska lösa allt detta. Det är vid tillfällen som dessa som man funderar på att bara lägga sig ner o dö… (en del av mig har nog redan gjort det, tyvärr). Man orkar inte kämpa!

MIRJAMI
0

Men phernilla…fy vilken sits du har hamnat i. Inget kul…man är ju tacksam att man har ett jobb m.m Sedan vet jag att just här vi bor är det inte lätt att få tag på lägehet…de växer inte precis i träden. Är långa vänte tider osv. Jag hoppas att det ska lösa sig, tanke på dina barn ochså. Inte lätt att bara flytta iväg sådär till en ny ort och sedan börja söka jobb där m.m Sedan är ju förhållandet nytt men du kan ju vara glad att det är en sådan go kille som ställer upp för dig om du skulle behöva det.

Ja….kan inget annat säga än att önskar att det hela kommer att lösa sig för dig!!!

[mia-38]
0

Men lilla gumsan!!!
Vilket helsike du hamnat i!! Lider med dej.
Jag sitter ungefär i samma sits som dej när det gäller hyran. Men jag kan nog lösa det.
Jag hoppas verkligen att det löser sej för dej!!!

Varma kramar!!!

Mads
0

Hej Nilla & välkommen tebax! Här finns inget tvång att man ska vara aktiv på ett visst sätt så man skriver och finns här när man så önskar Glad

Mycket tråkigt att höra om din situation, hur kan det komma sig att du blivit vräkt ? Finns inte möjlighet att få hjälp med socialbidrag och via dem även en bostad när man är småbarnsförälder ?

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

ingann
0

Nilla.. Jag förstår precis hur du känner det! Men för barnens skull hittar man alltid krafter att kämpa vidare.

Ring till soc direkt när de öppnar i morgon bitti och kräv ett akutbesök. Väl där förklarar du hur du har det, hur länge du legat efter osv… Sen måste du kräva (med hänvisning av barnkonventionen) att få en lägenhet…  Hjälper dom dig inte så kräv ett skriftligt avslag och överklaga direkt. Tala även om för dem att du kommer överklaga så långt det bara går, ända upp till Europadomstolen om så är,  om de inte hjälper dig och barnen.

Så här står det bl.a i barnkonventionen:

Art. 26 Social trygghet

1. _**Konventionsstaterna skall erkänna rätten för varje barn att åtnjuta social trygghet, innefattande socialförsäkring och skall vidta nödvändiga åtgärder för att till fullo förverkliga denna rätt i enlighet med sin nationella lagstiftning.

2. Förmånerna skall, där så är lämpligt, beviljas med hänsyn till de resurser som barnet och de personer som ansvarar för dess underhåll har och deras omständigheter i övrigt samt med hänsyn till varje annat förhållande som är av betydelse i samband med en ansökan om en sådan förmån från barnet eller för dess räkning.**_

Social trygghet är att ha en bostad, mat, kläder och sin mamma…

Hela barnkonventionen finns att läsa på www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonventionen-hela-texten

/Ingalill

Lilacbower
0

Att kräva en lägenhet kan man göra tills man blir mörkblå i ansiktet, men finns det inga så finns det inga. I kommunen där jag jobbar har kommunen inga egna lägenheter så det är helt beroende på i vilken kommun man bor om det ens är någon idé att kräva något sådant över huvud taget. Ibland får man välja var man lägger sin energi!

Att hon sen ska ringa dit och beställa en tid - det är vi helt överens om!

Ensam - men stark!

ingann
0

Lilac… Även om kommunen inte har egna lägenheter så kan de skriva på borgen för en lägenhet…  I annat fall får de stå för kostnader på ett hotell eller liknande tills en lägenhet hittas…

/Ingalill

Lilacbower
0

Vi borgar inte för lägenheter och vandrarhem är inget vidare bra alternativ för barn.

Ensam - men stark!

Lilacbower
0

Med vi menar jag ju då den kommun som jag arbetar i!

Ensam - men stark!

ingann
0

Hur gör ni då om nån hamnar i Nillas situation? Låter dem bo på gatan eller tar ifrån dem barnen?

Låter inte som någon vidare bra kommun du arbetar och bor i..

/Ingalill

Lilacbower
0

Tror nog att efter vad jag läst här och på andra ifokussidor så är vi en bättre kommun än många andra.

Men det är alltid den enskildes ansvar att se till att både de själva och barnen har tak över huvudet och el i strömbrytaren. Har man av en eller annan anledning inte möjlighet att ordna det själv så har man ansvar för att söka bistånd i god tid innan det går för långt. Det är att ta föräldraransvar.

