Helt slut just nu
Sonen kommer hem från skolan….med en insplening på sin mobil där han blir kallad för bla. Cp-skadad ut av en kille som gärna är på han och hackar.
Sedan ringer en lärare från hans skola….berättar att sonens asistent har get sig på min son idag och dragit ut han från klassrummet då han ansåg han som för uppspeld….och hotfull….Vad som exat har hänt där vet man inte då asistenten har grova skador efter sitt alkoholmisbruk och inte alltid är så tydlig i språket och hur han menar…samtidigt som han missar hälften om vad som händer och sker. Sedan så tycker jag att detta var lite underligt pga. att jag vet att asistenten och min son tidigare har kommit överens bra…men har även på senaste tiden hört att sonen upplever asistenten jobbig då han är mycket kontrolerande över min son och inte alls så mycket efter de andra barnen som han ska även ha koll på.
Imorgon ska jag iväg till jobbet då den lille sonen nu är soppas frisk att han kan gå till dagis igen….men jag känner mig helt slut..
Väntar nu på samtal från rektorn…..
Usch vad jobbigt Mirjami. Vet inte vad jag kan råda dej till att göra…men hoppas att det blir bättre.
Varm kram
Hoppas skolan agerer! Det låter som mobbing både från klasskompisarnas och assistentens håll!
Kräv att de gör något åt saken direkt så de inte väntar tills något värre inträffar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Håller med ingann i det hela. Jag är för trött i hjärnan just nu för att tänka klart och komma med egna råd.
Men visst låter det som mobbing i allra högsta grad.
Har haft ett kort samtal med rektorn just nu…..Kaos.
Imorgon så får min son vara i årskurs två hela dagen om han vill….där finns läraren på plats. Min sons klassföreståndare är sjuk just nu och då är det totalt kaos i hans vanliga klass. Inspelningen som han har på mobilen ska lyssnas av ut av rektorn i morgon…..
Ja vet inte hur det hela kommer att sluta men inget som jag precis hurrar över…..Hjärncellerna arbetar för fullt här just nu
Varför har man en assistent med grova skador från missbruk till ett barn som behöver stöd undrar jag ? Låter i mina öron helt galet.
Amor Vincit Omnia
#5 kan hålla med dig om det…men en arbetslös person har blivt mycket billig för denna skola vilket han är. De behöver inte betala för att ha han där.

Jag förstår om du är upprörd men det är grova anklagelser om assistenten om det inte stämmer….
Ensam - men stark!
#7 jag har ju fått ett samtal från skolan ang. vad som har hänt idag…..
Asistenten har ju lucktat även sprit på arbetstid där på skolan, även läraren har starka misstankar att han har befunnit sig på skolan berusad (inte idag utan vid andra tillfällen)….. Sedan kan man se på asistentens kroppsrörelse att han har missbrukat (har diskuterat det med läraren med)…har även fått tel samtal från han då han har varit rejält berusad…och viljat att min son ska gå hem till han klockan 20.00 på kvällen…vilket jag inte anser alls som lämpligt. Detta med att han har skador efter missbruket/alkoholen det märker man när man lär känna han….även lärare som han märkt av det. Vissa tillfällen då jag själv har befunnit mig på skolan och märkt att han inte hänger med/inte alltid att talet är tydligt…svårt för han förklara vissa saker… som det tydligen hade varit idag.
Jag har ändå sett hela tiden asistenten som en person som vill väll när det gäller min son….men tror inte att han passar inom detta yrket. Sedan hans sätt att reagera idag handlar nog om den tiden han var liten…då var nog andra sätt som var tillåtna innom skolans värld.
#6:
Arbetar denna assistenten gratis som assistent, utan lön? Vad har han då för anställning?
A-kassa tror jag..eller någon form ut av bigrad från annat håll…men inget som skolan betalar vad jag har hört….
#8:
Det verkar helt klart som att assistenten inte är speciellt proffesionell i sin yrkesroll om han ringer hem till er kl 20 på kvällen med sådana förslag. Han är assistent under skoltid o får inte ta med sig sitt arbete hem. Alltså inte ringa med sådana förslag på arbetstid. Det är mycket viktigt att man som assistent kan skilja på sitt privata liv samt sin yrkesroll. Det är två vilt skilda världar som inte får blandas.
Han får ju inte bli diskriminerad p.g.a. att han (som det låter på din beskrivning) har skador efter sitt missbruk. Men han måste ju, som assistent i sin yrkesroll, ha koll på barnen som han åtagit sig att ha koll över. Annars så brister han ju i sin yrkesroll. Är det som du beskriver så borde skolan ha agerat för längesen o bytt ut honom som assistent. Om skolan vet att han varit berusad på arbetstid! Det är ju skamligt om dom vet om det o han fortfarande arbetar kvar där, med ansvar över barn som är beroende av hans hjälpande o ledande hand, samt vakande öga.
