Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 06-små-barn
Läst 1394 ggr
[mia-38]
0

Alkohol ihop med barnen?

Hur är det på Nyårsafton?
Används det starka drycker i närvaro av era mindre barn?
Om inte ni använder det, vad tycker ni om det för övrigt?

russigabettan
0

Jag är själv helnykterist, har aldrig smakat en droppe alkohol i hela mitt liv och jag har alltid varit benhård om att minst en förälder är nykter när barnen är med.

I övrigt tror jag inte att man kan skydda barnen helt från alkoholpåverkade människor, I Sverige är vi ju väldigt pigga på att använda alla typer av helger som en ursäkt för att dricka. Alkohol i måttliga mängder inför barnen utan att det blir fylleslag tycker jag är acceptabelt så länge en av de anvariga föräldrarna är nyktra.

Som vuxen ska man ju kunna ta ett glas vin till maten utan att det påverkar barnen negativt. Och jag är verkligen ingen tolerant människa när det gäller alkohol, men man får ju lov att vara lite realistisk även om man inte dricker själv. Jag har ju levt med en numera nykter alkoholist i större delen av mitt vuxna liv, så jag har en del erfarenhet.

[mia-38]
0

Jag kan tänka mej att ta ett glas vin ibland när sonen är hemmA. Nu är han ju så pass vuxen att det inte är någon fara. Jag var ganska försiktig när han var mindre.
Tyvärr hade jag ett förhållande för 1½ år sedan med en inbiten alkoholist. Min son tyckte det var jättejobbigt. Efter mycket skit och strul så avslutade jag förhållandet med denna mannen då sonen inte skulle behöva ha det så.
Jag vet att det finns föräldrar som dricker sej stupfulla även när de har barnen. Ganska onödigt anser jag.
Visst får man vara lite realistisk till det hela med som du säger russigabettan.
De kommer tids nog att upptäcka alkoholen. Jag är glad att min son som är 17 inte har varit full än. Han har smakat..men tycker det är äckligt.

Så jag anser att man kan vara lite sparsam med alkohol inför de små barnen.

Tatsja
0

Sparsamhet när barnen är med.
Inget barn eller tonåring ska få se sina föräldrar aspackade. Det sätter sig som en tagg i den.

Det lilla barnen kan till och med få tanakar så som att de drack så bara för att jag inte var så , eller så.
Tar på sig skulden.

Låt barnen få bara barn, och håll dem utanför alkoholen så långt som möjligt. Förklara för dem. De förstår mer än man tror och betona att det abslolut inte är deras fel.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

phernilla
0

Jag tycker inte att det är nån fara om man dricker litegrann i vettig mängd. Men, man super sig inte redlös inför barna. Dessutom så har vi som regel att minst en person ska vara helt nykter, för att vara helt körklar ifall det skulle hända barna nånting. :)

Det tycker jag är en bra regel ! :) Alla borde ha den!

Tatsja
0

Det är väldigt viktigt phernilla, bra att en är nykter. Man vet aldrig när det behövs en förare. Tyvärr så kan man får uppleva många som kör rattonyktra. Vilket jag inte har någon förståelse för.

Väl mött, Tatsja

ingann
0

det är okej att ta nåt glas vin ed men man super sig inte full med barn i närheten!

det händer att jag tar ett glas champagne vid 12-slaget på nyår men oftast inte. det är inte värt att avstå värkmedicin minst  1 vecka bara för lite alkohols skull;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
0

#6 Där håller jag med dig. Vi skålar i pommac istället. Bättre ta medicin än att få sådan värk att jag inte kommer upp ur sängen.

Väl mött, Tatsja

ingann
0

precis… vi brukar köpa den där magnumflaskan med pommac:) 12-åringen älskar att smälla korken:p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

phernilla
0

Ja, det är ju trots allt inte alkoholen som gör nyårsaftonen! :)
Min kollega på jobbet bönade o bad mig att jobba nyår för henne, för hon fick total abstinens av att inte kunna gå ut o supa sig full på nyårsafton.

Jag vägrade! Sa att jag inte kunde!! Det var sant!! :) Inte för alkohol-abstinensens skull, utan för att jag hade båda mina underbara barn hemma då, o ville vara med dom!

Jag hällde visserligen upp champagne till mig, men jag tog två små munnar, sen stod den o dunstade bort… *skratt* :)

Barnen skålade först i alkoholfritt :) Vilket ingen av dom gillade. Så sen blev det Coca-Cola för dom båda… *ler brett*

Tatsja
0

#9 Håller med dig. Det är inte spriten som gör den kvällen minnesvärd. För ofta kommer de inte ihåg. Det är sällskapet, maten och stämningen. Vill man då ta ett eller två glas vin. så är det okey. Men att dricka som många gör, är fel.

Väl mött, Tatsja

Betiz
0

jag vet att jag är flera månader efter sedan sista svar.

Jag måste säga att jag ser inget fel att man dricker lite runt barn, men jag är absolut i mot folk som blir fulla och sådant. Jag har en alcholiserad mamma. jag avskydde när hon drack en droppe ens, antagligen pga tidigare erfarenheter. och tycker fortfarande inte om när hon dricker och idag är jag 23.

jag kan se att man vill ta lite till maten, som nyår det pratades om champagne till 12 slaget. och kanske något lite mer, men inte mer än det. och är du lätt påverkad då kanske du inte ska ens dricka det.

när jag var barnvakt åt min systers dotter, lilla wilma. så vägrar ge henne ifrån mig till min syster om hon har druckit.

StinaIda
0

Jag kan ta nån cider, men jag vill inte känna mig berusad tillsammans med min dotter (6 år). Det händer väldigt sällan att jag dricker en droppe alkohol när hon är med. Det kan jag gott göra när hon är hos sin pappa varannan vecka Glad.

Sen har jag inget emot att föräldrar tar ett glas vin på lördagskvällen, men när de börjar ändra beteende pga alkoholen har det gått för långt.

Tatsja
0

Att som förälder kunna ta ett litet glas till helgen.är inte fel. Däremot om flaskan måste vara tom.

Väl mött, Tatsja