Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etiketthälsa
Läst 1823 ggr
Tatsja
2009-05-19 09:37
0

Depression

Tror jag gått ner i en depression. Vill helst bara sätta mig i en hörna och stortjuta. Det har nog varit för mycket för mig. Så många smällar som hänt sedan jag bröt handen den 3 juni förra året. Det ena efter det andra.

Sen att ha ork att hjälpa Zaza's familj. Krafter att kämpa så exet inte går fri. Hjälpa barnen i sin sorg. Min egen fick jag lägga åt sidan.

Tror allt kommer nu. Men det måste väl ut, så jag blir som vanligt igen. Jag har nu sagt ifrån till en del att de får klara sig själva. Inte Zaza's barn dock. De behöver mig än. Men jag har begränsat telefonsamtalen lite. Mormor förstod mig, tack och lov.

Hoppas nu allt blir som vanligt snart. Men undertiden är jag inte så aktiv som jag vill.

Kramar till er alla

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mads
2009-05-19 14:14
0

Återigen råder jag dig att fokusera på dig själv och att själv må bra innan energi läggs på alla andra. De klarar sig alldeles säkert & barnen tänker jag kanske ger lite energi också. Zaza´s alltså.

Du är aktiv så mycket eller lite du vill och orkar och finns nåt jag/vi kan göra så hojtar du bara till.

Kramar

Amor Vincit Omnia

ingann
2009-05-19 15:57
0

Tatsja: Du måste fokusera lite mer på dig själv! Ingen av de andra mår bättre av att du kollapsar ju… Snarare att de kommer må sämre av att inse att du mår så dåligt för att du försöker finnas där i deras sorg. För att kunna vara ett bra stöd för andra måste man själv vara i hyfsad god kondition iaf.

Ta hand om dig så du inte blir riktigt sjuk!

Kramar om

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2009-05-20 10:11
0

Det är ju det jag gör nu. Fokuserar på mig själv. Därför är jag inte så aktiv längre. Orkar inte.

Barnen förstår att jag vill ha tider när de hör av sig. Den yngste, sa så sött. Du ska också ha fritid och kunna leka.

Så nu tar jag det lugnt och gör bara det jag själv vill. Påtar i den mån kroppen orkar, lite i trädgården. Har fått hem pallar för bygge av en liten altan på framsidan, men det får vänta tills jag känner för det.

Men plantera lite blommor, ska jag. Det är rogivande. Sen ska jag sortera mina böcker, så jag vet vilka författare jag har. Roligt att se en del och kunna läsa om dem.

Jag gör nu bara det jag vill/orkar. Tar till mig ert råd, som ni märker.

Ha en fin dag. Tatsja sänder många blöta pussar och vill ni ska kasta tennisbollen till henne.

Väl mött, Tatsja

ingann
2009-05-20 20:42
0

Vad bra Tatsja:) Du måste vara rädd om dig!

*kastar en boll till Tatsja;)*

/Ingalill

Mads
2009-05-20 22:50
0

Tatsja, Du är vacker, du är fantastisk, du kan allt du vill. Ta dessa affirmationer & skriv ner dem och läs dem varje dag tills du börjar tro på dem. Du är stark som börjar vända allt till din egen fördel nu.

Många kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Tatsja
2009-05-21 10:21
0

Tack vänner. Idag blir det ruskväder. Känns i benen, jag får lätt kramp av att bara stå upp. Suck, Bara det inte åskar. Är livrädd för den, då jag har blivit träffad 2 gånger av blixten. Jagad av eldkula också. Så när det åskar och blixtrar är jag helt hysterisk. Tur sonen är hemma.

Ska försöka hinna gå ut med Tatsja nu, om hon slutar att leka med bollen Ingann kastade. Tur hon kan leka själv ibland.

Kramar

Väl mött, Tatsja

Tatsja
2009-05-22 09:59
0

Igår var det en hemsk dag. Satt och grät i soffan på förmiddagen. Vaknade redan vid 4-tiden och då tog jag fram strykjärnet. Tror ni inte jag brände mig också. Fast det hör till.

Sen efter lunch började jag baka. Satt inte ner förrän allt var klart vid 23-tiden igår kväll. Tror ni det var skönt att duscha? Sen satte jag mig i soffan och sonen väckte mig vid halv två och frågade om jag inte skulle sova i sängen istället.

Detta att baka, städa och göra saker, brukar hjälpa mig när jag är nere, fast idag värker det överallt. Rygg och fötter är värst. Sen verkar det bli åska här idag. Regnsjukt ute.