Vad var det exakt som hade hänt idag mellan assistenten o din son? Du beskriver att han "gett sig på din son". Vad hände? På vilket sätt o varför? Vem berättade detta för dig?
En personlig fråga (för att förstå situationen helt). Kan det vara så att din son kan ha varit hotfull o för uppspelt. Det är ju inget konstigt i det, menar jag. Alla barn har ju sådana faser i livet med, eller hur? Isåfall så kanske det var rätt handlat av assistenten att ta ut honom ur klassrummet?
Men… På vilket sätt "tog han ut honom ur klassrummet"?
**#10:
**Enligt vad du har hört? (Menar inget illa mot dig personligen, gumman, men…) Vi kanske inte ska spekulera i just det, om vi inte vet hur det ligger till egentligen. Jag får dock uppfattningen att denna assistent inte är anställd som assistent, utan att han på nåt sätt har praktik eller nåt liknande genom arbetsgarantin, eller nån liknande arbetsmarknadsåtgärd via arbetsförmedlingen? Han är la inte anställd som personlig assistent, eller?
Nej ingen anställning har han….utan är antakligen genom arbetsförmedelningen. Praktik tror jag inte att han har…för en praktikant kan ju inte ha den annsvaret som han har…arbetsgaranti kan det ju vara eller….arbetsmarknadsåtgärd.
Mirjami:
Då håller jag med Mads i tidigare inlägg. HUR kan dom ta in en person på dom villkoren för o hjälpa ett barn i enormt behov av en vuxens trygga hand?
Kanske dags att ringa högre chefer o ifrågasätta hur f*n dom tänkt?
Ja…rektorns tanke var med detta man……åldersmässigt så kan han vara en morfar/farfar…..och då ansåg hon att det var bra för min son och de andra barnen.
Asistenten märker ju inte ens när min son hade fåt ep. anfall fast han ska var med in son hela tiden nästan. När jag kom till skolan och talade om detta att han hade fått ett ep anfal…viste han absolut inget om det. Märker ofta ochså att han har missat saker som har hänt……När jag bla har frågat han så vet han inget om det sakerna.
Mirjami:
O när var deta med ep-anfallet? Det är ju allvarliga brister detta!!!
#11 Han drog ut sonen…tog tag i han bakifrån och sedan drog ut han…..genom att han höll fast han hela tiden med styrka. Enligt läraren som ringde hem til mig hade asistenten agerad helt fell….så får man inte göra enligt lagen i dagens läge, men som både jag och läraren sa sen….annat var det på asitentens tid….och han är inte van vid detta som är nu.
Mirjami:
Nej, helt sant allt du säger…
Men alla kan vi göra fel ibland… :)
Men varför gjorde inte läraren något för att hjäpa din son när assistenten drog ut honom ? Varför låter man en person som kommer till arbetet & luktar sprit jobba bland barn ? Och hur kan man via kroppsspråket se om en person varit eller är missbrukare ? Det ska väl ändå lite mer till för att diagnostisera exempelvis alkoholism än så ?
Varför ringer assistenten dig på kvällen? Du har även berättat att någon annan som jobbat på skolan har ringt dig privat, varför ? Varför denna privata kontakt med dessa människor som verkar helt opassande ? Många frågor jag vet, men jag förstår inte riktigt allt.
Kram
Amor Vincit Omnia
#19 Fans ingen ingen lärare där då som kunde ingripa. Min son stack och berättade för en lärare vad som hade hänt…och denna lärare fick ta tag i det hela.
Jag vet helt enkelt inte varför denna man får vara kvar….men de vet att han har varit på skolan berusad….Ansvaret lägger jag helt på skolan…jag har vidare befogat att han har lucktat sprit, då sonen har talat om detta för mig.
Min son hade gett han hem numret till oss……sedan ville han ju att min son skulle komma hem till han när han var berusad. Privat har jag inte mer kontakt med denna asistent än att jag hälsar när jag ser han i området här vi bor och kan byta några ord med han….vilket jag tycker är helt naturligt att man gör.
Ja den personen som jag tidigare pratade med var skollbuscahfören…och var nog inte den enda….utan han sökte kontakt med oss föräldrar. Nuförtiden har jag inte mer kontakt med han än vad som exat behövs, för jag tycker inte om hans beteende mot barnen i skollbussen.
