Dagens 19 maj
God morgon alla.
Idag skiner solen. Men lite kyligt ute är det allt.
Idag kommer skrotnissarna för att hämta min andra bil. Ska bli skönt att bli av med den. Tyvärr får man inget för bilarna idag som ska skrotas.
Ska jobba idag med. Men min mage känns som ett skrynkligt russin som värker. Fick gå upp i natt för att magen levde sitt liv då. Förbenade magkatarr.
Ska kolla lägenheter vid halv tio idag med. Ska bli spännande.
Ha nu en bra dag alla.
Kram på er.
Morrn morrn…
Eller, vad heter det egentligen då man inte sovit en blund?
Har fått sån jädrans värk i Ischiasnerven!!!!!!!!!!! :/
Det började i Söndags, fortsatte igår o var förvärrat. Hur det är just nu? Det ska vi inte ens prata om… Har inte sovit så mkt som en enda sekund inatt, o jobba MÅSTE jag kl 9-19 idag. Skulle ju ha jobbat kl 16-19 bara idag, men nu är den ordinarie assistenten hemma o sjuk. Hon har åkt på magsjukan. Brukarens dotter har hon råkat smitta ner med, o hon åkte utomlands igår eftermiddag. Dottern hade då inte kunnat äta nåt o mådde illa, men trodde det var migränen… Gissa om hon förmodligen fått sig en rejäl "surprise surprise" vid det här laget?
Fy… Tänk att äntligen få ta sig iväg på den där resan, ensam utan barn, med bara sin man, osså hinner man inte ens lämna hemmet innan man har åkt på magsjukan!!! Fyyy…
O hur ska jag bära mig åt för att palla att jobba kl 9-19 idag? En sak som är säker är att mellan kl 14-16 vet jag vem som ligger o slaggar i deras vardagsrumssoffa med den tjocka, varma o goa yllefilten som hon så många ggr för lånat då hon varit frusen…
Me, myself and I !!!
*ZZzZzzzzzZZzzZzz*
TRÖTTAST!!!
Men hur hålla mig vaken till kl 14 då, tro?
Ramla förbi nån av polisens beslag, kanske?
Nej fy… Hur ska detta gå???
Hoppas det gick bra Nilla. Trötthet är aldrig roligt, Men en liten mikrosömn på ungefär 15 minuter, brukar göra underverk.
Kramar extra. Smitta mig bara inte
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Tatsja:
Ja du. Problemet är bara att jag inte har nån möjlighet till nån 15-minuters på jobbet. O innan vågar jag inte, vaknar aldrig igen då!
Nu snabbdusch o iväg…
Här har ni en till med magkatarr och jag tycker det är sååå svårt att skippa kaffet så nu blir det nån kopp i alla fall så får det göra lite ont sen. Måste ta mig till apoteket idag så jag får rätt på det hela.
Annars är jag barnledig idag och sitter och letar jobb, ringer för att höra om sonen fått en förskoleplats och fixar med lite smått och gott.
Önskar er alla en bra dag !
Amor Vincit Omnia
Har vi alla magkatarr här inne?
…hahahahah,,,
Smittar det?
Har bestämt med min chef idag att jag ska återta städjobbet på den andra firman. De måste ha en och ville ha mej. *suckar*
Men jag fick de tider jag ville ha. Mellan 7-10 istället för 6-8.
Känns ganska ok.
Har varit och kollat på en lägenhet med. Den var kanonfin och skulle passa katterna med, med grönområde nedanför balkongen. 4880 kr i månaden. Men då ingår värme, el, vatten och 6 kanaler på tv.
Ikväll ska sonen och jag äta pizza och bara gotta oss. Visst, jag har magkatarr och kommer säkerligen att få sitta på toan efteråt. Men det spelar kvitta vad jag äter. Får ont iallafall.
Kramar!!
Hallå, hallå..
Känner igen det där med magkatarr:( Jag äter Omeprazol varje dag mot det… Oftast dubbel dos då magen inte mår så bra av alla mediciner. Innan jag fick dispens för dubbel dos var det ett h*elvete varje dag med magvärk:( (för att få äta mer än 20mg/dag måste läkaren söka dispens för patienten och så måste man gå på gastroskopi minst 3 ggr under en 5 månadersperiod så gissa om jag hatar att svälja slangar nu?)
Började igår kväll få värk i höften som strålar lite lätt ner i benet så jag hoppas inte ischiasen ska komma tillbaka! Det har varit så sköna 4 år utan:)
Annars är allt riktigt hyfsat idag:) Har fått till ett möte med idiotläkaren och högsta cheferna den 10/6… De ville att Ruben skulle vara med men jag vägrar utsätta honom för det så han slipper….
Nu ska jag iväg till Lidl och köpa lite flintastek medan det är billigt så barnen kan grilla med grannarna i helgen… Själv åker jag iväg på 40-årskalas hela helgen;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann: Jag knaprar med Omeprazol. Men bara när jag får ont. Inte hela tiden. Men de hjälper effektivt.
Nej,ta inte med Ruben. Hoppas att de sparkar läkaren. En sån kan ju inte få fortsätta.
Kram!
Omeprazol är bra, en om dagen i 5-10 dagar för att magen ska läka fint. Måste ner på torsdag & köpa dem för jag hann inte idag.
Klokt Ingann att inte ta med Ruben till mötet.
Kramar
Amor Vincit Omnia
Bara det att de var så j*kla dyra. Jag skulle lösa ut de….600 spänn!
Huaa…men de hjälper som sagt.
600 ????? Men de finns ju receptfria för betydligt mindre pengar…visserligen inte lika många men behöver man bara 5-10 stycken så är det ju okej…
Amor Vincit Omnia
Jag behövde för en en månad i början. Var meningen jag skulle knaprat dessa jämt. Men det behövdes inte.