Ska snart ut och gå med Tatsja. Hon släppte faktiskt bollen igår, men hittade den nu. Fick den uppslängd på tangentbordet. Busfrö. Ni kanske förstår varför vi kallar henne Tasmanska djävulen ibland.

Ha en fin dag

Väl mött, Tatsja

Mads
2009-05-22 11:24
0

Tatsja: Du har nog varit negativt tänkade väldigt länge för det syns så tydligt när du skriver. När du skriver om tex strykjärnet så var det ju självklart att du skulle bränna dig också.

Ingen förutom du själv tvingar dig att hålla igång till klockan 23 så du sen är helt slut dagen efter.

Ingen annan än du själv kan vända ditt sätt att tänka och fungera, vi kan bara stötta samt ge tips och råd.

Hoppas du får en fin dag trots värk och att Tatsja tar det lite lugnt med dig.

Kram

Amor Vincit Omnia

Tatsja
2009-05-23 10:25
0

Fast det var inte meningen att bränna mig. Tänkte inte på att jag skulle bränna mig när jag skulle ta ut sladden. Visst är jag lite negativ, men samtidigt är det dråpligt, lite roligt.

Så länge jag kan skämta om mina skador och dråpligheter, så är det nog bra, tror jag. Att kunna skriva om dem, och kanske få en del att dra på smilbanden, är ju bara roligt.

Jag läser vad ni skriver och tar samtidigt åt mig tipsen och råden. Försöker i alla fall. Att jag håller på så länge att baka, är att jag resonerar som så, att det är lika bra att fortsätta när jag ändå har ont. Annars får jag det i flera dagar. Nu vet jag att jag kommer vara slut dagen efter och sen sakta hämta mig.

Igår blev det inte många knop gjorda. Mest utgång med Tatsja. Tack och lov för att jag har hund. Annars kom jag nog inte för mig att gå ut något.

En härlig sak som hände, var att mitt lilla barnbarn kom och ropade Fammo, när hon kom. Det var första gången som hon sa det. Hon är ju sen i utveckling och tal. Gissa en som fällde en tår. Sen när de gick, sa hon - hejdå fammo och tatta. Gulliga, goa lilla Jossan.

Väl mött, Tatsja

Mads
2009-05-23 12:51
0

Det värmer gott med de små barnen och när de lär sig kalla på en Skrattande Min lillasyster fick barn 2 år innan mig & hennes dotter kallade mig för Manne jättelänge innan hon lärde säga moster. Hur sött som helst.

Noah vrålar MAMMA på högsta volym och gärna när vi går på stan eller sitter på bussen bara mest för att kolla så jag är med Glad

Amor Vincit Omnia

Tatsja
2009-05-23 12:59
0

Josefin älskar sin farbror. Då hörs det när hon ser honom. Andeas och sen bil. Sen går benen som små trumpinnar och hon kastar sig i famn på honom.

Vi väntar på att hon ska börja säga hela meningar, men det verkar dröja. På dagis har de börjat med lätt teckenspråk. Även hennes mamma kör med det ibland. Kanske det är lättare för henne. Hon har inget fel på hörsen, utan är lätt efter. Precis som storebror Jimmy.

Älskar detta lilla gull. Farmors hjärta smälter lätt. Även Jimmy som kallar mig farmor Ann. Han har ingen kontakt med sin riktiga och de har inget intresse av honom. Det har de deklarerat för både Jimmys mamma och pappa. Vi vill inte veta av en mupp, som de sa.

Jag bryr mig om honom och idag ska han vara med mig hela dagen. Ska bli roligt.

Väl mött, Tatsja

Tatsja
2009-05-24 10:18
0

Idag mår jag bättre psykiskt. Mitt sätt att hantera det är ju att städa, baka och läsa. Jag har gjort alla tre saker, plus plockat lite med mina frimärken och handarbetat. Känner mig gladare nu.

Hade en fin dag med Jimmy igår. Han hjälpte mig jättemycket. Sen blev det bullar och saft för honom och en kompis. Tror de smällde i sig två påsar tillsammans.

Sitter och tittar ut, det är grått och regnsjukt. Men framsidan där lyser solen. Hoppas det inte börjar åska. Ska passa på och ta ut Tatsja innan regnet.

Ha en så underbar dag ni kan.