Fattar heller inte Mirjami varför skolan låter assistenten vara kvar när han luktar sprit.
De kan ju inte göra ett speciellt bra arbete om de är berusade och vad ger det för signaler till barnen?
Usch säger jag bara.
Hoppas nu att skolan tar tag i detta.
Mads:
Vissa missbrukare får ju psykoser o liknande, o dom kan ibland yttra sig så att det syns utåt. Dom kan gå konstigt, se konstiga ut (underliga ansiktsuttryck, osv), tvångsmässiga rörelser, osv…
Vissa f.d. missbrukare alltså…
Vet ju inte om det är så i detta fallet, men tycker hur som helst att denna person inte borde jobba kvar på skolan om det är så som Mirjami beskriver det. Han har isåfall ingenting att göra i barnens "skyddade" värld.
Han har tvångsmässiga rörelser.
Nu lägger jagg ner denna diskution och försvinner härifrån inget illa menad mot någon…..men känner att detta hela blir helt enkelt för jobbigt. Får se när jag orkar komma tillbak hit/om jag orkar.
Mirjami:
Du behöver inte försvinna nånstans. :) Varför frågor uppkommer här i tråden är ju för att du vet situationen, men det vet inte vi, helt o fullt. Därför så frågar vi här i tråden, för att vi vill kunna förstå hur det ligger till… O som du ser så har du ju allas vårat stöd? :)
Kram på dig o hoppas att allt detta löser sig snart! :)
Som vi pratat om tidigare vad gäller olika åsikter så måste detta få vara okej och inget man behöver lämna en tråd eller ett forum för. Man kan inte alltid få medhåll i allt man skriver och det är ju heller inte tanken med en diskussion heller. Jag ställer frågor uppriktigt för att jag undrar, inte för att vara elak. Jag må vara lite trög nu men jag förstår inte vad som blev så jobbigt med diskussionen, tyckte själv det varit intressant.
Nilla: Jo, jag vet att missbrukare kan ha vissa beteenden och så men om detta nu är fallet så skulle han inte få lov att vara anställd att jobba som assistent med barn och då dessutom tydligen berusad. Detta måste ju anmälas så pojken och andra barn inte far illa.
Amor Vincit Omnia
Mads. Jag tror Mirjami tyckte alla dessa frågor var jobbiga just nu då hon inte alls mår bra.
Hon skrev vad som hade hänt och var väl inte beredd på en massa invecklade frågor som hon själv inte visste något om.
Jag vet själv hur man kan ta åt sej om någon frågar en massa när man inte mår bra.
Inget elakt mot någon i detta.
Kramar till alla.
Mads:
Att han har tvångsmässiga rörelser är la inget hinder för honom att arbeta med barn. Det kan tvärtom vara bra att just en sån person arbetar med barn, eftersom att barn behöver se saker o personer som skiljer sig ifrån mängden. Många barn lever så skyddade idag, o därav kommer "pekanden" o "glåpord", osv, då dom ser någon som är handikappad (rullstolsburen, amputerad, cp-skadad, nån med tics, osv), för att dom dels inte stött på det innan. Eller för att vi som föräldrar skapat deras fördomar. För jag är övertygad om att sådana fördomar kommer ifrån föräldrarna, för barn är inte elaka av naturen.
Mina barn har aldrig höjt på ögonbrynet ens en gång för nån som är handikappad, inte på något vis. Dom tycker inte det är nåt konstigt med det. Sen hemma kan dom fråga: Varför hade hon ett ben, mamma? O då förklarar jag vad det "kan ha berott på". O sen är det inget mer med det. :)
Men däremot så borde han inte jobba på skolan som assistent om han dels inte är utbildad för det, o framförallt inte om han är onykter på arbetstid. Då är han ju ingen föredetta missbrukare, utan en missbrukare. Hör inte hemma i skolan.
# 26 Håller med, kramar till alla. Men poängterar bara att man nödvändigtvis inte är eller vill vara elak när man ifrågasätter. Man är ju helt enkelt intresserad eller okunnig kring ämnet, därav frågor.
# 27
Jag har arbetat med handikappade och funktionshindrade i många år själv så jag vet hur viktigt det är att man ser dessa personer som människor precis som alla andra. Att ha ett handikapp är ensak eller en skada från ett tidigare missbruk. Men ringer man folk brakfull och luktar sprit i skolan så är man ju INTE nykter missbrukare. Och man ska väl inte sätta folk som arbetstränar utan utbildning på att jobba med barn som behöver hjälp och stöd…Håller med dig, han bör inte vara kring barn.
# 27
Amor Vincit Omnia
Mads:
Precis min mening :)