Vet inte om dessa är starkare än de som är receptfria.
Tror inte det, 20 mg per kapsel ?
Amor Vincit Omnia
Mina innehåller 40 mg. Så det är därför de äe dyrare och bara finns på recept.
Aha, till nästa gång så köp receptfria och ta två istället så blir det billigare. Det finns dessutom samma läkemedel men som är döpt efter annan substans i preparatet varpå de blir billigare men har samma effekt och innehåll.
Kram
Amor Vincit Omnia
Det ska jag tänka på Mads.
Det stod till och med 780 kr på paketet såg jag nu….usch….
OJ !!! Inte billigt, men visst du har i och för sig många då. Man kan också be den som skriver recept att välja det billigare preparatet om det finns något vilket det brukar göra.
Amor Vincit Omnia
Det är inte samma styrka på det verksamma ämnet i de receptfria som på de receptbelagda.. De har olika namn efter ordet Omeprazol:) På burken jag har nu står det Sandoz, förut har jag haft där de hetat Ratiopharm.. Nya burken jag har i skåpet som är lite starkare heter Bluefish *s* Kollar man i Fass så finns där massa olika Omeprazol…
Själv tycker jag inte Omeprazol är så jätte-effektivt.. Losec var mycket bättre men de är ju för dyra för att gå på högkostnadskortet:(
Sen går de receptbelagda på högkostnadskortet så efter ett par uttag kostar det inget:)
Jag betalar alla 1800 kr på ett uttag av mediciner så sen har jag 11 månader fritt…
Mads: Även om läkarna skriver ett recept så byter apoteket ut det mot billigare alternativ om det finns med samma verkan:) På mina recept står det Losec men jag får Omeprazol…
/Ingalill
Det stämmer ingann. På mitt paket står det Omeprazol Sandoz 40 mg.
Vet inte om det går att hitta annat billigare alternativ till dessa då substansen inte blir densamma, som ingann nämner.
Detta var nog den "billigaste" de kunde ge mej i denna formen.
# 17 Att de har olika namn beror nog mer på vem som tillverkat dem tror jag. Det finns så många numera och namnet kan ändras ofta. Mina patienter, gärna de äldre, kan vägra ta sina mediciner om de ändrat namn och så får man spendera en lååång stund med att förklara att det är samma preparat men tillverkaren är ny och därav också namnet 
Jag tycker också Losec var bättre eller ännu bättre Lanzo när den fanns.
Kramar
Amor Vincit Omnia
Ingann:
Stackars dig. Ischias du med. Jag dras med den just nu. Tredje dagen på denna perioden, o det blir bara värre o värre. Då jag åkte till jobbet imorse så domnade hela mitt vänstra ben bort totalt. Det sitter fortfarande i lika mycket. Helsjukt. Hela vänstra benet, foten samt hela vänstra skinkan! :/
Annars mår jag okej nu o är inte trött, konstigt nog. Gjorde som jag sa innan, la mig i soffan o STENSOV från kl 14-16. Såååå gött!
Blev ledig imårrn! Det kommer jag behöva! Ska packa ett helt hem imårrn, för på Torsdag f.m. bär det av hemåt. Till mitt nya hem! :)))))))
# 20 Vad härligt med ledigt Nilla, det behöver du. Packa i lung och ro och se fram emot nya boendet.
Kramar
Amor Vincit Omnia
Mads:
Ja, det är välbehövligt! Hade ju räknat med att få packa hela denna veckan, då jag bara skulle jobba 16-19 varje dag. Men så blev det ju inte, så igår var jag rejält nervös över hur fasiken jag skulle hinna få tid till att packa?
Men i lugn o ro lär jag inte hinna packa! Lär få gå undan!!! Minst 210 km/h hela dagen!!!
#19 tror du? jag trodde de sökte patent på sitt läkemedelsnamn så att ingen annan kunde använda det… Jämförde innehållet i 2 olika omeprazol enterokapsel:)
Omeprazol Arrow:
-Det aktiva innehållsämnet är omeprazol. Varje kapsel innehåller 10 mg respektive 20 mg omeprazol.
-Övriga innehållsämnen är sackaros 65 mg respektive 129 mg, hypromellos, talk, titandioxid (E171), metakrylsyra-etylakrylatkopolymer, trietylcitrat, majsstärkelse, gelatin, shellack, propylenglykol, kaliumhydroxid, svart järnoxid (E172).
Omeprazol Ratiopharm:
Det aktiva innehållsämnet är omeprazol. Varje kapsel innehåller 10 mg, 20 mg respektive 40 mg omeprazol.
Övriga innehållsämnen är laktosmonohydrat, krospovidon, hypromellos, metakrylsyre-etylakrylatkopolymer (innehåller natriumlaurilsulfat och polysorbat 80), talk, trietylcitrat, glyceroldibehenat, kolloidal vattenfri kiseldioxid och titandioxid (färgämne E171).
/Ingalill
Nilla: Det har inte blivit värre under dagen så peppar peppar.. jag kanske klarar mig:)
Hoppas du känner dig bättre i morgon så du kan packa lite lättare:)
/Ingalill
Mads Lanzo finns än. Den har jag fått nu. Har ätit både Nexium och Omeprazol, men fick tråkiga biverkningar av dem. Blev väldigt tunnhårig på huvudet. Inget roligt när man är kvinna.
Det är en av biverkningarna till dem. Omeprazol kommer från början från Nexium, men med lite mindra verksamheter eller vad det heter. Den är utvunnen av Nexium, med andra ord. Men med mindre substanter än den. Fast biverkningarna är ungefär lika.
Lanzon fungerar bättre på mig. När katarren blir som värst, så hjälper Rennie, receptfritt på apoteket.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?