Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 16-övrigt
Läst 512 ggr
ingann
0

Svårt att säja nej?

Har du svårt att säja nej när ditt barn tjatar?

Den brittiska föräldraexperten Liz Fraser har skrivit en bok om hur man förhoppningsvis får barnen att sluta tjata.

Här kommer några av hennes tips på hur du kan säja nej:

* Erkänn behovet av deras önskningar. "Ja, den är jättefin - men förbered dem också för en eventuell besvikelse - "vi har inte möjlighet att köpa allt du vill ha"

*Förklara för äldre barn hur reklam fungerar. Hjälp dem att förstå att det är en styrka att säga nej.

*Prata med dina barn om vad saker kostar så att de förstår värdet på pengar.

*Skapa leksaker tillsammans med barnen. Det håller dem sysselsatta och leksaker som de själva har jobbat med är inte lika lätta att kassera.

*Rotera leksakerna genom att lägga undan ett par i några månader. När du tar fram dem igen kommer dina barn leka med dem som om de vore nya.

*Överraska dina barn, en oväntad gåva ger en större inverkan.

Källa: Allt om barn

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mads
0

Jag har inte svårt att säga nej trots att sonen är så liten. Tycker det är viktigt att tidigt visa vad som är ok och inte, vad man kan göra och inte. Jag älskar honom över allt annat, men allt är inte okej varken vad gäller vad man kan köpa eller vad man får lov att göra.

Det är dock inte lätt alla gånger.

Amor Vincit Omnia

Mirjami-78
0

Ja jag kan säga att jag har svårt ibalnd att säga nej. Min store är expert ochså på att tjata till sig saker….men sen när jag väl säger ifrån på skarpen så fattar han.

Många gånger har jag sagt, jag är inte gjort ut av pengar och nu har verkligen mer än många andra barn har. Tror inte man kan genom att köpa saker m.m för sit barn få dem att må bättre. Vigtigaste är ändå kärleken till sina barn.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

Jag har med svårt att säga nej ibland.
Sonen vet precis hur han ska göra. Men jag är på väg att lära mej att säga nej.

Min son tjatar inte till sej saker. Utan det är saker jag ska göra. Men jag sätter ner foten ganska ofta och säger att det kan jag inte pga det.
Och då förstår han oftast.

Tuvalu
0

Jag är nog ofta för snabb med att säga nej, tyvärr… Anton är väldigt bra på att förhandla sig till saker han vill. Inte så att han tjatar utan mer ifrågasätter och har svar på varför hans alternativ är bättre än mina och det är ju en bra egenskap sen när han är vuxen men inte nu för mig som är mamma Flört

Mirjami-78
0

Ja…min Anton är ochså expert på att just få fram det han vill. Nu ska han få gå på Lisseberg troligen denna veckan…men jag ska inte säga ett enda ord innan för annars så tjatar i hjäl mig dagen innan….så det säger jag då vi är på väg dit.

Har liksom lärt mig att man kan inte säga för mycket…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool