Koll på nya lagarna?
Idag 1/7 -09 träder en rad nya lagar i kraft.
Bland annat blir det straffbart att ta kontakt med barn i syfte att utnyttja dem sexuellt (sk grooming)..
En barnomsorgspeng införs.
Högre bidragsdel för arbetslösa studenter över 25 år vid yrkesvux.
Nytt körkort (AM-behörighet) för EU-mopeder, förarbevis för 30-moppar.
Här kan ni läsa alla lagarna:
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann. Jag får inte upp den länken..men ska testa från jobbet. Verkar vara intressant.
glömde skriva att länken är i pdf… så har du en gammal acrobat reader så kan det kanske strula;)
/Ingalill
hmmm…ja det gör det..hahah. Men jag ska be sonen installera pdf på denna. 
Adobe Acrobat Reading heter det:) Han vet säkert vad det är;) Ofta ingår det i operativsystemet men man kan få uppdatera versionen…
/Ingalill
Jag vet hur jag ska installera. Bara det att denna datan jag har är lite knäpp ibland när man ska göra sånt. *suck*
Har inte tålamodet till det ikväll nu heller..hhahah
ahh… den har eget liv som min? men som mamma får man stå ut med att barnen ha de bra datorerna på sina rum och morsan får ha den gamla som knappt håller ihop *s* men jag har iaf en ny fin plattskärm som inte Ruben ville ha;)
/Ingalill
Hahahah..så är det här med. Sonen köpte burken till datan. Men han hade ingen skärm. Han snodde min så jag fick ta hans laptop…Där skärmen måste ha nåt bakom sej annars trillar den ihop..hahah.
Plattskärm var det sonen snodde från mej…*suck*
Enligt Ruben går det inte att spela CS med plattskärm för då bränner bilden… så jag fick plattskärmen, Kim fick ta den äldsta skärmen (som funkar perfekt) och Ruben tog skärmen som egentligen hör till Kims dator;)
Jag skulle vilja ha en laptop, fast med hel skärmlucka utan stöd;p Då behöver man inte sitta här utan kan sitta på gården eller på balkongen om man vill… Eller ligga i sängen;)
/Ingalill
Min son spelar/spelade CS på plattskärmen utan problem…
Han menar att det laggar eller?
Han säjer att bilden bränner fast i skärmen.. Hade hänt för några i hans klass.. Då sitter bilden kvar på ytan lite svagt och det blir svårt att se vad man gör…
Jag har hört fler säja att plattskärmar kann bränna bilden vad man än gör men jag har inte haft några problem;)
/Ingalill
Då är det laggar han menar. Det handlar då om grafikkortet. Inte skärmen…
Jag hade aldrig heller några problem när jag hade den.
Men fråga om hans grafikkort klarar CS?
Nee.. laggar gör det på Kims dator… Vissa plattskärmar bränner fast bilden på ytan. Det händer även på en del platt-tv´s…
Ruben har en riktig speldator med det bästa grafikkortet och processorn som finns för det…
När vi köpte den från Dell så fick man välja delarna själv så min svåger som är datorexpert hjälpte honom med valen… Även han sa att plattskärmar var skit men det fanns inga vanliga som alternativ.
Jag tycker de är snygga och tar liten plats, spel håller jag inte på med så den är perfekt till mig:)
/Ingalill
Ahaaa..ja då kan det ju inte lagga…fniss
Plattskärmen är snygg..jag håller med dej. När jag köpte den så blev jag så förvånad att den tog så liten plats..