Även om kommunen har det yttersta ansvaret för sina kommuninnevånare så fråntar det inte den enskilde att ta ansvar för sig och sina val.

Ensam - men stark!

phernilla
0

Mia:
Ja, i mitt fall är det nog hopplöst att lösa, tyvärr. Ska betala in minst 7500 kr i hyra, o har ingen lön alls, mer eller mindre, denna månaden. Jag vill bara lägga mig ner o dö, men vet att jag inte kan det! :( Men vet inte hur jag ska orka vidare nu, heller… :(

phernilla
0

Mads:
Jag frågade min hyresvärd om det inte fanns nån möjlighet att sänka hyran, då jag anser att det är för dyrt att betala 5000 kr / månad för en 2a på 54 kvm. Hon gillade inte detta, o kontaktade ett ombud som ringde mig, o direkt så hade hon bestämt sig för att sälja lägenheten, o enligt ombudet så har hon nu flera köpare på lägenheten, osv osv osv… :(

Jag vet inte om soc hjälper till med sånt, tyvärr. Sist jag var i kontakt med dom angående bostad var för lite mindre än ett år sen. Då sa dom att dom hade korttidsboenden, vilket innebar att man fick hyra dom månadsvis, o därmed oxå vara beredd på att flytta runt varje månad. Samt att socialen då ska sköta min ekonomi. (som att gå på socialbidrag, i min ögon, mer eller mindre)…

MIRJAMI
0

#22 Måste vara hemskt att ha sådär just nu. Jag skulle råda dig till att ringa soc. för du kan nog inte så mycket annat göra just nu. De måset hjälpa dig medr eller mindre. Även om du har pengar till hyran så är det ju ändå så mycket annat som ochså behövs som mat m.m JAg hoppas att det löser sig.

[mia-38]
0

Usch vilken sits Nilla. Men gör som Mirjami säger. Ring till socialen. Du kanske kan få ett sk lån av de för att kunna betala hyran iallafall.

Men kan verkligen hyresvärden bara få för sej att sälja? Har du ingen besittningsrätt?

Lilacbower
0

Nilla, ring dom imorgon! Dina förutsättningar att få bistånd är helt annorlunda idag än när du inte ansökte om a-kassa. Du vet hur du får tag i mig även när du inte har internet och sen hjälps vi åt! OK! Du fixar det - det vet både du och jag!

Ensam - men stark!

phernilla
0

Mirjami:
Jag har inte ens pengar till hyran. Hade jag haft det hade jag inte känt alls samma panik som jag nu känner. För jag har 3 månaders uppsägning från hyresvärden. Men… Jag antar att hon har rättigheten att kasta ut mig om jag missköter hyran? Utan att ta hänsyn till uppsägningstiden på 3 månader. Så… Hade jag bara haft till hyran så hade jag kunnat snåla på allt annat! Men nu har jag inte ens nåt att snåla på. Har inget! :/

phernilla
0

Lilac:
Du är verkligen min ängel! Vet du det? O om inte, så ska du veta det!!! :) Utan ditt stöd o dina kunskap så hade jag kraschat för längesen!

Det är så otroligt skönt att ha någon att prata med, som verkligen kan reglerna, lagarna o alla paragraferna! :) Vilket ju inte jag kan, o därför sällan vågar stå på mig, då jag ju inte vet själv vad jag har för rättigheter, tyvärr…

Jag ska ringa soc imårrn, av nån underlig anledning så vägrar min telefon att ringa utgående samtal nu, trots att jag har kontantkort samt pengar på kortet! Fattar nada!!! :/

Hoppas det problemet löst sig imårrn så jag kan ringa soc! Annars får jag åka dit, helt enkelt. Inte mer med det…

Lilacbower
0

Gumman! Du fixar det. Åk dit som vi sa och prata med dem. Berätta allt och säg att du behöver en tid så snart som möjligt………sen pratar vi vidare!

Kramar om med styrkekramar!

Ensam - men stark!

Lilacbower
0

Åhhhh, nu såg jag bilden! Men du…..vad god du är!

Ensam - men stark!

phernilla
0

Lilac:
Ja, det kommer jag att göra! Dock så kommer dom inte ge mig nåt utrymme att prata imårrn (det vet jag sen tidigare), utan då man kommer dit får man BARA ansökningshandlingarna samt boka in en tid, o man får knappt öppna käften o ställa en fråga. Dom tar sig inte tid att lyssna på en alls. O den där jäkla häxan till soctant jag ska till. Hon är så elak, o har alltid varit, så jag dör av blotta tanken, ärligt talat!

