Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 1106 ggr
adiafora
0

Knepigt

Har arbetat varje sommar sedan jag separerade då barnen var 4 och 7 år. Vi har aldrig varit lediga tillsammans, aldrig haft semester. Har om somrarna plågats av dåligt samvete över att jag varit tvungen lämna dem hos barnvakt och det har blivit en hel del flängande hit och dit. En natt hos mamma, tre nätter hos barnvakten, en eftermiddag hos mamma och sedan tillbaka till barnvakten för att mamma ska upp och jobba och inte vill dra upp dem tidigt på morgonen. Så en vecka hos pappa som också jobbar och nyttjar samma barnvakt. Hit och dit.

Och i år…äntligen semester! !

Barnen är nu 10 och 13. Jag har semester i tre veckor och ungarna, som annars bor varannan vecka/varannan helg hos pappa, ska nu vara hemma med mig i fyra veckor. Problemet är att de ju nu är vana att bo större delen av sommarlovet ute på landet hos farföräldrarna som tidigare år haft dem då vi jobbat. Båda barnen har svårt att acceptera att de ska sitta och uggla i en lägenhet i stan med mamma. De vill hellre vara på landet där de fiskar och åker båt och springer och härjar i skogen och har en studsmatta på gården och sover i husvagnen ibland och får all tänkbar service av sin underbart snälla farmor. Det är det som är sommarlov för dem. Visserligen är kompisarna fortfarande hemma, men stan är ändå trist. Hitta på någonting stort har jag inte råd med. Hitta på någonting litet som en kortare bilsemester i närområdet vill de inte. De vill heller inte vara hos mig på midsommar, någonting de aldrig varit eftersom deras pappa har båt och en stark midsommartradition och alltid haft dem med sig. Själv kan jag erbjuda en promenad till parken för att se på när mindre barn dansar små grodorna. =(

Jag känner mig som en barnplågare! De vill inte vara med mig och tråka. Och jag vet inte vad i hela världen jag ska hitta på för att det ska bli i alla fall liiite uthärdligt för dem. De ska få vara hos farmor ett par dagar då kusinerna kommer dit för att hälsa på. Men annars då? Och vad gör man på midsommar?

Någon som har tips på någonting att göra som jag kanske glömt av eller inte känner till?

phernilla
0

**Adiafora:
**Välkommen till sajten! Hoppas du ska trivas hos oss…

Har det lite stressigt just nu, men jag ska strax
sätta mig ner o läsa igenom ditt inlägg noga. :)

[mia-38]
0

Välkommen hit Adiafora.Skrattande

Jag skulle nog följa med barnen till landet och vara där tillsammans med de ett tag. Umgås med farmorn och barnens kusiner. Kan bli jättetrevligt.
Midsommar kanske ni kan fira där med?

Men frågan är: Vad vill du själv? Barnen kan ju få sitt lystmäte nån vecka hos sin farmor. Men du måste ju oxå kunna få hitta på och bestämma lite. Jag är alldeles säker på att dina barn nöjer sej med vad du hittar på. De är inte vana bara.

Kram från mej.