barnomsorg under sommaren
Jaha, snart är det sommar, veckorna rullar på. Veckan efter midsommar börjar jag mitt hett efterlängtade sommarvik. Eftersom jag jobbar inom vården blir det en del kvällar och helger. Den enda dagmamman som finns att tillgå under obekväm arbetstid ska ha semester och tjänstledigt under sommaren. Kommunen har dock lovat att anställa någon tillfälligt här i min och barnens närhet men de har problem att hitta någon.
Min grannfamilj har frivilligt anmält sitt intresse mot att de får betalt via kommunen.
Skulle de få det så vore det drömmen för mina barn, de har barn i samma ålder, de känner dem väl (eftersom vi umgås mycket intensivt i vanliga fall också). Vi behöver inte stiga upp så okristligt tidigt eftersom vi slipper resväg till dagmamman (ordinarie dagmamma bor 2,5 mil bort i fel riktining i förhållande till mitt jobb så det blir 10 mil extra körning varje gång de är där, sommardagiset på vardagar ligger också i den tätorten så jag har 10 mil extra körning varje dag!!!)
Får grannfamiljen detta så tar det hand om mina hundar också
. Jobbar jag kväll så nattas barnen hemma hos oss i sina egna sängar. Är det helg så får de sova över hos grannarna eftersom de inte vill stiga upp så tidigt på helgmornar…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Hoppas det löser sig så barnen kan vara hos grannfamiljen Gullan, för att köra 10 extra mil om dagen låter ju helt galet jobbigt. Och kostsamt tänker jag.
Amor Vincit Omnia