Väl mött, Tatsja

Tatsja
2009-05-25 09:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag väldigt trött hela dagen. Kroppen tog nog ut sig, men idag mår jag helt underbart, fast lite nervös för vad ögonläkaren säger. Se annan tråd.

Tack alla, för era råd och allt stöd, när jag mått dåligt. Känner att jag är på väg uppåt. Har varit i botten på brunnen och nu så känns det som om era händer drar upp mig. Vilken härlig känsla att få hjälp. Det är jag inte van vid. Har i princip alltid fått kämpa ensam, så förstå att jag är otroligt tacksam för eran hjälp.

Gick ut med Tatsja igår vid halvsex på kvällen. Kom fem minuter, sen öppnade himlen sig. Störtskurar. Gissa två som var som dränkta katter när vi kom in. Jag som hade nystädat hemma, fick lov att städa om när hon hade torkat. Suck. Fast så är det ju att ha hund. Men skön promenad ändå.

Tusen och åter tusen kramar till er alla. Önska jag kunde ge er alla en riktig bukett blommor.

Väl mött, Tatsja

Mads
2009-05-25 10:16
0

# 13 Härligt att du mår bättre, det är så mycket värt att få höra !

Det är det som är så härligt när man både känner och inser att man faktiskt inte längre är ensam utan har männiksor omkring sig som bryr sig och finns där.

Önskar dig en alldeles fantastisk dag !

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Tatsja
2009-05-26 09:37
0

Tack Mads. Bara jag överlever tandläkaren såObestämd

Väl mött, Tatsja

ingann
2009-05-26 15:58
0

Vad skönt att höra att du mår lite bättre nu:) Du är ju som sagt den enda som kan göra själva förändringen i ditt välmående och jag hoppas att du känner att du har stöd från oss här inne:)

Det är inte heller alltid lätt att höra från andra att man ska rycka upp sig och tänka positivt just när man mår som värst utan att man då tänker "lätt för dem att säja.. de är inte jag.." men ändå finns det i bakhuvudet och kan hjälpa i långa loppet:)

Hoppas det fortsätter i rätt riktning nu!

Kramen

/Ingalill

Tatsja
2009-05-29 10:28
0

Tror det positiva beskedet hos ögonläkaren hjälpte. Sen att jag överlevde tandläkaren.

Ingann. Ja det är lätt för andra att säga, men svårt att göra själv. Sen när det finns vissa personer i omgivningen som gör allt för att trycka ner en, då är det inte lätt. Men jag har börjat så smått att be dem dra till fanders, fast med finare ord och skippa kontakten med dem.

Jag mår inte bra av sådana människor. Njuter av mitt lilla barnbarn istället. Då kan man inte annat vara än glad. Hon är så go'

nu ska jag ut med Tatsja.

Kramar till er alla

Väl mött, Tatsja

ingann
2009-05-29 20:58
0

Tatsja: Jag fick rådet för några år sedan av min psykolog att bara omge mig av människor jag mår bra av…

Jag tog fasta på det och berättade för de som hade en negativ inverkan på mig att om de inte hade något positivt att säja så fanns det inte plats för dem i mitt liv. Visst blir jag fortfarande till viss del negativt påverkad av en del men det uppvägs av det positiva de tillför så jag tycker jag har en ganska bra balans nu.

De som inte kunde acceptera min nya inställning är numera bara ytligt bekanta som man hälsar på när man möter dem på samhället och det känns jätteskönt att jag inte ens saknar dem;) Hellre några få riktiga vänner än många ytliga/falska bekanta…

/Ingalill

Tatsja
2009-05-30 09:34
0

Ingann. Det är det jag börjat göra. Fast det finns en del jag inte kan be att dra, då de tillhör familjen. Men jag har bett den personen att jag bara vill vara mamma och farmor och inte något klagoplank. Det gäller alltså min ena son.

Han och tjejen gjorde ju slut i vintras och han ringer hit och klagar och klagar. Jag varken orkar eller vill lägga mig i deras förhållande. Nu har han slutat lite. Det är bara ibland. Men jag har tagit ett riktigt stort samtal med honom, senast igår och förklarat vad jag menar och hur jag mår. Tror han äntligen förstod. Eftersom han gick med orden, du ska få vara mamma och farmor och måste få må bra.

Idag mår jag mycket bättre, förutom att ögonen måste vänja sig vid de riktiga läsglasen. Solen skiner, det är varmt.

Ska sära på pallarna som jag fått, så vi kan göra klart fram- och baksidan.

Ha en så fin underbar dag idag. Trallalla.

Väl mött, Tatsja