Vi förstår knappt varann, personkemin stämmer inte på en enda punkt, o hon är heller inte speciellt duktig på sitt jobb, med tanke på att hon inte vet vad som gäller alls, trots att hon jobbat där i minst 10 år. :/ *dåligt* 

Varför kan inte du jobba i min kommun så jag hade kunnat få chansen att komma till dig o söka bidrag, istället. Det hade lättat en stor sten i mitt bröst… *kramar om*

Lilacbower
0

Nej, jag tror heller inte du får så mycket tid imorgon men om du får en chans så säg att det är akut. …….men om det dröjer en längre tid innan du får en tid så får du ta kontakt med dom igen om en nån vecka o ansöka om matpengar i avvaktan på utredning.

Tänker lite extra på dig imorgon!

Ensam - men stark!

phernilla
0

Lilac:
Tyvärr så är det ju så illa att jag behöva den akuta tiden för matpengar redan nu. Kan inte vänta någon vecka på det. Får jag inte blödande magsår nu, då får jag det aldrig. :/
*kramar*

Lilacbower
0

Men får du inte barnbidrag imorgon? Du kommer nog få använda dem först!

Ensam - men stark!

phernilla
0

Lilac:
Ja, det får jag. Fast ligger minus på kontot just nu, då jag fått göra den berömda "ta ut 100 kr då du har 1 kr på kontot"-varianten. Samt att dom direkt kommer gå åt till dagisavgiften, då jag inte kunnat betala den på flera månader med denna ekonomin jag haft. Igår fick jag REK om varsel om avstängning från förskolan. Så det är bara att betala den fort!

Lilacbower
0

Skrev ett svar som försvann!

Ta kontakt med barnomsorgen imorgon när du beställt tid hos soc. Säg till dem att du nu bokat en tid men att det är väntetid innan du får komma på nybesök. Då visar du dem att du nu gör vad du kan för att fixa din situation.

Glad

Ensam - men stark!

phernilla
0

Lilac:
Tack, det ska jag göra, o se vad dom säger.

Lilacbower
0

Du fixar detta oxå, gumman min!

Ensam - men stark!

ingann
0

#21 ni är säkert jättebra på många områden men vad jag menade är att det inte är bra kommun att bli vräkt i…

Självklart ska man själv göra allt i sin makt för att lösa det själv men ibland går det bara inte.

/Ingalill

ingann
0

Hoppas det går bra på soc i morgon Nilla, och att du kan få en akuttid!

/Ingalill

Lilacbower
0

39#, Finns det någon sån kommun idag? Tveksam. Däremot så blir samhället mer och mer hårt och de som styr trycker allt mer på det egna ansvaret. Det är inte som förr då samhället på ett helt annat sätt gick in och styrde upp åt den som hamnat på sidan av.

Ensam - men stark!

ingann
0

Lilac.. Här finns det social-lägenheter och de borgar för lägenheter, i min gamla hemstad likaså:)

/Ingalill

Lilacbower
0

Vad bra! Det finns inte där jag jobbar och det gör oss lite handikappade ibland! Men det är val som kommunpolitikerna har tagit och vi kan bara rätta oss efter det. Det enda jag kan "lova" en hyresvärd som ringer och frågar är att hyrorna blir inbetalade OM klienten gör det han ska i övrigt.

Ensam - men stark!

ingann
0

Jag kan tänka mig att det känns för er som jobba att inte kunna hjälpa! Jag vet inte om jag skulle klara av ett sånt jobb Förvånad

Men det är tur att ni finns:) Annars hade många människor gått under…

/Ingalill

Lilacbower
0

En gör så gött en kan!!!! Flört

Skämt åtsido, jag älskar mitt jobb även om jag blir trött ibland!

Ensam - men stark!

ingann
0

Jag hade planer på att läsa till socionom innan jag blev sjukpensionär men jag inser mer och mer att det inte är rätt yrke för mig.

Ni måste vara rätt starka i er yrkesroll för att klara följa reglerna… det skulle jag nog inte klara:p

Och att ha dig här, är en stor tillgång för sajten, både som person och socialsekreterare;)

/Ingalill

Lilacbower
0

Tack detsamma, min vän!

Ensam - men stark!

phernilla
0

Ingann:
Nej, min kommun är inte bra o bli vräkt i. Liten o alla slåss om lägenheterna, o dåliga resurser med. *kasst*

Lilacbower
0

Nilla! Jag har fått svar nu. Kolla på din msn!!!!!!

Cool

Ensam - men stark!